Kierunek: technik transportu kolejowego
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik transportu kolejowego powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- organizowania oraz prowadzenia ruchu pociągów na szlakach i posterunkach ruchu;
- obsługiwania urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności;
- nadzorowania i koordynowania pracy przewoźników na terenie stacji kolejowej;
- planowania i organizowania pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych oraz zarządzania taborem kolejowym;
- przygotowania do przewozu, odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób;
- zestawiania, rozrządzania i obsługi pociągów.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.t);
PKZ(AU.t) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik transportu kolejowego
Uczeń:
- rozpoznaje elementy sieci kolejowej;
- rozróżnia elementy dróg kolejowych oraz kolejowych obiektów mostowych i określa ich funkcje;
- przestrzega zasad eksploatacji kolei;
- rozróżnia tabor kolejowy i określa jego przeznaczenie;
- charakteryzuje wyposażenie wagonów pasażerskich i towarowych;
- posługuje się systemem znakowania taboru kolejowego;
- wykonuje rysunki konstrukcyjne infrastruktury kolejowej;
- odczytuje plany i rysunki schematyczne posterunków ruchu kolejowego;
- klasyfikuje kolejowe usługi transportowe;
- rozróżnia rodzaje dokumentów przewozowych;
- rozpoznaje urządzenia sygnalizacji kolejowej;
- posługuje się dokumentacją techniczną i instrukcjami dotyczącymi prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz przestrzega norm w tym zakresie;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik transportu kolejowego opisane w części II:
AU.46. Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
1. Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów na szlakach oraz posterunkach ruchu
Uczeń:
- określa przeznaczenie poszczególnych rodzajów posterunków ruchu, budowli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
- przestrzega zasad numeracji torów i rozjazdów;
- określa zadania i obowiązki pracowników zajmujących się prowadzeniem ruchu pociągów;
- posługuje się rozkładami jazdy pociągów;
- prowadzi ruch pociągów na posterunku ruchu i przyległych szlakach;
- kieruje ruchem pociągów w sytuacji zamknięcia toru;
- wykonuje prace związane z prowadzeniem ruchu pociągów zgodnie z systemem zarządzania bezpieczeństwem oraz zarządzania jakością;
- klasyfikuje wypadki kolejowe według określonych kryteriów;
- przestrzega zasad postępowania obowiązujących w sytuacji wypadku kolejowego;
- wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem ruchu pociągów;
- dobiera rodzaj rozkazu do treści przekazywanej informacji lub polecenia;
- przekazuje treść rozkazów pisemnych za pomocą urządzeń radiołączności;
- kieruje ruchem pociągów zgodnie z obowiązującymi zasadami;
- przestrzega procedur obowiązujących w sytuacji konieczności zatrzymania pociągu lub przepuszczenia innego pociągu nieprzewidzianego w rozkładzie jazdy;
- przekazuje komunikaty słowne, sygnały ręczne, świetlne i dźwiękowe;
- odczytuje komunikaty i sygnały bezpieczeństwa przekazywane przez innych uczestników ruchu kolejowego;
- odczytuje i interpretuje sygnały przekazywane za pomocą urządzeń sygnalizacji kolejowej oraz wskaźników;
- korzysta z programów komputerowych wspomagających prowadzenie ruchu kolejowego;
- obsługuje podręczny sprzęt gaśniczy;
- posługuje się telefonami alarmowymi;
- formułuje treść telefonogramów alarmowych.
2. Obsługa urządzeń sterowania ruchem i urządzeń łączności
Uczeń:
- obsługuje urządzenia sterowania ruchem na szlakach kolejowych i posterunkach ruchu;
- posługuje się planami schematycznymi stacji kolejowych;
- prowadzi dokumentację związaną z obsługą urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń łączności;
- obsługuje urządzenia sterowania ruchem na szlakach kolejowych i posterunkach ruchu;
- obsługuje urządzenia nastawcze i rozjazdy;
- obsługuje rogatki przejazdowe;
- obsługuje radiotelefony stacjonarne i przenośne oraz urządzenia megafonowe;
- odnotowuje nieprawidłowości w działaniu urządzeń łączności;
- przestrzega, w ściśle określonych przypadkach, obostrzonych procedur prowadzenia ruchu pociągów oraz stosuje zamknięcia pomocnicze;
- ocenia stan techniczny torów kolejowych;
- dokonuje oględzin oraz ocenia stan techniczny rozjazdów i zamknięć nastawczych;
- wykonuje prace związane z konserwacją rozjazdów;
- obsługuje półsamoczynne i ręczne odłączniki sekcyjne;
- wyłącza rozjazdy z centralnego nastawiania z zachowaniem zasad bezpieczeństwa;
- obsługuje agregaty prądotwórcze;
- obsługuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym i urządzenia łączności zasilane prądem elektrycznym;
- obsługuje urządzenia sygnalizacji alarmowej.
3. Nadzorowanie i koordynacja pracy przewoźników na stacji kolejowej
Uczeń:
- przestrzega ogólnych oraz szczegółowych zasad prowadzenia pracy manewrowej;
- określa maksymalne dozwolone szybkości jazdy manewrowej;
- posługuje się planami przejścia wagonów oraz instrukcjami obsługi stacji i punktów ładunkowych;
- sprawdza poprawność zestawiania pociągów, ze szczególnym uwzględnieniem rozmieszczenia wagonów z ładunkami niebezpiecznymi, przesyłkami nadzwyczajnymi, nieczynnych pojazdów trakcyjnych;
- przestrzega zasad i ograniczeń związanych ze stosowaniem trakcji wielokrotnej;
- dokonuje oględzin technicznych i handlowych składu pociągu;
- kontroluje przestrzeganie procedur obowiązujących podczas wykonywania szczegółowej i uproszczonej próby hamulca zespolonego;
- posługuje się stacyjnym rozkładem jazdy pociągów;
- dokumentuje czas i miejsce pracy poszczególnych przewoźników;
- kontroluje stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy podczas prowadzenia pracy manewrowej.
AU.47. Planowanie i realizacja przewozów kolejowych
1. Planowanie przewozów pasażerskich i towarowych
Uczeń:
- sporządza zapotrzebowanie na wagony i pojazdy trakcyjne;
- sporządza plany efektywnego wykorzystywania wagonów oraz planuje prace związane z obsługą stacji i punktów ładunkowych;
- dokonuje analizy potoków ładunków na stacji rozrządowej;
- dobiera pojazdy trakcyjne do rodzaju planowanej pracy;
- dobiera typ i ładowność wagonów do wielkości masy towarowej;
- przestrzega zasad racjonalnej gospodarki pojazdami kolejowymi;
- sporządza blokowy schemat stacji rozrządowej;
- sporządza schematy obsługi odcinków linii kolejowych pociągami zdawczymi;
- sporządza harmonogramy pracy manewrowej;
- oblicza minimalne i rozkładowe czasy przejścia wagonów;
- oblicza współczynniki pracy manewrowej i obrotu wagonu;
- ewidencjonuje i oblicza czas pozostawania wagonów towarowych w dyspozycji klienta;
- prowadzi działania marketingowe związane ze świadczeniem usług przewozowych;
- przestrzega rozkładów czasu pracy obowiązujących w transporcie kolejowym;
- sporządza grafiki dyżurów pracowników.
