Kierunek: technik weterynarii
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik weterynarii powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- prowadzenia chowu i hodowli zwierząt gospodarskich i towarzyszących;
- wykonywania zabiegów inseminacji wybranych gatunków zwierząt;
- wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych u zwierząt;
- wykonywania czynności pomocniczych dotyczących diagnozowania, profilaktyki i leczenia chorób zwierząt;
- wykonywania czynności pomocniczych z zakresu zapewniania bezpieczeństwa żywnościowego oraz czynności pomocniczych w zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
- wykonywania czynności pomocniczych w trakcie prowadzenia badań przedubojowych zwierząt oraz w poubojowym badaniu mięsa;
- prowadzenia i obsługi ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami).
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru rolniczo-leśnego z ochroną środowiska, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(RL.c) i PKZ(RL.h);
PKZ(RL.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: ogrodnik, technik ogrodnik, pszczelarz, technik pszczelarz, rolnik, technik rolnik, technik architektury krajobrazu, technik hodowca koni, operator maszyn leśnych, technik leśnik, rybak śródlądowy, technik rybactwa śródlądowego, technik weterynarii, technik agrobiznesu, jeździec, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
Uczeń:
- wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego;
- przestrzega zasad kierowania ciągnikiem rolniczym;
- wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą ciągnika rolniczego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T.
PKZ(RL.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik weterynarii
Uczeń:
- charakteryzuje ogólną budowę organizmu zwierzęcego;
- określa zasady bezpiecznej pracy ze zwierzętami;
- rozróżnia gatunki i kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących;
- określa wpływ warunków utrzymania i żywienia na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu zwierzęcego;
- rozróżnia pojęcia zdrowia i choroby;
- rozróżnia metody badań zwierząt;
- określa zasady pracy w laboratorium;
- rozróżnia instytucje wykonujące zadania w zakresie kontroli i nadzoru weterynaryjnego;
- określa rolę kontroli i nadzoru weterynaryjnego w ochronie zdrowia publicznego;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik weterynarii opisane w części II:
RL.10. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt
1. Określanie budowy anatomicznej i fizjologii zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących
Uczeń:
- posługuje się terminologią z zakresu anatomii i fizjologii zwierząt;
- stosuje techniki preparowania tkanek i narządów zwierzęcych;
- rozpoznaje i porównuje budowę narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących;
- określa położenie narządów w organizmie zwierzęcym;
- wyjaśnia funkcje poszczególnych układów i narządów;
- charakteryzuje przebieg procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie zwierzęcym;
- porównuje procesy fizjologiczne narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.
2. Prowadzenie chowu zwierząt gospodarskich i towarzyszących
Uczeń:
- charakteryzuje i rozpoznaje rasy zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących;
- ocenia pokrój i kondycję zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących;
- określa i rozpoznaje zachowania zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących;
- charakteryzuje czynniki wpływające na zdrowie i produkcyjność zwierząt;
- rozpoznaje i ocenia jakość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących;
- produkuje, konserwuje, przechowuje i przygotowuje pasze do skarmiania;
- przestrzega zasad racjonalnego żywienia zwierząt gospodarskich i towarzyszących;
- układa dawki pokarmowe dla zwierząt gospodarskich i zwierząt towarzyszących;
- sporządza planowany i sprawozdawczy obrót zwierząt gospodarskich;
- sporządza preliminarz i bilans pasz;
- prowadzi produkcję zwierzęcą zgodnie ze Zwykłą Dobrą Praktyką Rolniczą i z Zasadami Wzajemnej Zgodności;
- ocenia dobrostan zwierząt gospodarskich i towarzyszących;
- określa wpływ chowu zwierząt na środowisko naturalne;
- stosuje metody ekologiczne w chowie zwierząt gospodarskich;
- poskramia zwierzęta gospodarskie i towarzyszące;
- wykonuje zabiegi pielęgnacyjne i zootechniczne u zwierząt;
- charakteryzuje i dobiera technologie produkcji i pozyskiwania surowców pochodzenia zwierzęcego;
- wykonuje zabiegi sanitarne;
- przygotowuje do sprzedaży zwierzęta gospodarskie i zwierzęta towarzyszące oraz prowadzi ich sprzedaż bezpośrednią;
- udziela zwierzętom pomocy przedlekarskiej.
