Kierunek: wiertacz
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie wiertacz powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania prac związanych z montażem i demontażem urządzeń wiertniczych;
- dobierania technologii, narzędzi i osprzętu do wykonania prac wiertniczych;
- obsługiwania urządzeń stosowanych w procesie wiercenia;
- wykonywania rurowania i uszczelniania otworu wiertniczego.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(MG.e);
PKZ(MG.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: wiertacz, górnik eksploatacji podziemnej, górnik eksploatacji otworowej, górnik odkrywkowej eksploatacji złóż, technik wiertnik, technik górnictwa podziemnego, technik górnictwa otworowego, technik górnictwa odkrywkowego
Uczeń:
- rozpoznaje minerały i skały oraz charakteryzuje budowę geologiczną Ziemi;
- rozróżnia rodzaje skał, określa ich budowę i właściwości;
- rozróżnia procesy technologiczne wydobycia kopalin;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie wiertacz opisane w części II:
MG.08. Wykonywanie prac wiertniczych
1. Montaż i demontaż urządzeń wiertniczych
Uczeń:
- rozpoznaje typy urządzeń wiertniczych;
- korzysta z dokumentacji technicznej montażu i demontażu urządzeń wiertniczego;
- wykonuje prace montażowe i demontażowe urządzeń wiertniczych;
- przestrzega zasad komunikowania się w trakcie wykonywania prac montażowych i demontażowych;
- rozpoznaje rodzaje zawiesi i określa ich zastosowanie;
- ocenia stan techniczny zawiesi i dokonuje ich konserwacji;
- przestrzega zasad montażu systemów napędowych i płuczkowych;
- przestrzega zasad przemieszczania i składowania elementów rurowych, narzędzi i osprzętu wiertniczego;
- określa zagrożenia występujące podczas prac montażowych i demontażowych, załadowczych i wyładowczych.
2. Obsługiwanie i konserwacja urządzeń wiertniczych
Uczeń:
- określa wymagania techniczne dotyczące działania pomp płuczkowych, urządzeń przeciwerupcyjnych, stołu wiertniczego i wiertniczego napędu górnego (ang. top drive);
- ocenia sprawność techniczną narzędzi i osprzętu wiertniczego oraz urządzeń do sporządzania i oczyszczania płuczki wiertniczej;
- ocenia stan techniczny maszyn i urządzeń dźwigowych oraz liny wiertniczej;
- określa parametry pracy maszyn i urządzeń wiertniczych.
3. Dobieranie sprzętu do wykonywania prac wiertniczych
Uczeń:
- posługuje się geologiczno-technicznym projektem otworu;
- charakteryzuje narzędzia wiertnicze i elementy przewodu wiertniczego;
- określa zastosowanie narzędzi i poszczególnych elementów przewodu wiertniczego;
- dobiera elementy zestawu przewodu wiertniczego;
- ocenia stan techniczny elementów przewodu wiertniczego;
- określa rodzaj i wielkość połączeń gwintowych;
- ocenia stan techniczny świdrów i koronek wiertnicznych;
- dobiera optymalne parametry wiercenia;
- uczestniczy w wykonaniu testu zwiercalności.
4. Monitorowanie działania urządzeń kontrolno-pomiarowych
Uczeń:
- charakteryzuje budowę oraz określa przeznaczenie urządzeń kontrolno-pomiarowych;
- kontroluje wskazania urządzeń kontrolno-pomiarowych stosowanych w procesie wiercenia;
- odczytuje i interpretuje dane uzyskane z przyrządów kontrolno-pomiarowych;
- kontroluje poziom płuczki w zbiornikach;
- wykonuje pomiary z zastosowaniem inklinometru wrzutowego;
- posługuje się przyrządami do wykrywania gazów toksycznych i wybuchowych.
5. Sporządzanie płuczek wiertniczych i zaczynów cementowych
Uczeń:
- określa rodzaje i przeznaczenie płuczek wiertniczych;
- określa zastosowanie obiegów płuczki wiertniczej;
- określa przeznaczenie zaczynów uszczelniających i cieczy technologicznych;
- sporządza płuczki wiertnicze i zaczyny uszczelniające;
- dokonuje pomiarów parametrów płuczek wiertniczych i zaczynów cementowych;
- wykonuje obliczenia dotyczące gęstości płuczki wiertniczej, ciśnienia hydrostatycznego i złożowego;
- reguluje parametry płuczki wiertniczej i zaczynu uszczelniającego.
