Kierunek: technik obsługi turystycznej
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik obsługi turystycznej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- organizowania działalności turystycznej;
- organizowania imprez i usług turystycznych;
- obsługiwania klientów korzystających z usług turystycznych;
- rozliczania imprez i usług turystycznych.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(TG.g);
PKZ(TG.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik obsługi turystycznej
Uczeń:
- charakteryzuje rodzaje turystyki;
- rozróżnia podmioty gospodarcze świadczące usługi na rynku turystycznym;
- charakteryzuje zadania organizatorów turystyki, pośredników turystycznych i agentów turystycznych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące turystyki;
- rozróżnia produkty turystyczne;
- rozróżnia rodzaje usług turystycznych;
- charakteryzuje rynek usług turystycznych;
- charakteryzuje oraz monitoruje krajowy i zagraniczny ruch turystyczny;
- przestrzega zasad marketingu dotyczących turystyki;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik obsługi turystycznej opisane w części II:
TG.14. Planowanie i realizacja imprez i usług turystycznych
1. Planowanie i kalkulacja kosztów imprez i usług turystycznych
Uczeń:
- wykorzystuje wiedzę z zakresu geografii turystycznej Polski i świata;
- korzysta z map geograficznych i innych źródeł informacji;
- dobiera usługi turystyczne do potrzeb klientów;
- opracowuje programy imprez turystycznych;
- sporządza programy konferencji, kongresów, targów i giełd turystycznych;
- kalkuluje koszty usług turystycznych;
- oblicza koszty imprez turystycznych dla grup oraz koszty jednostkowe;
- ustala ceny imprez i usług turystycznych;
- sporządza dokumentację dotyczącą kalkulacji imprez i usług turystycznych.
2. Rezerwacja imprez i usług turystycznych
Uczeń:
- dobiera usługodawców do realizacji imprez i usług turystycznych;
- dobiera najkorzystniejszy sposób ubezpieczenia uczestników ruchu turystycznego;
- zamawia usługi turystyczne;
- prowadzi rezerwację imprez i usług turystycznych;
- dokonuje rezerwacji usług on-line;
- korzysta ze specjalistycznych programów komputerowych stosowanych do obsługi ruchu turystycznego;
- opracowuje dokumentację związaną z zamawianiem usług turystycznych.
3. Realizacja imprez i usług turystycznych
Uczeń:
- stosuje metody przewodnictwa turystycznego oraz pilotażu wycieczek;
- przestrzega zasad żywienia uczestników ruchu turystycznego;
- planuje i organizuje czas wolny klientów;
- obsługuje imprezy turystyczne dla różnych grup klientów;
- współpracuje z usługodawcami w zakresie realizacji imprez i usług turystycznych;
- obsługuje konferencje, kongresy, targi i giełdy turystyczne;
- przestrzega zasad obsługi klienta;
- sporządza i prowadzi dokumentację dotyczącą imprez i usług turystycznych;
- gromadzi dokumenty finansowe potwierdzające realizację imprez i usług turystycznych;
- monitoruje przebieg realizacji imprez i usług turystycznych.
TG.15. Prowadzenie informacji turystycznej oraz sprzedaż usług turystycznych
1. Prowadzenie informacji turystycznej
Uczeń:
- tworzy i aktualizuje bazy danych informacji turystycznej;
- udziela informacji turystycznej;
- określa walory turystyczne, zagospodarowanie turystyczne i dostępność komunikacyjną Polski oraz wybranych regionów świata;
- korzysta ze źródeł informacji geograficznej i turystycznej;
- współpracuje z uczestnikami rynku turystycznego;
- opracowuje materiały promocyjne, informatory i katalogi usług turystycznych.
2. Prowadzenie sprzedaży usług i imprez turystycznych
Uczeń:
- stosuje komputerowe systemy rezerwacji usług i imprez turystycznych;
- stosuje różne formy sprzedaży usług i imprez własnych oraz innych podmiotów rynku turystycznego;
- rejestruje sprzedaż usług i imprez turystycznych;
- stosuje różne formy płatności podczas sprzedaży usług i imprez turystycznych;
- sporządza dokumenty potwierdzające płatność za usługi i imprezy turystyczne;
- sporządza umowy cywilnoprawne dotyczące usług i imprez turystycznych;
- stosuje instrumenty marketingu w sprzedaży usług i imprez turystycznych.
3. Rozliczanie imprez i usług turystycznych
Uczeń:
- rozlicza koszty usług turystycznych świadczonych przez usługodawców;
- sporządza rozliczenie wpływów i kosztów imprezy turystycznej;
- przestrzega zasad opodatkowania usług i imprez turystycznych;
- rozlicza koszty konferencji, targów i giełd turystycznych;
- prowadzi ewidencję księgową imprez i usług turystycznych przestrzegając zasad rachunkowości;
- sporządza dokumentację dotyczącą rozliczeń imprez i usług turystycznych.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik obsługi turystycznej powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię turystyczno-geograficzną, wyposażoną w: stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), pakiet programów biurowych, oprogramowanie do obsługi turystycznej, sprzęt biurowy, zestaw przepisów prawa dotyczących działalności turystycznej, przewodniki, foldery oraz informatory turystyczne, katalogi biur podróży z ofertami i cennikami imprez, rozkłady jazdy komunikacji: autobusowej, kolejowej, lotniczej, promowej, wzory dokumentów stosowanych w działalności turystycznej, w tym wzory umów cywilnoprawnych, mapy turystyczne, fizyczne i polityczne Polski, Europy i świata, atlasy geograficzne;
- pracownię obsługi turystycznej, wyposażoną w: stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), pakiet programów biurowych, oprogramowanie do obsługi turystycznej, w tym stosowane w informacji turystycznej, czytnik kart płatniczych, sprzęt biurowy, przewodniki, informatory turystyczne i materiały promocyjne dotyczące atrakcji turystycznych, obiektów noclegowych, biur podróży oraz innych podmiotów działających w branży turystycznej, rozkłady jazdy komunikacji: autobusowej, kolejowej, lotniczej, promowej, mapy turystyczne Polski, Europy i świata, atlasy geograficzne.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych oraz w biurach podróży, punktach informacji turystycznej oraz innych podmiotach świadczących usługi turystyczne.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin). Program praktyki zawodowej powinien być dostosowany do specyfiki regionu, w którym znajduje się szkoła kształcąca w zawodzie.
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
370 godz. |
TG.14. Planowanie i realizacja imprez i usług turystycznych |
330 godz. |
TG.15. Prowadzenie informacji turystycznej oraz sprzedaż usług turystycznych |
330 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.