3. Prowadzenie rozrodu i inseminacji zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących
Uczeń:
- posługuje się terminologią z zakresu hodowli i rozrodu zwierząt;
- planuje i organizuje rozród zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących;
- dobiera zwierzęta gospodarskie i towarzyszące do kojarzeń i krzyżowań;
- nadzoruje przebieg naturalnego krycia zwierząt;
- przygotowuje zwierzęta gospodarskie i zwierzęta towarzyszące do zabiegów inseminacyjnych;
- dobiera sprzęt i wykonuje zabiegi sztucznego unasieniania zwierząt gospodarskich i zwierząt towarzyszących;
- przestrzega zasad inseminacji zwierząt gospodarskich i zwierząt towarzyszących;
- przestrzega zasad pracy hodowlanej;
- prowadzi dokumentację hodowlaną i rozrodu zwierząt gospodarskich;
- przestrzega zasad obrotu nasieniem zwierząt gospodarskich i zwierząt towarzyszących i wykorzystania go;
- stosuje przepisy prawa dotyczące rozrodu i hodowli zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących
RL.11. Wykonywanie czynności pomocniczych w zakresie usług oraz kontroli i nadzoru weterynaryjnego
1. Wykonywanie czynności pomocniczych w diagnozowaniu chorób zwierząt
Uczeń:
- przeprowadza wywiad z posiadaczem zwierzęcia;
- przygotowuje zwierzęta do badań klinicznych;
- określa znaczenie kliniczne poszczególnych okolic ciała zwierząt;
- rozróżnia sprzęt i aparaturę diagnostyczną;
- dobiera metody przeprowadzania badań fizykalnych zwierząt;
- wykonuje badania fizykalne zwierząt;
- rozróżnia prawidłowe i patologiczne wyniki badań fizykalnych zwierząt;
- wykonuje czynności pomocnicze związane z badaniem zwierząt z wykorzystaniem urządzeń diagnostycznych;
- wykonuje czynności związane z pobieraniem, utrwalaniem i przechowywaniem materiału do badań laboratoryjnych;
- stosuje techniki wykonywania badań laboratoryjnych;
- wykonuje czynności pomocnicze w trakcie sekcyjnego badania zwłok zwierzęcych;
- posługuje się dokumentacją z zakresu diagnostyki chorób zwierząt.
2. Wykonywanie czynności pomocniczych związanych z profilaktyką i leczeniem chorób zwierząt
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją leczenia zwierząt;
- ocenia stan zdrowia zwierzęcia w momencie zagrożenia jego życia;
- rozpoznaje czynniki wywołujące choroby u zwierząt;
- określa wpływ różnych czynników chorobotwórczych na stan zdrowia zwierząt;
- określa drogi szerzenia się chorób zwierzęcych i odzwierzęcych;
- wykonuje czynności mające na celu ratowanie życia zwierząt i zapobieganie powikłaniom;
- rozpoznaje objawy chorób zwierząt;
- rozróżnia weterynaryjne produkty lecznicze i przechowuje je zgodnie z obowiązującymi zasadami;
- stosuje racjonalny sposób żywienia różnych gatunków zwierząt w zależności od stanu ich zdrowia;
- poskramia i przygotowuje zwierzęta do czynności lekarsko-weterynaryjnych;
- rozróżnia drogi podawania leków zwierzętom;
- podaje leki zwierzętom według zaleceń lekarza weterynarii;
- dobiera i przygotowuje instrumentarium oraz materiały do wykonania zabiegów lekarsko-weterynaryjnych;
- dokonuje mycia, sterylizacji i konserwacji narzędzi i sprzętu weterynaryjnego zgodnie z obowiązującymi procedurami;
- wykonuje czynności pomocnicze podczas weterynaryjnych zabiegów chirurgicznych, leczniczych, profilaktycznych i fizjoterapeutycznych;
- sprawuje opiekę nad zwierzętami leczonymi i po zabiegach chirurgicznych;
- dobiera materiały oraz wykonuje opatrunki i okłady u zwierząt.
