Kierunek: technik informatyk
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik informatyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- montowania oraz eksploatacji systemów komputerowych i urządzeń peryferyjnych;
- wykonywania i eksploatacji lokalnych sieci komputerowych;
- projektowania, tworzenia, administracji i użytkowania baz danych;
- programowania aplikacji desktopowych, internetowych oraz mobilnych;
- projektowania, tworzenia i administracji stronami WWW i systemami zarządzania treścią.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(EE.b);
PKZ(EE.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik informatyk, technik tyfloinformatyk, technik teleinformatyk, technik sieci telekomunikacyjnych
Uczeń:
- rozpoznaje symbole graficzne i oznaczenia podzespołów systemu komputerowego;
- dobiera elementy i konfiguracje systemu komputerowego;
- dobiera oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań;
- stosuje zabezpieczenia sprzętu komputerowego i systemu operacyjnego;
- rozróżnia i interpretuje parametry sprzętu komputerowego;
- charakteryzuje informatyczne systemy komputerowe;
- określa funkcje systemu operacyjnego;
- posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych;
- charakteryzuje urządzenia sieciowe;
- charakteryzuje rodzaje oprogramowania;
- korzysta z publikacji elektronicznych;
- przestrzega zasad zarządzania projektem w trakcie organizacji i planowania pracy;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik informatyk opisane w części II:
EE.08. Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci
1. Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy
Uczeń:
- stosuje podstawowe pojęcia z zakresu informatyki i elektroniki;
- rozróżnia podstawowe elementy elektroniczne;
- wymienia funkcje i wyjaśnia zasady działania urządzeń techniki komputerowej;
- posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń techniki komputerowej;
- dobiera urządzenia techniki komputerowej do określonych warunków technicznych;
- montuje komputer osobisty i serwer z podzespołów;
- modernizuje komputery osobiste oraz serwery;
- instaluje, aktualizuje systemy operacyjne i oprogramowanie użytkowe;
- wykonuje konfigurację po instalacji systemu komputerowego;
- instaluje, konfiguruje i aktualizuje sterowniki urządzeń;
- przygotowuje do pracy urządzenia mobilne;
- formułuje wskazania dla użytkownika po wykonaniu naprawy urządzeń techniki komputerowej;
- sporządza specyfikację techniczną, cenniki i kosztorysy stanowisk komputerowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące certyfikacji CE i recyklingu.
1. Wykonanie lokalnej sieci komputerowej
Uczeń:
- rozpoznaje topologie sieci komputerowych;
- interpretuje projekty sieci komputerowych;
- rozpoznaje protokoły sieci lokalnych i protokoły dostępu do sieci rozległej;
- dobiera elementy lokalnej sieci komputerowej, uwzględniając określone warunki techniczne;
- dobiera przyrządy i urządzenia do montażu sieci komputerowych;
- montuje okablowanie sieciowe;
- wykonuje pomiary okablowania strukturalnego;
- monitoruje sieć bezprzewodową;
- stosuje adresację protokołu Internetowego (IP);
- stosuje podział sieci na podsieci;
- wykonuje pomiary i testy sieci logicznej;
- modernizuje lokalną sieć komputerową;
- określa rodzaje awarii lub wadliwego działania lokalnej sieci komputerowej;
- podłącza sieć lokalną do Internetu.
1. Eksploatacja urządzeń peryferyjnych i sieciowych
Uczeń:
- wymienia funkcje, opisuje budowę i wyjaśnia zasadę działania urządzeń peryferyjnych i sieciowych;
- przygotowuje urządzenia peryferyjne systemu komputerowego do pracy;
- instaluje sterowniki urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego;
- konfiguruje urządzenia peryferyjne systemu komputerowego;
- przygotowuje urządzenia sieciowe do pracy;
- dobiera i wymienia materiały eksploatacyjne urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego;
- wykonuje konserwację urządzeń sieciowych i peryferyjnych systemu komputerowego;
- monitoruje pracę urządzeń lokalnej sieci komputerowej;
- stosuje przepisy prawa dotyczące gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
- konfiguruje przełączniki lokalnej sieci komputerowej;
- konfiguruje sieci wirtualne w lokalnej sieci komputerowej;
- konfiguruje routery i urządzenia zabezpieczające typu zapora sieciowa (ang. firewall);
- konfiguruje urządzenia dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej;
- tworzy sieci wirtualne za pomocą połączeń internetowych.
