Profesjonalny Hosting


Kwalifikacja: A.61Kwalifikacja: A.62Kwalifikacja: AU.61Kwalifikacja: AU.62

Kierunek: technik usług kosmetycznych

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik usług kosmetycznych powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. przeprowadzania diagnozy kosmetycznej;
  2. wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych i upiększających;
  3. udzielania porad kosmetycznych;
  4. 4) organizowania i prowadzenia gabinetu kosmetycznego.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.aa);

    PKZ(AU.aa) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik usług kosmetycznych

    Uczeń:

    1. określa budowę anatomiczną oraz fizjologię skóry i jej przydatków;
    2. rozpoznaje rodzaj skóry;
    3. określa wpływ odżywiania człowieka na skórę i przydatki skórne;
    4. określa wpływ czynników środowiskowych na stan zdrowia człowieka;
    5. diagnozuje stan skóry i przydatków skórnych;
    6. rozpoznaje zmiany patologiczne na skórze oraz przydatkach skórnych;
    7. przestrzega zasad profilaktyki chorób skóry;
    8. rozpoznaje surowce kosmetyczne oraz określa ich zastosowanie;
    9. rozpoznaje rodzaje preparatów kosmetycznych oraz określa ich zastosowanie;
    10. określa zastosowanie związków chemicznych w preparatach kosmetycznych;
    11. sporządza preparaty kosmetyczne zgodnie z recepturą;
    12. charakteryzuje metody badań surowców i wyrobów kosmetycznych;
    13. rozróżnia aparaty i urządzenia stosowane podczas wykonywania zabiegów kosmetycznych;
    14. stosuje przepisy sanitarno-epidemiologiczne podczas wykonywania zabiegów kosmetycznych;
    15. korzysta z różnych źródeł informacji dotyczących wykonywania zabiegów kosmetycznych;
    16. przeprowadza wywiad z klientem;
    17. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik usług kosmetycznych opisane w części II:

    AU.61. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych twarzy

    1. Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych twarzy

    Uczeń:

    1. przeprowadza wywiad z klientem;
    2. dobiera metody diagnozy stanu skóry twarzy, szyi i dekoltu;
    3. ocenia stan skóry twarzy, szyi i dekoltu;
    4. określa przeciwwskazania do wykonania określonych zabiegów pielęgnacyjnych twarzy, szyi i dekoltu;
    5. przygotowuje klienta do określonego zabiegu pielęgnacyjnego twarzy, szyi i dekoltu;
    6. dobiera metody i środki dezynfekcji i sterylizacji narzędzi przed planowanym zabiegiem pielęgnacyjnym twarzy, szyi i dekoltu;
    7. przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych twarzy, szyi i dekoltu;
    8. dobiera metody i techniki wykonania określonych zabiegów pielęgnacyjnych twarzy, szyi i dekoltu;
    9. dobiera preparaty kosmetyczne do wykonywania określonych zabiegów pielęgnacyjnych twarzy, szyi i dekoltu;
    10. dobiera aparaturę, narzędzia i przybory do wykonywania określonych zabiegów pielęgnacyjnych twarzy, szyi i dekoltu;
    11. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne twarzy, szyi i dekoltu zgodnie z postawioną diagnozą;
    12. określa działanie czynników fizykalnych na organizm człowieka, uwzględniając wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania;
    13. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne twarzy, szyi i dekoltu z wykorzystaniem czynników fizykalnych;
    14. udziela porad w zakresie pielęgnacji twarzy, szyi i dekoltu w warunkach domowych.

    2. Wykonywanie zabiegów upiększających twarzy

    Uczeń:

    1. przestrzega zasad korygowania kształtu i elementów twarzy;
    2. przeprowadza analizę kolorystyczną typu urody klienta;
    3. przygotowuje klienta do wykonywania określonych zabiegów upiększających twarzy;
    4. dobiera metody i środki dezynfekcji i sterylizacji narzędzi przed planowanym zabiegiem upiększającym twarzy, szyi i dekoltu;
    5. dobiera metody i techniki wykonania określonych zabiegów upiększających twarzy, szyi i dekoltu;
    6. dobiera i stosuje preparaty kosmetyczne do wykonania określonych zabiegów upiększających twarzy, szyi i dekoltu;
    7. określa przeciwwskazania do wykonania określonych zabiegów upiększających twarzy, szyi i dekoltu;
    8. dobiera aparaturę, narzędzia i przybory do wykonania określonych zabiegów upiększających twarzy, szyi i dekoltu;
    9. wykonuje zabiegi upiększające twarzy, szyi i dekoltu zgodnie z potrzebami klienta;
    10. stosuje aparaturę specjalistyczną podczas wykonywania zabiegów upiększających twarzy, szyi i dekoltu;
    11. udziela porad kosmetycznych w zakresie wykonywania zabiegów upiększających twarzy, szyi i dekoltu w warunkach domowych.