3. Wykonywanie czynności pomocniczych z zakresu kontroli i nadzoru weterynaryjnego
Uczeń:
- stosuje przepisy prawa dotyczące kontroli i nadzoru weterynaryjnego;
- wykonuje czynności pomocnicze w ramach kontroli i nadzoru warunków weterynaryjnych utrzymania zwierząt;
- wykonuje czynności pomocnicze prowadzone w ramach kontroli i nadzoru weterynaryjnego, dotyczące przestrzegania zasad identyfikacji i rejestracji oraz przemieszczania zwierząt;
- wykonuje czynności pomocnicze prowadzone w ramach kontroli zdrowia zwierząt i ochrony ich zdrowia;
- wykonuje czynności pomocnicze związane z prowadzeniem nadzoru weterynaryjnego dotyczącego bezpieczeństwa pasz i materiałów paszowych;
- wykonuje czynności pomocnicze prowadzone w ramach monitoringu i zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- wykonuje czynności pomocnicze prowadzone w ramach kontroli i nadzoru weterynaryjnego dotyczące bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego;
- kontroluje warunki dobrostanu zwierząt kierowanych do uboju;
- wykonuje czynności pomocnicze z zakresu weterynaryjnego badania przedubojowego zwierząt;
- wykonuje czynności pomocnicze z zakresu weterynaryjnego badania poubojowego mięsa;
- przestrzega zasad kategoryzacji i postępowania z ubocznymi produktami pochodzenia zwierzęcego;
- przestrzega procedur postępowania weterynaryjnego w przypadku podejrzenia wystąpienia chorób zwierząt.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik weterynarii powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- salę anatomiczno-zootechniczną, wyposażoną w: stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do Internetu z urządzeniami umożliwiającymi drukowanie i skanowanie, z projektorem multimedialnym oraz oprogramowaniem do układania dawek pokarmowych dla zwierząt; środki ochrony indywidualnej, sprzęt i narzędzia do poskramiania zwierząt, stanowiska do inseminacji zwierząt (jedno stanowisko dla sześciu uczniów), wyposażone w sprzęt do wykrywania rui, inseminacji zwierząt i przechowywania nasienia; szkielety zwierząt, modele anatomiczne narządów zwierząt, mikroskopy, preparaty mikroskopowe i makroskopowe tkanek i narządów, atlasy anatomiczne zwierząt, próbki pasz, tabele norm żywienia, przyrządy do pomiaru czynników mikroklimatycznych w pomieszczeniach inwentarskich, sprzęt do pielęgnacji zwierząt i udzielania pomocy przedlekarskiej;
- salę zabiegową, wyposażoną w: stół zabiegowy, sprzęt i urządzenia diagnostyczne, sprzęt i narzędzia do pobierania materiału biologicznego, narzędzia chirurgiczne, materiały opatrunkowe i weterynaryjne produkty lecznicze, środki i urządzenia do dezynfekcji powierzchni i sprzętów, dokumentację medyczną (zajęcia w sali zabiegowej może odbywać jednocześnie nie więcej niż sześciu uczniów);
- laboratorium diagnostyczne, wyposażone w: stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu z urządzeniem umożliwiającymi drukowanie i skanowanie, z projektorem multimedialnym, urządzenia i sprzęt do badania materiału biologicznego pobranego od zwierząt, lodówkę, odczynniki laboratoryjne, suszarkę, wagę laboratoryjną, palniki, sprzęt do badania mięsa w kierunku obecności włośni, dokumentację laboratoryjną oraz dokumentację z zakresu kontroli i nadzoru weterynaryjnego (zajęcia w laboratorium diagnostycznym może odbywać jednocześnie nie więcej niż sześciu uczniów);
- 4) prosektorium, wyposażone w: stół sekcyjny i narzędzia sekcyjne, miejsce i urządzenia do przechowywania zwłok zwierzęcych, (zajęcia w prosektorium może odbywać jednocześnie nie więcej niż sześciu uczniów).
Ponadto szkoła powinna posiadać ciągnik rolniczy z przyczepą do nauki jazdy.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: salach szkolnych i szkolnych laboratoriach diagnostycznych oraz w podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
Szkoła przygotowuje ucznia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami). Egzamin państwowy, wymagany do uzyskania prawa jazdy odpowiedniej kategorii, jest przeprowadzany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
Szkoła przygotowuje ucznia do uzyskania uprawnień do wykonywania usług inseminacyjnych zwierząt, których nabycie potwierdzane jest egzaminem przeprowadzanym przez podmiot, który uzyskał zgodę ministra właściwego do spraw rolnictwa zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 2007 roku o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru rolniczo-leśnego z ochroną środowiska stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
270 godz. |
RL.10. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt; |
380 godz. |
RL.11. Wykonywanie czynności pomocniczych w zakresie usług oraz kontroli i nadzoru weterynaryjnego |
700 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.