Kwalifikacja MS.16

MS.16. Świadczenie usług medycznych w zakresie protetyki słuchu

1. Wykonywanie badań słuchu

Uczeń:

  1. charakteryzuje anatomię i fizjologię narządu słuchu;
  2. opisuje drogę przewodzenia bodźców słuchowych i wskazuje rodzaje zaburzeń w tym przewodzeniu;
  3. charakteryzuje czynniki wpływające na powstawanie niedosłuchu;
  4. rozróżnia rodzaje niedosłuchu zależnie od lokalizacji uszkodzenia narządu słuchu;
  5. organizuje i wyposaża stanowisko do badania słuchu zgodnie z wymaganiami zawodowymi oraz zasadami ergonomii;
  6. przeprowadza wywiad z pacjentem niedosłyszącym;
  7. informuje pacjenta o przebiegu planowanego badania słuchu;
  8. opisuje prawidłowy obraz ucha zewnętrznego i analizuje jego wygląd;
  9. przeprowadza badanie otoskopowe;
  10. charakteryzuje metody badania słuchu u dorosłych i dzieci;
  11. rozróżnia aparaturę do badania słuchu u dorosłych i dzieci;
  12. posługuje się przetwornikami elektroakustycznymi, takimi jak: głośnik, mikrofon, słuchawka oraz podstawowymi przyrządami do pomiarów elektroakustycznych;
  13. nagrywa i odtwarza dźwięki z wykorzystaniem urządzeń analogowych i cyfrowych oraz posługuje się typowymi programami do edycji i obróbki dźwięku;
  14. wyjaśnia specyfikę przeprowadzania badań audiometrycznych u dzieci;
  15. wykonuje badania słuchu u dorosłych i dzieci, w tym posługuje się odpowiednimi technikami zagłuszania ucha niebadanego;
  16. opisuje zachowania pacjenta podczas badania słuchu, na które należy zwracać uwagę;
  17. obserwuje zachowanie pacjenta podczas badania słuchu u dorosłych i dzieci;
  18. analizuje i ocenia ubytek słuchu na podstawie badania słuchu.

2. Dobieranie i dopasowywanie aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie

Uczeń:

  1. określa i analizuje potrzeby pacjenta pod kątem doboru aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;
  2. posługuje się terminologią z zakresu akustyki i psychoakustyki;
  3. określa etapy doboru aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;
  4. określa cele i przestrzega zasad przy wykonywaniu odlewów ucha;
  5. ocenia i porównuje materiały stosowane w otoplastyce;
  6. przestrzega zasad modelowania przestrzennego w otoplastyce;
  7. wykonuje odlew ucha;
  8. opisuje etapy procesu technologicznego wykonania indywidualnej wkładki usznej i obudowy aparatu wewnątrzusznego;
  9. bierze udział w procesie wytwarzania indywidualnych wkładek usznych oraz obudów aparatów wewnątrzusznych;
  10. rozpoznaje odczyny alergiczne na materiały i środki stosowane w protetyce słuchu;
  11. opisuje budowę aparatu słuchowego i rozróżnia dane techniczne aparatów słuchowych różnych producentów;
  12. wyjaśnia funkcje układów obróbki sygnału stosowanych w aparatach słuchowych;
  13. ocenia na podstawie pomiarów właściwości różnych źródeł zasilania aparatów słuchowych;
  14. klasyfikuje rodzaje aparatów słuchowych według określonych kryteriów;
  15. wykonuje pomiary podstawowych charakterystyk aparatów słuchowych;
  16. różnicuje urządzenia wspomagające słyszenie u dorosłych i dzieci;
  17. korzysta z osiągnięć techniki w dziedzinie produkcji aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;
  18. współpracuje z lekarzem specjalistą przy doborze aparatów słuchowych;
  19. korzysta z programów komputerowych wspomagających dopasowywanie aparatów słuchowych;
  20. opisuje metody protezowania słuchu u dorosłych i dzieci;
  21. dobiera i dopasowuje aparaty słuchowe do potrzeb pacjentów dorosłych i dzieci;
  22. dobiera i dopasowuje urządzenia wspomagające słyszenie do potrzeb pacjentów dorosłych i dzieci;
  23. ocenia skuteczność protezowania na podstawie testów kontrolnych;
  24. wymienia i dobiera urządzenia do indywidualnej ochrony słuchu.

3. Sprawowanie opieki audioprotetycznej nad osobą niedosłyszącą po doborze aparatów słuchowych

Uczeń:

  1. przygotowuje plan sprawowania indywidualnej opieki nad pacjentem po doborze aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;
  2. klasyfikuje potrzeby pacjenta z upośledzeniem słuchu w różnych okresach życia;
  3. określa ogólnorozwojowe i społeczne następstwa upośledzenia słuchu;
  4. opisuje sposoby rehabilitacji zaburzeń słuchu u dorosłych i dzieci;
  5. wskazuje instytucje specjalistyczne udzielające wymaganej pomocy i zaopatrujące pacjenta w pomoce audioprotetyczne;
  6. sprawuje systematyczną opiekę nad pacjentem w okresie użytkowania aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;
  7. udziela pacjentowi instruktażu w zakresie użytkowania oraz konserwacji aparatów słuchowych, wkładek i urządzeń wspomagających słyszenie;
  8. analizuje instrukcje obsługi aparatów słuchowych poszczególnych producentów;
  9. ocenia stan i rodzaj uszkodzenia aparatu słuchowego;
  10. opisuje zakres czynności związanych z wymianą wskazanych przez producenta części i naprawą aparatów słuchowych;
  11. wykonuje dozwolone przez producenta naprawy aparatu słuchowego i wkładki usznej;
  12. dokonuje wymiany elementów aparatu słuchowego zgodnie z zaleceniami producenta.