Kwalifikacja MS.09

MS.09. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

1. Nawiązywanie kontaktu interpersonalnego

Uczeń:

  1. określa sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
  2. stosuje techniki aktywnego słuchania w kontaktach z podopiecznym;
  3. dobiera sposoby udzielania informacji zwrotnych;
  4. rozpoznaje rodzaje barier i błędów w komunikowaniu się z podopiecznym;
  5. przestrzega zasad asertywnego zachowania w kontaktach z podopiecznym;
  6. rozwiązuje sytuacje konfliktowe z zastosowaniem różnych metod;
  7. prowadzi negocjacje w celu rozwiązania problemów podopiecznych;
  8. komunikuje się z podopiecznym, jego rodziną i zespołem terapeutycznym.

2. Rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb bio-psycho-społecznych podopiecznego

Uczeń:

  1. uzyskuje informacje o podopiecznym na podstawie dokumentacji medycznej, wywiadu środowiskowego oraz innej dostępnej dokumentacji;
  2. przeprowadza wywiad z podopiecznym, jego rodziną, opiekunem prawnym oraz innymi osobami znaczącymi dla podopiecznego;
  3. prowadzi obserwację terapeutyczną podopiecznego;
  4. rozpoznaje zaburzenia w zakresie procesów poznawczych występujące     u podopiecznego;
  5. diagnozuje stan funkcjonowania podopiecznego w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej;
  6. określa hierarchię potrzeb podopiecznego;
  7. sporządza listę problemów i potrzeb dotyczących podopiecznego;
  8. określa zasoby i możliwości podopiecznego;
  9. określa etapy diagnozy terapeutycznej podopiecznego;
  10. formułuje diagnozę terapeutyczną podopiecznego;
  11. motywuje podopiecznego do rozwijania zainteresowań w celu podwyższenia kompetencji społecznych.

3. Planowanie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej

Uczeń:

  1. posługuje się terminologią z zakresu terapii zajęciowej;
  2. określa cechy planu terapii zajęciowej;
  3. sporządza indywidualny plan terapii zajęciowej dla podopiecznego na podstawie diagnozy;
  4. stosuje zalecenia specjalistów w pracy z podopiecznym;
  5. określa cele i zadania terapii zajęciowej;
  6. dobiera formy, metody i techniki terapii zajęciowej;
  7. dobiera środki i pomoce dydaktyczne do realizacji planu terapii zajęciowej;
  8. opracowuje scenariusze do zajęć z terapii zajęciowej;
  9. planuje etapy terapii zajęciowej;
  10. planuje przebieg treningów rozwijających aktywność społeczną podopiecznego;
  11. dobiera sposoby oceny efektów terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym.

4. Prowadzenie terapii zajęciowej różnymi metodami i technikami

Uczeń:

  1. charakteryzuje metody aktywizujące stosowane w terapii zajęciowej;
  2. przestrzega zasad stosowania metod i technik w terapii zajęciowej;
  3. dobiera i stosuje metody i techniki terapii zajęciowej adekwatne do sytuacji bio-psycho-społecznej podopiecznego;
  4. przestrzega zasad prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej;
  5. dobiera sposoby motywowania podopiecznego do udziału w zajęciach;
  6. prowadzi terapię zajęciową z zastosowaniem różnych metod i technik;
  7. wyjaśnia znaczenie kinezyterapii w procesie usprawniania;
  8. przestrzega zasad organizacji pracy terapeuty zajęciowego w pracowni terapeutycznej oraz w placówkach ochrony zdrowia i pomocy społecznej;
  9. planuje wyposażenie pracowni terapii zajęciowej;
  10. opracowuje regulamin pracowni terapeutycznej.

5. Prowadzenie dokumentacji przez terapeutę zajęciowego

Uczeń:

  1. charakteryzuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego;
  2. opracowuje kwestionariusze, arkusze, karty informacyjne oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym;
  3. analizuje efekty uzyskane w pracy z podopiecznym;
  4. stosuje techniki informatyczne w dokumentowaniu pracy terapeuty zajęciowego;
  5. dokumentuje działania z zakresu terapii zajęciowej;
  6. modyfikuje i aktualizuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego.