Kwalifikacja MS.08
MS.08. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
1. Organizowanie pracy z osobą niepełnosprawną
Uczeń:
- analizuje dokumentację dotyczącą sytuacji zdrowotnej i społecznej osoby niepełnosprawnej;
- rozpoznaje warunki życia osoby niepełnosprawnej;
- wnioskuje o sytuacji osoby niepełnosprawnej z danych zawartych w dokumentacji;
- rozpoznaje objawy chorobowe u osoby niepełnosprawnej ze strony poszczególnych układów i narządów;
- rozróżnia rodzaje i stopnie niepełnosprawności;
- ocenia możliwości i ograniczenia osoby niepełnosprawnej wynikające z wieku, stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i niepełnosprawności;
- diagnozuje potrzeby i problemy psychospołeczne osoby niepełnosprawnej;
- przestrzega zasad indywidualizacji i podmiotowości w zaspakajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osoby niepełnosprawnej;
- organizuje środowisko życia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów;
- przestrzega zasad opracowywania indywidualnego planu współdziałania z osobą niepełnosprawną;
- opracowuje plan współdziałania z osobą niepełnosprawną;
- planuje metody, techniki i narzędzia pracy z osobą niepełnosprawną;
- dobiera metody, techniki i narzędzia do realizacji zaplanowanych działań z osobą niepełnosprawną;
- planuje techniki monitorowania podjętych działań;
- prowadzi dokumentacje pracy z osobą niepełnosprawną.
2. Wykonywanie czynności opiekuńczych
Uczeń:
- przestrzega procedur i standardów opieki środowiskowej;
- rozpoznaje objawy zaburzeń psychosomatycznych u osoby niepełnosprawnej;
- rozpoznaje stany zagrożenia zdrowia i życia osoby niepełnosprawnej;
- udziela pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia osoby niepełnosprawnej;
- przestrzega zasad i określa metody i techniki wykonywania czynności pielęgnacyjnych i higienicznych;
- określa rodzaje narzędzi pracy oraz środków i materiałów do wykonywania czynności pielęgnacyjnych i higienicznych u osoby niepełnosprawnej;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w zaspakajaniu potrzeb fizjologicznych;
- przestrzega zasad i określa metody zapobiegania odleżynom i odparzeniom u osoby niepełnosprawnej;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w prowadzeniu gospodarstwa domowego;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza;
- analizuje rodzaje i techniki wykonywania ćwiczeń usprawniających ruchowo oraz gimnastyki oddechowej u osoby niepełnosprawnej;
- prowadzi podstawowe ćwiczenia gimnastyczne uzgodnione ze specjalistą;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej;
- przestrzega zasad obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i stosowania przedmiotów ortopedycznych;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
- przestrzega zasad współpracy z wolontariatem w opiece nad osobą niepełnosprawną;
- współpracuje z wolontariuszami w opiece nad osobą niepełnosprawną.
3. Aktywizowanie osoby niepełnosprawnej do samodzielności życiowej
Uczeń:
- inicjuje i podtrzymuje relacje międzyludzkie oraz współdziała z osobami z najbliższego środowiska ważnymi dla osoby niepełnosprawnej;
- analizuje przyczyny występowania i metody rozwiązywania problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;
- pomaga i udziela wsparcia osobie niepełnosprawnej w rozwiązywaniu problemów społecznych i osobistych;
- planuje metody przygotowania osoby niepełnosprawnej do korzystania ze sprzętu i pomocy technicznych;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu i pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
- planuje metody przygotowania osoby niepełnosprawnej i jej rodziny do samoopieki;
- przygotowuje osobę niepełnosprawną oraz jej rodzinę do samoopieki;
- charakteryzuje metody organizowania czasu wolnego osoby niepełnosprawnej;
- organizuje czas wolny osobie niepełnosprawnej z wykorzystaniem zasobów środowiska lokalnego;
- planuje metody, formy, techniki i środki terapii zajęciowej osoby niepełnosprawnej;
- motywuje osobę niepełnosprawną do aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań z uwzględnieniem jej potrzeb i możliwości;
- dobiera metody aktywizowania osoby niepełnosprawnej w zależności od jej wieku, stanu jej zdrowia i niepełnosprawności;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z kompleksowej rehabilitacji;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas aktywizowania osoby niepełnosprawnej.
4. Wspieranie osoby niepełnosprawnej w trudnych sytuacjach życiowych
Uczeń:
- określa metody integracji osoby niepełnosprawnej ze środowiskiem lokalnym;
- wspiera osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
- aktywizuje środowisko społeczne do działań na rzecz osoby niepełnosprawnej;
- asystuje osobie niepełnosprawnej w pełnieniu ról społecznych;
- dobiera metody i techniki pracy z osobą niepełnosprawną;
- przestrzega zasad opracowywania planu wsparcia osoby niepełnosprawnej;
- opracowuje, monitoruje i ocenia realizację planu wsparcia osoby niepełnosprawnej;
- reprezentuje osobę niepełnosprawną w negocjacjach z instytucjami, organizacjami, specjalistami i indywidualnymi osobami świadczącymi różne formy pomocy;
- współpracuje ze specjalistami w opracowaniu programu kompleksowej pomocy osobie niepełnosprawnej;
- analizuje systemy wsparcia i poradnictwa społecznego osoby niepełnosprawnej;
- współpracuje z grupami wsparcia, organizacjami pozarządowymi i jednostkami samorządu terytorialnego działającymi na rzecz osoby niepełnosprawnej w środowisku lokalnym;
- przestrzega zasad pozyskiwania środków finansowych z pomocy społecznej i innych instytucji;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w uzyskaniu środków finansowych na rehabilitację;
- analizuje funkcje i zadania instytucji i organizacji świadczących pomoc osobie niepełnosprawnej;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
- ocenia rodzaje barier architektonicznych i komunikacyjnych;
- organizuje działania prowadzące do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych;
- analizuje Kartę Praw Osób Niepełnosprawnych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące opieki zdrowotnej państwa, prawa opiekuńczego, prawa o ubezpieczeniach społecznych i pomocy społecznej;
- stosuje przepisy prawa dotyczące uprawnień osoby niepełnosprawnej i ochrony jej interesów;
- pomaga osobie niepełnosprawnej w załatwianiu spraw urzędowych.