    AU.62. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych ciała, dłoni i stóp

    1. Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i upiększających ciała

    Uczeń:

    1. dobiera metody diagnozy stanu skóry;
    2. przygotowuje klienta do określonego zabiegu kosmetycznego ciała;
    3. określa przeciwwskazania do wykonania określonych zabiegów upiększających ciała;
    4. dobiera metody i środki dezynfekcji i sterylizacji narzędzi przed planowanym zabiegiem kosmetycznym ciała;
    5. przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki podczas wykonywania zabiegów kosmetycznych;
    6. dobiera metody i techniki wykonania określonych zabiegów kosmetycznych ciała;
    7. dobiera preparaty kosmetyczne do wykonywania określonych zabiegów kosmetycznych ciała;
    8. dobiera aparaturę, narzędzia i przybory do wykonywania określonych zabiegów pielęgnacyjnych i upiększających ciała;
    9. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne i upiększające ciała zgodnie z postawioną diagnozą;
    10. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne ciała z wykorzystaniem czynników fizykalnych;
    11. stosuje aparaturę specjalistyczną podczas wykonywania zabiegów kosmetycznych ciała;
    12. udziela porad kosmetycznych w zakresie wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych ciała w warunkach domowych.

    2. Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i upiększających dłoni i stóp

    Uczeń:

    1. określa przeciwwskazania do wykonania określonych zabiegów pielęgnacyjnych dłoni i stóp;
    2. dobiera i stosuje preparaty kosmetyczne do wykonania określonych zabiegów pielęgnacyjnych dłoni i stóp;
    3. dobiera metody i techniki wykonania określonych zabiegów pielęgnacyjnych dłoni i stóp;
    4. dobiera metody i środki dezynfekcji i sterylizacji narzędzi przed planowanym zabiegiem kosmetycznym dłoni i stóp;
    5. dobiera i stosuje aparaturę, narzędzia i przybory do wykonania określonych zabiegów pielęgnacyjnych dłoni i stóp;
    6. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne dłoni i stóp;
    7. dobiera metody i techniki wykonania określonych zabiegów upiększających dłoni i stóp;
    8. wykonuje zabiegi upiększające dłoni i stóp zgodnie z potrzebami klienta;
    9. udziela porad kosmetycznych w zakresie wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych dłoni i stóp w warunkach domowych.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik usług kosmetycznych powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię biologiczno-chemiczną, w której powinny być zorganizowane stanowiska (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: model anatomiczny ciała człowieka, fantom, mikroskopy, preparaty biologiczne do obserwacji mikroskopowej, plansze anatomicznej budowy ciała człowieka, sprzęt laboratoryjny, taki jak: stoły laboratoryjne, dygestorium, urządzenia pomiarowo-analityczne, takie jak: uniwersalne mierniki, kolorymetr, podstawowe urządzenia laboratoryjne, takie jak: waga laboratoryjna, płaszcz grzejny, mieszadła, statywy, zestawy szkła laboratoryjnego;
  2. pracownię kosmetyki, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
    1. stanowiska do zabiegów na twarz i ciało (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: fotele kosmetyczne, stołki obrotowe, stoliki zabiegowe, lampy, lupy kosmetyczne, zestaw aparatury kosmetycznej: do nawilżania, galwanizacji, darsonwalizacji, ultradźwięków, podgrzewania wosku, lampę Solux, akcesoria kosmetyczne, takie jak: miski do zmywania twarzy i ciała, zestaw bielizny zabiegowej, narzędzia, takie jak: pęseta, łyżeczka Unny, pędzle do nakładania masek oraz autoklaw;
    2. stanowiska do manicure (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: stolik kosmetyczny, dwa krzesła, lampę, zestaw narzędzi, takich jak: cążki do paznokci, cążki do skórek, pilniki, kopytko kosmetyczne do podsuwania skórek, akcesoria kosmetyczne, takie jak: miski do zmywania i moczenia dłoni, zestaw bielizny zabiegowej oraz autoklaw;
    3. stanowiska do pedicure (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: fotel do pedicure, podnóżek, taboret obrotowy, lampę, lupę, frezarkę do pedicure z kompletem frezów, zestaw narzędzi, takich jak: cążki do paznokci, cążki do skórek, kopytko kosmetyczne do podsuwania skórek, pilniki, tarka do stóp, przyrząd omega, akcesoria kosmetyczne, takie jak: miski do zmywania i moczenia stóp, zestaw bielizny zabiegowej.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz gabinetach kosmetycznych i ośrodkach SPA.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godz.).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

330 godz.

AU.61. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych twarzy

510 godz.

AU.62. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych ciała, dłoni i stóp

510 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując, z wyjątkiem szkoły dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.