Kierunek: technik usług fryzjerskich
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w branżowej szkole II stopnia.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik usług fryzjerskich powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych włosów;
- wykonywania zabiegów chemicznych włosów;
- wykonywania strzyżenia włosów;
- wykonywania stylizacji fryzur;
- wykonywania projektów fryzur.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.k) i PKZ(AU.n);
PKZ(AU.k) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: fryzjer, technik usług fryzjerskich
Uczeń:
- sporządza szkice i rysunki fryzur;
- sporządza rysunki fryzur z zachowaniem proporcji i światłocienia;
- rozróżnia typy budowy głowy i twarzy dzieci oraz osób dorosłych;
- rozpoznaje rodzaje włosów ludzkich oraz określa ich właściwości;
- charakteryzuje budowę i fizjologię włosów;
- rozpoznaje uszkodzenia włosów;
- charakteryzuje budowę i funkcje skóry;
- rozróżnia zmiany chorobowe na skórze głowy;
- charakteryzuje preparaty stosowane do zabiegów fryzjerskich;
- rozpoznaje sprzęt stosowany do wykonywania zabiegów fryzjerskich;
- rozpoznaje preparaty do wykonywania zabiegów fryzjerskich;
- określa wyposażenie salonu fryzjerskiego;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(AU.n) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik usług fryzjerskich
Uczeń:
- charakteryzuje style fryzur minionych epok;
- charakteryzuje współczesne style i rodzaje fryzur;
- przestrzega zasad projektowania fryzur;
- charakteryzuje palety kolorystyczne stosowane we fryzjerstwie;
- posługuje się dokumentacją techniczną;
- sporządza kalkulacje kosztów świadczonych usług;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik usług fryzjerskich opisane w części II:
AU.21. Wykonywanie zabiegów fryzjerskich
1. Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych włosów
Uczeń:
- ocenia stan włosów i skóry głowy;
- dobiera metody i techniki pielęgnacji włosów i skóry głowy;
- organizuje stanowisko fryzjerskie do planowego zabiegu fryzjerskiego;
- określa wpływ preparatów pielęgnacyjnych na włosy i skórę głowy;
- dobiera preparaty do pielęgnacji włosów i skóry głowy;
- wykonuje czynności mycia włosów z zastosowaniem różnych metod i technik;
- wykonuje zabiegi pielęgnacyjne włosów i skóry głowy;
- udziela porad z zakresu codziennej pielęgnacji włosów.
2. Strzyżenie włosów, formowanie fryzur i ondulowanie
Uczeń:
- określa indywidualne cechy urody klienta;
- przeprowadza rozmowę konsultacyjną z klientem;
- dobiera techniki, metody i sposoby strzyżenia włosów;
- dobiera sprzęt fryzjerski do wykonywania zabiegów strzyżenia;
- przestrzega zasad podziału włosów na sekcje i separacje do określonej linii fryzury;
- ustala etapy strzyżenia;
- wykonuje strzyżenie włosów damskich, męskich i dziecięcych;
- wykonuje strzyżenie zarostu z uwzględnieniem kształtu twarzy klienta;
- określa przeciwwskazania do wykonania zabiegów ondulacji i prostowania chemicznego włosów;
- określa etapy ondulowania i prostowania chemicznego włosów;
- dobiera techniki ondulowania i prostowania chemicznego włosów;
- dobiera preparaty fryzjerskie do wykonywania zabiegów ondulowania i prostowania wodnego oraz chemicznego;
- wykonuje zabiegi ondulowania i prostowania wodnego oraz chemicznego;
- określa sposoby korygowania błędów podczas strzyżenia i ondulowania włosów;
- dobiera preparaty do pielęgnacji włosów po chemicznych zabiegach fryzjerskich;
- wykonuje fryzury okolicznościowe;
- określa przeciwwskazania do zabiegu zagęszczania i przedłużania włosów;
- wykonuje zagęszczanie i przedłużanie włosów.