1. Naprawa urządzeń techniki komputerowej
Uczeń:
- posługuje się narzędziami do naprawy sprzętu komputerowego;
- tworzy i przywraca kopie danych;
- identyfikuje błędy urządzeń techniki komputerowej;
- lokalizuje, usuwa uszkodzenia sprzętowe urządzeń techniki komputerowej;
- dobiera i stosuje narzędzia diagnostyczne i monitorujące pracę urządzeń techniki komputerowej;
- odzyskuje dane użytkownika z urządzeń techniki komputerowej;
- formułuje wskazania dla użytkownika po wykonaniu naprawy urządzeń techniki komputerowej;
- sporządza kosztorys naprawy urządzeń techniki komputerowej.
1. Administrowanie systemami operacyjnymi
Uczeń:
- konfiguruje ustawienia personalne systemu operacyjnego według zaleceń klienta;
- konfiguruje interfejsy sieciowe;
- stosuje polecenia systemów operacyjnych;
- stosuje zasady udostępniania i ochrony zasobów lokalnych i sieciowych;
- udostępnia zasoby lokalnie i sieciowo;
- przestrzega zasad udostępniania i ochrony zasobów lokalnych i sieciowych;
- konfiguruje usługi, role i funkcje sieciowego systemu operacyjnego;
- zarządza funkcjami profili użytkowników;
- zarządza kontami i grupami użytkowników;
- zarządza zasadami grup;
- konfiguruje role katalogowe lokalnej sieci;
- zarządza lokalnie, centralnie i zdalnie stacjami roboczymi;
- rozpoznaje protokoły aplikacyjne;
- monitoruje działania użytkowników lokalnej sieci komputerowej;
- podłącza lokalną sieć komputerową do Internetu z poziomu systemu operacyjnego;
- lokalizuje i usuwa przyczyny wadliwego działania systemów operacyjnych.
EE.09. Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych
1. Programowanie aplikacji
Uczeń:
- stosuje podstawy algorytmiki;
- stosuje zasady algorytmicznego rozwiązywania problemów;
- stosuje podstawy zasad programowania;
- wykorzystuje środowisko programistyczne: edytor, kompilator i debugger;
- korzysta z wbudowanych typów danych;
- tworzy własne typy danych;
- stosuje instrukcje, funkcje, procedury, obiekty, metody wybranych języków programowania;
- tworzy własne funkcje, procedury, obiekty, metody wybranych języków programowania;
- kompiluje i uruchamia kody źródłowe;
- stosuje gotowe rozwiązania programistyczne;
- testuje tworzoną aplikację i modyfikuje jej kod źródłowy;
- dokumentuje tworzoną aplikację.
2. Tworzenie i administrowanie bazami danych
Uczeń:
- posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi baz danych;
- projektuje relacyjne bazy danych;
- stosuje lokalne i sieciowe systemy zarządzania bazami danych;
- korzysta z podstawowych funkcji strukturalnego języka zapytań;
- posługuje się strukturalnym językiem zapytań do obsługi baz danych;
- tworzy strukturę tabel i powiązań między nimi;
- importuje dane do bazy danych i eksportuje dane z bazy danych;
- tworzy formularze, zapytania i raporty do przetwarzania danych;
- modyfikuje i rozbudowuje struktury baz danych;
- zarządza systemem bazy danych;
- pobiera dane z aplikacji i przechowuje je w bazach danych;
- tworzy kopie baz danych i odtwarza bazy danych z kopii;
- kontroluje spójność baz danych;
- dokonuje naprawy baz danych.
