Kierunek: technik turystyki wiejskiej

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej.

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik turystyki wiejskiej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. organizowania i prowadzenia działalności turystycznej na obszarach wiejskich;
  2. planowania, organizowania i wykonywania prac w gospodarstwie rolnym;
  3. planowania i organizowania działalności agroturystycznej;
  4. obsługiwania klienta w gospodarstwie agroturystycznym.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(TG.d);

    PKZ(TG.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik turystyki wiejskiej

    Uczeń:

    1. opisuje walory turystyczne regionów geograficznych ze szczególnym uwzględnieniem walorów przyrodniczych i kulturowych;
    2. projektuje i opisuje trasy podróży na podstawie map turystycznych, topograficznych i samochodowych;
    3. określa wpływ rozwoju turystyki na środowisko przyrodnicze;
    4. przestrzega zasad racjonalnego żywienia człowieka;
    5. przestrzega zasad gospodarki odpadami;
    6. wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych na rozwój rolnictwa;
    7. rozpoznaje gatunki roślin uprawnych i chwastów;
    8. rozpoznaje gatunki, rasy i typy użytkowe zwierząt gospodarskich;
    9. rozpoznaje gleby i ocenia ich wartość rolniczą;
    10. klasyfikuje nawozy i ocenia ich wpływ na glebę i rośliny;
    11. rozróżnia pojazdy, maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji rolniczej;
    12. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik turystyki wiejskiej opisane w części II:

    TG.08. Prowadzenie działalności turystycznej na obszarach wiejskich

    1. Przygotowanie i sprzedaż imprez i usług turystycznych

    Uczeń:

    1. klasyfikuje imprezy i usługi turystyczne;
    2. rozpoznaje oczekiwania klientów dotyczące imprez i usług turystycznych;
    3. korzysta z dostępnych źródeł informacji geograficznej i turystycznej;
    4. wykorzystuje wiedzę z zakresu geografii turystycznej Polski i świata;
    5. opracowuje programy imprez turystycznych;
    6. dobiera usługodawców do rodzaju imprez i usług turystycznych;
    7. kalkuluje koszty imprez i usług turystycznych;
    8. prowadzi rezerwację imprez i usług turystycznych;
    9. stosuje instrumenty marketingu w sprzedaży imprez i usług turystycznych;
    10. współpracuje z uczestnikami rynku turystycznego;
    11. sporządza dokumenty związane z przygotowaniem i sprzedażą imprez i usług turystycznych.

    2. Realizowanie imprez i usług turystycznych

    Uczeń:

    1. stosuje przepisy prawa dotyczące realizacji imprez i usług turystycznych;
    2. współpracuje z usługodawcami realizującymi usługi turystyczne;
    3. udziela informacji turystycznych;
    4. realizuje imprezy i usługi turystyczne na obszarach wiejskich z uwzględnieniem specyfiki regionu;
    5. prowadzi dokumentację realizacji imprez i usług turystycznych;
    6. monitoruje przebieg realizacji imprez i usług turystycznych.

    3. Rozliczanie imprez i usług turystycznych

    Uczeń:

    1. gromadzi dokumentację imprez i usług turystycznych na etapie ich rozliczania;
    2. sporządza zestawienie przychodów i kosztów imprez i usług turystycznych;
    3. dokonuje rozliczeń finansowych usług turystycznych.

    TG.09. Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego

    1. Prowadzenie produkcji w gospodarstwie rolnym

    Uczeń:

    1. dobiera grupy i gatunki roślin do warunków przyrodniczych i ekonomicznych gospodarstwa rolnego;
    2. planuje, organizuje i wykonuje zabiegi agrotechniczne w produkcji roślin na gruntach ornych i użytkach zielonych;
    3. zakłada i pielęgnuje ogród warzywny i sad przydomowy;
    4. dobiera gatunki i grupy zwierząt do warunków przyrodniczych i ekonomicznych gospodarstwa rolnego;
    5. planuje i organizuje produkcję zwierzęcą w gospodarstwie rolnym;
    6. prowadzi prace związane z żywieniem, rozrodem oraz pielęgnacją zwierząt gospodarskich;
    7. wykonuje zabiegi związane z higieną zwierząt i pomieszczeń gospodarskich;
    8. dobiera i eksploatuje narzędzia i maszyny do kompleksowej mechanizacji procesów technologicznych w produkcji roślinnej i zwierzęcej;
    9. przestrzega zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt gospodarskich oraz obrotu nimi;
    10. kontroluje jakość wykonywanych prac związanych z prowadzeniem produkcji w gospodarstwie rolnym;
    11. eksploatuje pojazdy, maszyny, narzędzia i urządzenia przestrzegając zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i stosując przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    12. stosuje ekologiczne metody produkcji rolniczej;
    13. prowadzi produkcję rolniczą zgodnie ze Zwykłą Dobrą Praktyką Rolniczą i z Zasadami Wzajemnej Zgodności;
    14. prowadzi sprzedaż zwierząt oraz produktów pochodzenia rolniczego;
    15. oblicza opłacalność produkcji rolniczej.