3. Zmiana koloru włosów
Uczeń:
- określa metody i techniki rozjaśniania i koloryzacji włosów;
- określa wpływ zabiegów rozjaśniania i koloryzacji włosów na strukturę i wygląd włosów;
- dobiera preparaty fryzjerskie do rozjaśniania i koloryzacji włosów;
- dobiera kolor włosów do cech indywidualnych urody oraz fryzury klienta;
- dobiera techniki rozjaśniania i koloryzacji włosów;
- sporządza mieszaniny preparatów do rozjaśniania i koloryzacji włosów;
- wykonuje zabiegi koloryzacji i rozjaśniania włosów;
- wykonuje korektę koloru.
AU.26. Projektowanie fryzur
1. Wykonywanie projektów fryzur
Uczeń:
- dokonuje analizy wyglądu klienta;
- prowadzi rozmowę konsultacyjną z klientem;
- udziela klientowi porad w zakresie doboru formy i koloru fryzury;
- projektuje zestawienia kolorystyczne we fryzurze;
- dobiera proporcje poszczególnych elementów fryzury do kształtu twarzy;
- szkicuje fryzury z zachowaniem proporcji sylwetki i światłocienia;
- stosuje specjalistyczne programy komputerowe do projektowania fryzur;
- projektuje różne rodzaje fryzur;
- dobiera dodatki fryzjerskie.
2. Stylizacja fryzur z wykorzystaniem technik wizualizacji
Uczeń:
- wykonuje rysunki fryzur z zastosowaniem różnych technik rysowania;
- wykonuje rysunki instruktażowe fryzur;
- przestrzega zasad skalowania fryzury i jej fragmentów;
- dobiera styl fryzury z wykorzystaniem programów komputerowych;
- projektuje fryzury damskie i męskie;
- prezentuje projekty fryzur z wykorzystaniem technik multimedialnych;
- sporządza portfolio projektów fryzur;
- planuje działania marketingowe.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik usług fryzjerskich powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię fryzjerską, wyposażoną w: stanowiska fryzjerskie, obejmujące konsolę, lustro, fotel (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), myjnię fryzjerską oraz sprzęt fryzjerski: aparaty (promienniki, aparaty do sterylizacji i dezynfekcji sprzętu, suszarki hełmowe i ręczne, prostownice, karbownice, lokówki różnej grubości, aparat do diagnozy stanu włosów), narzędzia (nożyce klasyczne i specjalistyczne, narzędzia brzytwopodobne, zestaw grzebieni i szczotek), przybory i akcesoria fryzjerskie (do farbowania, do ondulowania wodnego, ondulowania chemicznego); środki dydaktyczne z zakresu strzyżenia włosów i modelowania fryzur oraz z zakresu nauki o fryzurach stosowanych w różnych okresach historycznych; stanowisko komputerowe z oprogramowaniem do wizualizacji projektów fryzur; bieliznę fryzjerską: zabiegową, i ochronną;
- pracownię technologiczną, wyposażoną w: treningowe główki fryzjerskie ze statywem, zestaw grzebieni, wałki siatkowe do ondulowania wodnego, wałki plastikowe do ondulowania chemicznego;
- pracownię projektowania i estetyki, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki, skanery (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, projektor multimedialny, oprogramowanie do projektowania graficznego i doboru fryzur; środki dydaktyczne z zakresu: kreślarstwa, nauki o konstrukcjach, kształtach i kolorach oraz nauki o fryzurach stosowanych w różnych okresach historycznych;
- pracownię analizy biologiczno-chemicznej, wyposażoną w modele anatomiczne: ciała, mięśni, włosów, skóry; stanowisko komputerowe dla nauczyciela z drukarką, dostępem do Internetu, pakietem programów biurowych, projektor multimedialny, atlas multimedialny chorób skóry głowy i włosów; mikroskopy, sprzęt laboratoryjny; urządzenia pomiarowe, urządzenia laboratoryjne; zestawy szkła laboratoryjnego.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz zakładach lub salonach fryzjerskich.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
300 godz. |
AU.21. Wykonywanie zabiegów fryzjerskich |
800 godz. |
AU.26. Projektowanie fryzur |
250 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.