Kwalifikacja MS.15
MS.15. Wykonywanie i naprawa wyrobów medycznych z zakresu protetyki dentystycznej, ortodoncji oraz epitez twarzy
1. Wykonywanie protez dentystycznych
Uczeń:
- objaśnia budowę anatomiczną głowy, w szczególności budowę i funkcje układu stomatognatycznego;
- objaśnia budowę i działanie stawów skroniowo-żuchwowych oraz rozróżnia nieprawidłowości zgryzowe i zębowe;
- określa objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w obrębie układu stomatognatycznego;
- wykonuje rysunki zębów w rzutach przestrzennych i modeluje korony zębów stałych w określonej skali;
- rozróżnia zęby na podstawie opisu anatomicznego i wskazuje rolę punktów stycznych;
- rozróżnia i charakteryzuje cechy łuków zębowych i klasyfikacje braków uzębienia;
- rozróżnia i stosuje systemy oznaczania zębów;
- rozróżnia normy okluzji i wzajemne relacje przestrzenne zębów przeciwstawnych;
- rozróżnia materiały stosowane w technice dentystycznej oraz określa ich oddziaływanie na tkanki i ustrój człowieka;
- dobiera materiały używane do wykonywania protez dentystycznych;
- rozróżnia nowoczesne technologie stosowane w pracy technika dentystycznego;
- dobiera i obsługuje urządzenia w zależności od wybranej technologii wykonania protez dentystycznych;
- analizuje otrzymane wyciski protetyczne;
- wykonuje modele gipsowe (w tym modele dzielone) z zastosowaniem różnych technik;
- wykonuje łyżki indywidualne i wzorniki zwarciowe z zastosowaniem różnych technologii;
- montuje modele w artykulatorze na podstawie wartości średnich i przekazanych indywidualnych pomiarów artykulometrycznych;
- rozróżnia i stosuje metody ustawiania zębów w protezach ruchomych;
- wykonuje dentystyczne protezy ruchome z zastosowaniem różnych technologii;
- wykonuje ruchome protezy nieosiadające (protezy szkieletowe i nakładowe);
- wykonuje protezy stałe zgodnie z zasadami biomechaniki i zastosowaniem różnych technologii;
- określa błędy w wykonawstwie protez dentystycznych oraz zapobiega ich powstawaniu;
- ocenia jakość wykonanych prac protetycznych;
- wykonuje wszystkie protezy dentystyczne zgodnie ze zleceniem lekarza dentysty.
2. Wykonywanie aparatów ortodontycznych
Uczeń:
- rozróżnia normy zgryzu w poszczególnych okresach rozwoju człowieka;
- rozróżnia zaburzenia w obrębie narządu żucia i rozpoznaje przyczyny ich powstawania;
- dokonuje podziału, charakteryzuje zasady działania i zastosowania aparatów ortodontycznych;
- analizuje wyciski ortodontyczne;
- wykonuje modele ortodontyczne w odniesieniu do płaszczyzn przestrzennych;
- charakteryzuje budowę oraz zasady działania ruchomych i stałych aparatów ortodontycznych;
- dobiera techniki i metody wykonania aparatów ortodontycznych;
- dobiera materiały, narzędzia i urządzenia stosowane do wykonania aparatów ortodontycznych;
- wykonuje aparaty stosowane w profilaktyce i wczesnym leczeniu szczękowo-ortodontycznym;
- wykonuje aparaty ortodontyczne lecznicze jednoszczękowe i dwuszczękowe;
- wykonuje aparaty retencyjne;
- wykonuje protezy dziecięce;
- określa zastosowanie śrub ortodontycznych;
- dobiera, wykonuje i montuje elementy druciane i akrylowe do aparatów ortodontycznych;
- identyfikuje błędy w wykonawstwie aparatów ortodontycznych oraz zapobiega ich powstawaniu;
- ocenia jakość wykonanych aparatów ortodontycznych;
- wykonuje aparaty ortodontyczne zgodnie ze zleceniem lekarza dentysty.
3. Wykonywanie szyn, protez pooperacyjnych i epitez twarzy
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje i określa zastosowanie szyn;
- dobiera metody oraz materiały i urządzenia do wykonania szyn;
- wykonuje szyny terapeutyczne, pourazowe, ochronne oraz nakładki do wybielania;
- wykonuje szyny z zastosowaniem różnych technologii;
- wykonuje protezy pooperacyjne (z obturatorem);
- wykonuje protezy zewnątrzustne (epitezy twarzy);
- kreśla błędy w wykonawstwie szyn i protez pooperacyjnych oraz zapobiega ich powstawaniu;
- ocenia jakość wykonanych szyn, protez pooperacyjnych i epitez twarzy;
- wykonuje szyny, protezy pooperacyjne i epitezy twarzy zgodnie ze zleceniem lekarza dentysty.
4. Wykonywanie rekonstrukcji i napraw protez dentystycznych, aparatów ortodontycznych i szyn
Uczeń:
- określa rodzaje i przyczyny powstawania uszkodzeń protez ruchomych;
- wykonuje podścielenie protez całkowitych, w tym z pełną wymianą płyty (rebazacja);
- wykonuje rekonstrukcje i naprawy protez ruchomych, w tym z zastosowaniem technologii łączenia metali;
- określa rodzaje i przyczyny powstawania uszkodzeń uzupełnień stałych;
- określa rodzaje i przyczyny powstawania uszkodzeń aparatów ortodontycznych;
- wykonuje naprawy i rekonstrukcje ruchomych i stałych aparatów ortodontycznych;
- rozróżnia metody wykonywania napraw szyn terapeutycznych i pourazowych;
- rozróżnia metody wykonywania napraw protez pooperacyjnych;
- ocenia jakość wykonanych napraw i rekonstrukcji.