    2. Dostosowanie gospodarstwa rolnego do działalności agroturystycznej

    Uczeń:

    1. określa warunki adaptacji gospodarstwa rolnego na potrzeby działalności agroturystycznej;
    2. projektuje układy funkcjonalne i wyposażenie gospodarstwa rolnego na potrzeby klientów;
    3. planuje i dobiera wyposażenie bazy do prowadzenia usług noclegowych, żywieniowych i towarzyszących;
    4. planuje działalność turystyczną w gospodarstwie rolnym i oblicza jej opłacalność;
    5. dostosowuje produkcję rolniczą w gospodarstwie rolnym do potrzeb klientów;
    6. stosuje przepisy prawa dotyczące minimalnych wymagań dla obiektów świadczących usługi noclegowe;
    7. przestrzega zasad kategoryzacji bazy noclegowej.

    3. Obsługa klienta w gospodarstwie agroturystycznym

    Uczeń:

    1. organizuje i realizuje usługi noclegowe;
    2. wykonuje prace związane z utrzymaniem porządku i czystości w gospodarstwie;
    3. układa jadłospisy dla różnych grup klientów z uwzględnieniem potraw regionalnych oraz przetworów własnej produkcji;
    4. sporządza potrawy i napoje przestrzegając zasad racjonalnego żywienia oraz bezpieczeństwa i jakości zdrowotnej żywności;
    5. przestrzega zasad obsługi klienta.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik turystyki wiejskiej powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię turystyki, wyposażoną w: mapy i atlasy, przewodniki, foldery, katalogi biur podróży, cenniki usług, informatory, rozkłady jazdy komunikacji: kolejowej, autobusowej, lotniczej, wzory umów cywilnoprawnych, wzory dokumentów stosowanych w turystyce, czasopisma i literaturę zawodową, czytnik kart kredytowych, wzory kart i rachunków kredytowych;
  2. pracownię hotelarską, składająca się z lady recepcyjnej i jednostki mieszkalnej z pełnym węzłem sanitarnym, wyposażoną w: łóżko, pościel i bieliznę pościelową, zestaw ręczników, telewizor, drobne dodatkowe wyposażenie, wózek z wyposażeniem i środkami do sprzątania;
  3. pracownię żywienia z salą konsumpcyjną, wyposażoną w: urządzenia i sprzęt kuchenny, meble kuchenne, zestawy naczyń kuchennych, surowce, przyprawy i produkty spożywcze, normy dotyczące żywienia zbiorowego, instrukcje obsługi, odzież ochronną, apteczkę, stoły i krzesła, bieliznę i zastawę stołową, elementy dekoracyjne, literaturę zawodową, zbiory przepisów kulinarnych;
  4. pracownię rolniczą, wyposażoną w: okazy naturalne roślin, atlasy: roślin, zwierząt, chorób, chwastów i szkodników, przekroje, modele i atrapy zwierząt gospodarskich, przekroje, modele i atrapy pojazdów, maszyn i narzędzi, instrukcje obsługi pojazdów i maszyn rolniczych, próbki: nasion, pasz, nawozów, środków ochrony roślin, wzory dokumentów, normy, katalogi, literaturę zawodową.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, podmiotach świadczących usługi turystyczne i hotelarskie oraz gospodarstwach rolnych prowadzących działalność agroturystyczną.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

320 godz.

TG.08. Prowadzenie działalności turystycznej na obszarach wiejskich

310 godz.

TG.09. Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego

560 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.