2. Planowanie i realizacja przewozu osób, przesyłek i ładunków
Uczeń:
- przygotowuje dokumenty przewozowe;
- planuje drogę przewozu ładunków, przesyłek, osób;
- korzysta z instrukcji, taryf i innych dokumentów dotyczących organizacji przewozów;
- wykonuje czynności zdawczo-odbiorcze związane z przyjęciem przesyłek do przewozu i wydaniem przesyłek;
- przestrzega procedur związanych z przekazaniem i przyjęciem wagonów przed rozpoczęciem i po zakończeniu czynności ładunkowych;
- sprawdza stan placów, ramp i urządzeń ładunkowych przed rozpoczęciem i po zakończeniu czynności ładunkowych;
- ustala należności przewozowe, pozaprzewozowe oraz opłaty dodatkowe;
- ewidencjonuje pobrane należności oraz sporządza sprawozdawczość kasową;
- obsługuje kasy fiskalne, terminale biletowe oraz wykonuje czynności kasowe;
- przeprowadza oględziny oraz ocenia stan techniczny wagonów przed ich dopuszczeniem do przewozu;
- kwalifikuje wagony pod względem przydatności do przewozów krajowych i międzynarodowych;
- ocenia stan techniczny i kwalifikuje wagony węglarki do wysyłki składami zwartymi;
- ocenia stan techniczny i handlowy wagonów w składzie pociągu;
- przestrzega procedur związanych z wykonywaniem szczegółowej i uproszczonej próby hamulca zespolonego;
- sporządza wykazy pojazdów kolejowych w składach pociągów oraz prowadzi karty prób hamulców zespolonych;
- wykonuje prace związane z obsługą hamulców;
- przekazuje dokumenty przewozowe drużynie pociągowej zgodnie z obowiązującymi procedurami;
- obserwuje wjazd i wyjazd pociągu ze stacji;
- kontroluje działanie urządzeń wspomagających otwieranie i zamykanie drzwi wagonów;
- kontroluje zabezpieczanie ładunków przed dostępem osób nieuprawnionych;
- posługuje się wewnętrznym rozkładem jazdy pociągów;
- opracowuje proste rozkłady jazdy pociągów oraz sporządza wykresy ruchu;
- obsługuje instalację elektryczną i nagłośnieniową wagonu pasażerskiego;
- przestrzega procedur w przypadku wystąpienia pożaru w pociągu lub na terenie przedsiębiorstwa kolejowego.
3. Zarządzanie pociągami i ładunkami
Uczeń:
- stosuje podstawowe metody wykonywania pracy manewrowej i rozrządu wagonów;
- posługuje się sygnalizacją stosowaną podczas pracy manewrowej;
- odczytuje wskazania urządzeń sygnalizacyjnych;
- przestrzega zasad rozmieszczania pojazdów kolejowych w składzie pociągu;
- sporządza i interpretuje karty rozrządowe;
- określa maksymalną szybkość jazdy manewrowej w zależności od rodzaju wykonywanej pracy;
- przestrzega procedur przekazywania i odbioru wagonów do i od klienta, wykonywanych podczas obsługi punktów ładunkowych;
- dokonuje oględzin technicznych i handlowych wagonów i ładunków podczas obsługi punktów ładunkowych;
- określa obowiązki pracowników drużyn: pociągowej, manewrowej i trakcyjnej;
- obsługuje przenośne terminale biletowe oraz wypisuje bilety ręcznie.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik transportu kolejowego powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię sterowania ruchem kolejowym, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, ze skanerem i z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, oprogramowanie symulacyjne do prowadzenia ruchu kolejowego (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), oprogramowanie wspomagające realizację procesu przewozowego (na każdym stanowisku komputerowym), stanowiska składające się z urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń łączności telefonicznej, radiotelefonicznej i dyspozytorskiej, informacji audiowizualnej i informacji sygnalizacyjnych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne;
- pracownię przewozów kolejowych, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, skanerem i z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, oprogramowanie stosowane przez przewoźników kolejowych, wspomagające działalność handlowo-przewozową (na każdym stanowisku komputerowym), mapy komunikacji kolejowej krajowej i międzynarodowej, taryfy i instrukcje taryfowe kolejowych przewoźników osób, przesyłek i towarów (jeden komplet dla każdego ucznia), kasy fiskalne (jedna dla każdego ucznia);
- pracownię dróg i taboru kolejowego, wyposażoną w: przyrządy do pomiaru toru i zestawów kołowych (jeden zestaw dla czterech uczniów), modele lub eksponaty: wagonów kolejowych, taboru trakcyjnego, maszyn torowych i pojazdów pomocniczych, części taboru, zestawów kołowych, łożysk tocznych, układu sprężynowania taboru, wózków wagonowych, hamulca zespolonego, elementów sieci trakcyjnej.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, w przedsiębiorstwach zarządzających infrastrukturą towarową oraz u przewoźników (pasażerskiego i towarowego).
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 7 tygodni (280 godzin), w tym 3 tygodnie u zarządcy infrastruktury towarowej oraz po 2 tygodnie u przewoźników (pasażerskiego i towarowego).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno--usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
330 godz. |
AU.46. Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów |
450 godz. |
AU.47. Planowanie i realizacja przewozów kolejowych |
450 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.