6. Wykonywanie rurowania i cementowania otworów wiertniczych
Uczeń:
- dobiera elementy wgłębnej i napowierzchniowej konstrukcji otworu wiertniczego na podstawie projektu;
- przestrzega procedur przygotowania rur okładzinowych przed zapuszczeniem do otworu wiertniczego;
- przestrzega zasad przygotowania otworu wiertniczego do rurowania i cementowania zgodnie z ustalonymi procedurami;
- przestrzega procedur dotyczących stosowania metod cementowania rur okładzinowych;
- przestrzega procedur wykonania docementowania pod ciśnieniem;
- przestrzega procedur dotyczących wykonania prób ciśnieniowych zacementowanych rur okładzinowych.
7. Wykonywanie czynności związanych z dowiercaniem i udostępnianiem horyzontów produktywnych
Uczeń:
- rozróżnia zakres prac wiertniczych wykonywanych podczas dowiercania;
- określa wpływ płuczki wiertniczej na strefę przyotworową;
- charakteryzuje rodzaje i zasadę działania perforatorów;
- charakteryzuje metody intensyfikacji przypływu płynu złożowego do otworu wiertniczego;
- określa metody opróbowania otworów wiertniczych;
- określa metody wywołania produkcji;
- określa metody likwidacji otworów wiertniczych;
- rozróżnia urządzenia stosowane podczas wykonywania szczelinowania i kwasowania.
8. Rozpoznawanie zagrożeń oraz likwidowanie awarii wiertniczych
Uczeń:
- określa pojęcie awarii wiertniczej i komplikacji wiertniczej;
- ocenia możliwości wystąpienia awarii wiertniczych i sposoby zapobiegania;
- dobiera metody likwidacji awarii wiertniczych;
- rozpoznaje narzędzia ratunkowe i określa warunki ich użycia;
- określa objawy i przyczyny wystąpienia erupcji wstępnej;
- określa procedury zamknięcia wylotu otworu wiertniczego po ogłoszeniu alarmu;
- charakteryzuje metody przywracania równowagi ciśnień w otworze wiertniczym.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie wiertacz powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię mechaniczną, wyposażoną w: stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z drukarką, ze skanerem, z projektorem multimedialnym oraz z oprogramowaniem do sporządzania rysunku technicznego i projektowania, filmy dydaktyczne i plansze dotyczące obsługi maszyn i urządzeń wiertniczych, modele oraz instrukcje obsługi maszyn i urządzeń wiertniczych, normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego, przyrządy pomiarowe (jeden komplet dla dwóch uczniów), zestaw elementów automatyki wiertniczej, schematy maszyn i urządzeń elektrycznych, próbki materiałów konstrukcyjnych, dokumentacje techniczne maszyn i urządzeń wiertniczych, poradniki obsługi maszyn i urządzeń wiertniczych i katalogi maszyn i urządzeń wiertniczych;
- pracownię geologiczno-geofizyczną, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, filmy dydaktyczne dotyczące diagnostyki minerałów i skał, badań geologiczno-geofizycznych, zbiór skał i minerałów, eksponaty rdzeni wiertniczych, odczynniki i wskaźniki chemiczne do diagnostyki minerałów i skał, modele i schematy sond geofizycznych, wykresy profilowań geofizycznych, plansze ilustrujące budowę oraz zasady eksploatacji maszyn i urządzeń wiertniczych oraz modele maszyn i urządzeń wiertniczych instrukcje i poradniki obsługi maszyn i urządzeń wiertniczych, katalogi maszyn i urządzeń wiertniczych;
- pracownię technologii wiertniczej, wyposażoną w: stanowisko komputerowe, z drukarką, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, filmy dydaktyczne dotyczące narzędzi i osprzętu wiertniczego, narzędzia i osprzęt wiertniczy, elementy przewodu wiertniczego, schematy technologiczne, schematy maszyn, urządzeń, narzędzi, osprzętu wiertniczego, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń wiertniczych, normy dotyczące badań właściwości cieczy technologicznych, dokumentacje techniczne maszyn i urządzeń wiertniczych, przyrządy kontrolno-pomiarowe do określania właściwości cieczy technologicznych, plansze ilustrujące budowę oraz zasady eksploatacji maszyn i urządzeń wiertniczych;
- warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska: obróbki ręcznej i mechanicznej, obróbki plastycznej i cieplnej, spawania elektrycznego i gazowego, kontroli jakości.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz przedsiębiorstwach prowadzących prace wiertnicze.
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
400 godz. |
MG.08. Wykonywanie prac wiertniczych |
650 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.