3. Tworzenie stron i aplikacji internetowych
Uczeń:
- tworzy projekt graficzny i strukturę witryny internetowej;
- wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami;
- identyfikuje systemy zarządzania treścią;
- stosuje edytory spełniające założenia WYSIWYG;
- posługuje się hipertekstowymi językami znaczników;
- posługuje się kaskadowymi arkuszami stylów (CSS);
- stosuje elementy grafiki komputerowej do tworzenia stron internetowych;
- stosuje elementy multimedialne na stronach internetowych;
- stosuje skrypty wykonywane po stronie serwera i klienta przy tworzeniu aplikacji internetowych;
- stosuje reguły walidacji stron internetowych;
- testuje i publikuje witryny internetowe;
- zamieszcza opracowane aplikacje w Internecie.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik informatyk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię urządzeń techniki komputerowej, wyposażoną w:
- stanowisko dla nauczyciela wyposażone w komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner;
- stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia);
- podzespoły umożliwiające montaż komputera osobistego; dodatkowe elementy komputera osobistego umożliwiające jego rekonfigurację;
- oprogramowanie do wirtualizacji; różne systemy operacyjne; oprogramowanie do tworzenia obrazów dysków; oprogramowanie narzędziowe, diagnostyczne i zabezpieczające – po jednym na stanowisko;
- drukarkę laserową, atramentową, igłową, urządzenie wielofunkcyjne, drukarkę 3D; skaner, ploter; laptop, tablet lub inne urządzenie mobilne; projektor multimedialny, klawiaturę i mysz bezprzewodową, czytnik kart pamięci – po jednej sztuce na pracownię;
- stół monterski z matą i opaską antystatyczną, elementy ochrony indywidualnej ESD; zestaw narzędzi monterskich; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu – po jednym zestawie na stanowisko;
- multimetr uniwersalny, tester płyt głównych i zasilaczy – po jednym zestawie na stanowisko;
- pracownię lokalnych sieci komputerowych, wyposażoną w: stanowisko dla nauczyciela wyposażone w komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner; stanowiska komputerowe złożone z dwóch komputerów z obsługą sieci bezprzewodowej i przewodowej, w tym jeden z dwoma złączami Ethernet (jedno stanowisko dla jednego ucznia); szafę dystrybucyjną 19” z wyposażeniem lub stelaż; zasilacz awaryjny UPS; przełącznik zarządzany z obsługą lokalnych sieci wirtualnych; router, modem lub router z modemem, z portem Ethernet i obsługą wirtualnych sieci prywatnych; punkt dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej; tester okablowania; reflektometr TDR – do torów przewodów miedzianych; różne sieciowe systemy operacyjne przeznaczone dla serwerów; różne systemy operacyjne dla stacji roboczych; oprogramowanie do wirtualizacji; oprogramowanie do monitorowania pracy sieci; stół monterski; zestaw narzędzi monterskich; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu – jeden zestaw sprzętowy na stanowisko;
- pracownia montażu sieci, wyposażoną w:
- stanowisko dla nauczyciela wyposażone w komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner;
- stanowiska uczniowskie (jedno stanowisko dla dwóch uczniów): stół montażowy z imadłem, zestaw narzędzi monterskich, wiertarko-wkrętarka, prowadnica do cięcia skośnego, płyty montażowe, piłka do cięcia, pistolet do klejenia na gorąco, środki indywidualnej ochrony, zaciskarka RJ-45, wtyki RJ-45, gniazda natynkowe lub listwowe z modułami keystone RJ-45, korytka z tworzywa sztucznego do okablowania strukturalnego, płyty montażowe, stacje lutownicze, oświetlenie punktowe, ściągacz izolacji, tester okablowania LCD z szukaczem/skanerem kabli, panel krosowy lub ramka krosownicza do modułów keystone;
- pracownię aplikacji i stron WWW, wyposażoną w:
- stanowisko dla nauczyciela wyposażone w komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner;
- stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) wyposażone na każdym stanowisku w: kompilatory różnych języków programowania; edytor WYSIWYG; oprogramowanie do tworzenia grafiki i animacji, obróbki materiałów audio i wideo; oprogramowanie serwera relacyjnej bazy danych z programami narzędziowymi; oprogramowanie umożliwiające tworzenie aplikacji internetowych po stronie serwera i klienta w wybranych językach programowania; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu; dostęp do serwera umożliwiającego publikację stron WWW i aplikacji internetowych..
W szkole prowadzącej kształcenie w zawodzie technik informatyk językiem obcym ukierunkowanym zawodowo jest język angielski.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsca zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
250 godz. |
EE.08. Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci |
650 godz. |
EE.09. Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych |
450 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.