Kwalifikacja RL.13

RL.13. Ochrona i zagospodarowanie zasobów leśnych

1. Prowadzenie prac związanych z ochroną lasu

Uczeń:

  1. opracowuje plany prac związanych z zagospodarowaniem lasu;
  2. organizuje prace związane z wykonywaniem zabiegów profilaktycznych podnoszących odporność drzewostanów;
  3. rozpoznaje szkodliwe owady i grzyby patogeniczne;
  4. ocenia zagrożenie wywołane przez grzyby patogeniczne oraz szkodliwe owady we wszystkich fazach rozwojowych drzewostanu;
  5. rozpoznaje i szacuje szkody powodowane przez ptaki i ssaki leśne;
  6. dobiera rodzaje zabiegów ratowniczych stosowanych w warunkach leśnych oraz określa ich zakres;
  7. organizuje prace związane z ochroną lasu przed szkodliwymi czynnikami abiotycznymi i biotycznymi;
  8. organizuje i nadzoruje prowadzenie akcji zwalczania chorób lasu oraz przeciwdziałania szkodnikom;
  9. przestrzega zasad stosowania środków chemicznych w leśnictwie;
  10. ocenia skuteczność zabiegów ratowniczych prowadzonych w lesie;
  11. ocenia stopień zagrożenia pożarowego lasu;
  12. stosuje metody zapobiegania pożarom lasu, ich wykrywania i gaszenia;
  13. ocenia straty materialne i ekologiczne powstałe w wyniku pożarów leśnych;
  14. charakteryzuje rodzaje szkodnictwa leśnego;
  15. organizuje prace związane z ochroną lasów przed szkodnictwem leśnym;
  16. stosuje przepisy prawa dotyczące funkcjonowania straży leśnej;
  17. dokonuje odbioru wykonanych prac i sporządza dokumentację.

2. Prowadzenie prac związanych z hodowlą lasu

Uczeń:

  1. opracowuje plany hodowli lasu;
  2. organizuje zbiór nasion z drzew ściętych i stojących oraz krzewów leśnych;
  3. dobiera metody wyłuszczania, przechowywania i przygotowania nasion drzew i krzewów leśnych do wysiewu;
  4. dokonuje selekcji drzew leśnych we wszystkich fazach produkcji leśnej;
  5. organizuje prace związane z prowadzeniem leśnej gospodarki szkółkarskiej;
  6. prowadzi prace związane ze szczegółową hodowlą drzew i krzewów leśnych;
  7. określa funkcję lasu i kompleksów leśnych;
  8. przestrzega zasad regionalizacji przyrodniczo-leśnej kraju;
  9. klasyfikuje siedliska leśne;
  10. ocenia strukturę drzewostanu i planuje działania związane z jego kształtowaniem;
  11. rozróżnia metody sztucznego i naturalnego odnowienia lasu;
  12. planuje sposoby przygotowania gleby do odnowienia lasu i zalesiania, z uwzględnieniem warunków terenowych;
  13. ustala orientacyjny skład gatunkowy nowych upraw leśnych;
  14. zakłada i prowadzi uprawy plantacyjne oraz plantacje drzew szybko rosnących;
  15. ocenia udatność upraw leśnych;
  16. planuje zabiegi pielęgnacyjne na wszystkich etapach wzrostu i rozwoju drzewostanów oraz organizuje prace związane z ich wykonaniem;
  17. organizuje leśne prace fitomelioracyjne i agromelioracyjne;
  18. określa możliwości zagospodarowania nieużytków i gruntów porolnych;
  19. organizuje prace związane z rekultywacją gleb zdegradowanych;
  20. obsługuje sprzęt i narzędzia mechaniczne stosowane w hodowli lasu;
  21. udziela instruktażu dotyczącego obsługi sprzętu i narzędzi mechanicznych stosowanych w hodowli lasu;
  22. organizuje prace związane z zalesieniami, zadrzewieniami, dolesieniami oraz uzupełnieniami drzewostanów;
  23. organizuje prace związane z poprawkami upraw leśnych;
  24. organizuje prace związane z przebudową drzewostanów;
  25. dokonuje odbioru wykonanych prac i sporządza ich dokumentację.

3. Prowadzenie gospodarki łowieckiej

Uczeń:

  1. wykorzystuje wiedzę z zakresu historii łowiectwa;
  2. przestrzega zasad prowadzenia ekologicznej gospodarki łowieckiej;
  3. określa liczebność zwierzyny łownej;
  4. planuje zagospodarowanie łowisk;
  5. przestrzega zasad hodowli i ochrony zwierzyny w łowisku;
  6. rozpoznaje szkody łowieckie i dokonuje ich wyceny;
  7. organizuje prace związane z ochroną lasu przed szkodami powodowanymi przez zwierzynę łowną;
  8. przestrzega zasad gospodarki populacjami zwierząt łownych;
  9. określa pojemność łowisk i obszarów łowieckich;
  10. stosuje przepisy prawa łowieckiego;
  11. przestrzega zasad bezpiecznego posługiwania się bronią myśliwską oraz jej przechowywania i konserwacji;
  12. rozpoznaje akcesoria i trofea myśliwskie;
  13. projektuje oraz dobiera urządzenia łowieckie;
  14. organizuje polowania indywidualne i zbiorowe;
  15. przestrzega zasad wykorzystania psów myśliwskich w łowiectwie;
  16. charakteryzuje znaczenie sokolnictwa w łowiectwie;
  17. stosuje przepisy prawa dotyczące łowiectwa i zasady etyki łowieckiej.

4. Prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody, turystyką i edukacją

Uczeń:

  1. przestrzega zasad funkcjonowania systemu ochrony przyrody w kraju;
  2. określa wpływ turystyki na środowisko leśne;
  3. dokonuje oceny obszarów leśnych pod względem atrakcyjności turystycznej;
  4. określa znaczenie leśnych kompleksów promocyjnych w edukacji społeczeństwa;
  5. planuje i organizuje prace związane z wykonaniem obiektów edukacji leśnej;
  6. planuje i dokumentuje działania edukacyjne dotyczące ochrony przyrody;
  7. prowadzi edukację społeczeństwa dotyczące wiedzy o lesie;
  8. organizuje prace związane z zagospodarowaniem turystyczno-rekreacyjnym lasu;
  9. koordynuje ruch turystyczny na terenie leśnym;
  10. propaguje działania na rzecz ochrony środowiska i ochrony przyrody;
  11. stosuje sposoby zabezpieczania i ochrony cennych obiektów przyrodniczych.