Kwalifikacja MS.09
MS.09. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
1. Nawiązywanie kontaktu interpersonalnego
Uczeń:
- określa sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
- stosuje techniki aktywnego słuchania w kontaktach z podopiecznym;
- dobiera sposoby udzielania informacji zwrotnych;
- rozpoznaje rodzaje barier i błędów w komunikowaniu się z podopiecznym;
- przestrzega zasad asertywnego zachowania w kontaktach z podopiecznym;
- rozwiązuje sytuacje konfliktowe z zastosowaniem różnych metod;
- prowadzi negocjacje w celu rozwiązania problemów podopiecznych;
- komunikuje się z podopiecznym, jego rodziną i zespołem terapeutycznym.
2. Rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb bio-psycho-społecznych podopiecznego
Uczeń:
- uzyskuje informacje o podopiecznym na podstawie dokumentacji medycznej, wywiadu środowiskowego oraz innej dostępnej dokumentacji;
- przeprowadza wywiad z podopiecznym, jego rodziną, opiekunem prawnym oraz innymi osobami znaczącymi dla podopiecznego;
- prowadzi obserwację terapeutyczną podopiecznego;
- rozpoznaje zaburzenia w zakresie procesów poznawczych występujące u podopiecznego;
- diagnozuje stan funkcjonowania podopiecznego w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej;
- określa hierarchię potrzeb podopiecznego;
- sporządza listę problemów i potrzeb dotyczących podopiecznego;
- określa zasoby i możliwości podopiecznego;
- określa etapy diagnozy terapeutycznej podopiecznego;
- formułuje diagnozę terapeutyczną podopiecznego;
- motywuje podopiecznego do rozwijania zainteresowań w celu podwyższenia kompetencji społecznych.
3. Planowanie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej
Uczeń:
- posługuje się terminologią z zakresu terapii zajęciowej;
- określa cechy planu terapii zajęciowej;
- sporządza indywidualny plan terapii zajęciowej dla podopiecznego na podstawie diagnozy;
- stosuje zalecenia specjalistów w pracy z podopiecznym;
- określa cele i zadania terapii zajęciowej;
- dobiera formy, metody i techniki terapii zajęciowej;
- dobiera środki i pomoce dydaktyczne do realizacji planu terapii zajęciowej;
- opracowuje scenariusze do zajęć z terapii zajęciowej;
- planuje etapy terapii zajęciowej;
- planuje przebieg treningów rozwijających aktywność społeczną podopiecznego;
- dobiera sposoby oceny efektów terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym.
4. Prowadzenie terapii zajęciowej różnymi metodami i technikami
Uczeń:
- charakteryzuje metody aktywizujące stosowane w terapii zajęciowej;
- przestrzega zasad stosowania metod i technik w terapii zajęciowej;
- dobiera i stosuje metody i techniki terapii zajęciowej adekwatne do sytuacji bio-psycho-społecznej podopiecznego;
- przestrzega zasad prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej;
- dobiera sposoby motywowania podopiecznego do udziału w zajęciach;
- prowadzi terapię zajęciową z zastosowaniem różnych metod i technik;
- wyjaśnia znaczenie kinezyterapii w procesie usprawniania;
- przestrzega zasad organizacji pracy terapeuty zajęciowego w pracowni terapeutycznej oraz w placówkach ochrony zdrowia i pomocy społecznej;
- planuje wyposażenie pracowni terapii zajęciowej;
- opracowuje regulamin pracowni terapeutycznej.
5. Prowadzenie dokumentacji przez terapeutę zajęciowego
Uczeń:
- charakteryzuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego;
- opracowuje kwestionariusze, arkusze, karty informacyjne oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym;
- analizuje efekty uzyskane w pracy z podopiecznym;
- stosuje techniki informatyczne w dokumentowaniu pracy terapeuty zajęciowego;
- dokumentuje działania z zakresu terapii zajęciowej;
- modyfikuje i aktualizuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego.