Kwalifikacja RL.13
RL.13. Ochrona i zagospodarowanie zasobów leśnych
1. Prowadzenie prac związanych z ochroną lasu
Uczeń:
- opracowuje plany prac związanych z zagospodarowaniem lasu;
- organizuje prace związane z wykonywaniem zabiegów profilaktycznych podnoszących odporność drzewostanów;
- rozpoznaje szkodliwe owady i grzyby patogeniczne;
- ocenia zagrożenie wywołane przez grzyby patogeniczne oraz szkodliwe owady we wszystkich fazach rozwojowych drzewostanu;
- rozpoznaje i szacuje szkody powodowane przez ptaki i ssaki leśne;
- dobiera rodzaje zabiegów ratowniczych stosowanych w warunkach leśnych oraz określa ich zakres;
- organizuje prace związane z ochroną lasu przed szkodliwymi czynnikami abiotycznymi i biotycznymi;
- organizuje i nadzoruje prowadzenie akcji zwalczania chorób lasu oraz przeciwdziałania szkodnikom;
- przestrzega zasad stosowania środków chemicznych w leśnictwie;
- ocenia skuteczność zabiegów ratowniczych prowadzonych w lesie;
- ocenia stopień zagrożenia pożarowego lasu;
- stosuje metody zapobiegania pożarom lasu, ich wykrywania i gaszenia;
- ocenia straty materialne i ekologiczne powstałe w wyniku pożarów leśnych;
- charakteryzuje rodzaje szkodnictwa leśnego;
- organizuje prace związane z ochroną lasów przed szkodnictwem leśnym;
- stosuje przepisy prawa dotyczące funkcjonowania straży leśnej;
- dokonuje odbioru wykonanych prac i sporządza dokumentację.
2. Prowadzenie prac związanych z hodowlą lasu
Uczeń:
- opracowuje plany hodowli lasu;
- organizuje zbiór nasion z drzew ściętych i stojących oraz krzewów leśnych;
- dobiera metody wyłuszczania, przechowywania i przygotowania nasion drzew i krzewów leśnych do wysiewu;
- dokonuje selekcji drzew leśnych we wszystkich fazach produkcji leśnej;
- organizuje prace związane z prowadzeniem leśnej gospodarki szkółkarskiej;
- prowadzi prace związane ze szczegółową hodowlą drzew i krzewów leśnych;
- określa funkcję lasu i kompleksów leśnych;
- przestrzega zasad regionalizacji przyrodniczo-leśnej kraju;
- klasyfikuje siedliska leśne;
- ocenia strukturę drzewostanu i planuje działania związane z jego kształtowaniem;
- rozróżnia metody sztucznego i naturalnego odnowienia lasu;
- planuje sposoby przygotowania gleby do odnowienia lasu i zalesiania, z uwzględnieniem warunków terenowych;
- ustala orientacyjny skład gatunkowy nowych upraw leśnych;
- zakłada i prowadzi uprawy plantacyjne oraz plantacje drzew szybko rosnących;
- ocenia udatność upraw leśnych;
- planuje zabiegi pielęgnacyjne na wszystkich etapach wzrostu i rozwoju drzewostanów oraz organizuje prace związane z ich wykonaniem;
- organizuje leśne prace fitomelioracyjne i agromelioracyjne;
- określa możliwości zagospodarowania nieużytków i gruntów porolnych;
- organizuje prace związane z rekultywacją gleb zdegradowanych;
- obsługuje sprzęt i narzędzia mechaniczne stosowane w hodowli lasu;
- udziela instruktażu dotyczącego obsługi sprzętu i narzędzi mechanicznych stosowanych w hodowli lasu;
- organizuje prace związane z zalesieniami, zadrzewieniami, dolesieniami oraz uzupełnieniami drzewostanów;
- organizuje prace związane z poprawkami upraw leśnych;
- organizuje prace związane z przebudową drzewostanów;
- dokonuje odbioru wykonanych prac i sporządza ich dokumentację.
3. Prowadzenie gospodarki łowieckiej
Uczeń:
- wykorzystuje wiedzę z zakresu historii łowiectwa;
- przestrzega zasad prowadzenia ekologicznej gospodarki łowieckiej;
- określa liczebność zwierzyny łownej;
- planuje zagospodarowanie łowisk;
- przestrzega zasad hodowli i ochrony zwierzyny w łowisku;
- rozpoznaje szkody łowieckie i dokonuje ich wyceny;
- organizuje prace związane z ochroną lasu przed szkodami powodowanymi przez zwierzynę łowną;
- przestrzega zasad gospodarki populacjami zwierząt łownych;
- określa pojemność łowisk i obszarów łowieckich;
- stosuje przepisy prawa łowieckiego;
- przestrzega zasad bezpiecznego posługiwania się bronią myśliwską oraz jej przechowywania i konserwacji;
- rozpoznaje akcesoria i trofea myśliwskie;
- projektuje oraz dobiera urządzenia łowieckie;
- organizuje polowania indywidualne i zbiorowe;
- przestrzega zasad wykorzystania psów myśliwskich w łowiectwie;
- charakteryzuje znaczenie sokolnictwa w łowiectwie;
- stosuje przepisy prawa dotyczące łowiectwa i zasady etyki łowieckiej.
4. Prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody, turystyką i edukacją
Uczeń:
- przestrzega zasad funkcjonowania systemu ochrony przyrody w kraju;
- określa wpływ turystyki na środowisko leśne;
- dokonuje oceny obszarów leśnych pod względem atrakcyjności turystycznej;
- określa znaczenie leśnych kompleksów promocyjnych w edukacji społeczeństwa;
- planuje i organizuje prace związane z wykonaniem obiektów edukacji leśnej;
- planuje i dokumentuje działania edukacyjne dotyczące ochrony przyrody;
- prowadzi edukację społeczeństwa dotyczące wiedzy o lesie;
- organizuje prace związane z zagospodarowaniem turystyczno-rekreacyjnym lasu;
- koordynuje ruch turystyczny na terenie leśnym;
- propaguje działania na rzecz ochrony środowiska i ochrony przyrody;
- stosuje sposoby zabezpieczania i ochrony cennych obiektów przyrodniczych.