Kierunek: technik teleinformatyk
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik teleinformatyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- instalowania, uruchamiania i utrzymania terminali i sieci dostępowych;
- wykonywania i utrzymania sieci komputerowych;
- montowania i eksploatacji cyfrowych systemów transmisji danych;
- instalowania i eksploatacji systemów głosowej transmisji danych;
- administrowania sieciami i systemami teleinformatycznymi.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(EE.g), PKZ(EE.b) i PKZ(EE.i);
PKZ(EE.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci telekomunikacyjnych, elektronik, elektromechanik, elektryk, technik sieci telekomunikacyjnych, technik teleinformatyk, technik elektronik, technik elektryk, technik elektroniki i informatyki medycznej, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej
Uczeń:
- posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
- opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym;
- interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i zmiennym;
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
- rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne;
- sporządza schematy układów elektrycznych i elektronicznych;
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
- posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
- dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
- wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej;
- określa funkcje elementów i układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
- wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
- dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
- wykonuje pomiary wielkości elektrycznych elementów, układów elektrycznych i elektronicznych;
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel;
- posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(EE.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik informatyk, technik tyfloinformatyk, technik teleinformatyk, technik sieci telekomunikacyjnych
Uczeń:
- rozpoznaje symbole graficzne i oznaczenia podzespołów systemu komputerowego;
- dobiera elementy i konfiguracje systemu komputerowego;
- dobiera oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań;
- stosuje zabezpieczenia sprzętu komputerowego i systemu operacyjnego;
- rozróżnia i interpretuje parametry sprzętu komputerowego;
- charakteryzuje informatyczne systemy komputerowe;
- określa funkcje systemu operacyjnego;
- posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych;
- charakteryzuje urządzenia sieciowe;
- charakteryzuje rodzaje oprogramowania;
- korzysta z publikacji elektronicznych;
- przestrzega zasad zarządzania projektem w trakcie organizacji i planowania pracy;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(EE.i) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik elektronik, technik elektryk, technik sieci telekomunikacyjnych, technik teleinformatyk, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej
Uczeń:
- wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych;
- charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
- dobiera elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
- określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów elektrycznych i elektronicznych;
- dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów;
- wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(ωt+φ);
- sporządza wykresy w skali logarytmicznej;
- dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów oraz wyników pomiarów;
- sporządza dokumentację z wykonywanych prac;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik teleinformatyk opisane w części II:
EE.10. Montaż, uruchamianie oraz utrzymanie urządzeń i sieci teleinformatycznych
1. Instalowanie, uruchamianie i utrzymanie systemów komputerowych
Uczeń:
- charakteryzuje proces uruchamiania komputera oraz konfiguruje podstawowy system wejścia-wyjścia (BIOS) oraz interfejs pomiędzy systemem operacyjnym a oprogramowaniem wbudowanym w urządzenie (UEFI);
- instaluje, konfiguruje oraz aktualizuje systemy operacyjne i aplikacje na stacjach roboczych;
- instaluje i aktualizuje sterowniki urządzeń peryferyjnych;
- opisuje i analizuje klasy adresów logicznej adresacji hostów w Internecie (IP) i konfiguruje interfejsy sieciowe;
- tworzy i instaluje proste programy wsadowe;
- dobiera zabezpieczenia systemów operacyjnych;
- stosuje narzędzia informatyczne do gromadzenia, porządkowania i prezentacji danych;
- wykonuje kopie bezpieczeństwa danych;
- zabezpiecza systemy komputerowe przed oprogramowaniem złośliwym, niekontrolowanym przepływem informacji oraz utratą danych.
2. Konfigurowanie teleinformatycznych urządzeń sieciowych
Uczeń:
- uruchamia i konfiguruje przełączniki sieci komputerowych;
- konfiguruje wirtualne sieci lokalne (VLAN) w sieciach komputerowych;
- konfiguruje rutery i urządzenia zabezpieczające typu zapora sieciowa;
- konfiguruje urządzenia dostępu do bezprzewodowej lokalnej sieci komputerowej;
- konfiguruje urządzenia telefonii internetowej (VoIP) umożliwiające transmisje głosu przez sieci komputerowe;
- dokonuje analizy protokołów sieciowych wykorzystując interaktywne aplikacje czasu rzeczywistego;
- definiuje i konfiguruje usługi teleinformatyczne w obrębie sieci lokalnej;
- przestrzega zasad udostępniania i ochrony zasobów sieciowych w sieciach lokalnych;
- charakteryzuje algorytmy oraz protokoły rutingu;
- konfiguruje ruting statyczny i dynamiczny dla otwartych protokołów bram wewnętrznych (RIP) i trasowania typu stanu łącza (OSPF);
- instaluje urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia teleinformatyczne.
3. Uruchamianie i utrzymanie urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych
Uczeń:
- wyjaśnia zjawiska związane z przesyłaniem sygnałów;
- rozpoznaje parametry jednostkowe linii długiej;
- rozpoznaje i opisuje metody kodowania transmisyjnego i zabezpieczającego oraz techniki modulacji;
- wyjaśnia zasadę działania przetworników A/C i C/A;
- rozróżnia rodzaje przetworników i określa ich zastosowania;
- rozróżnia rodzaje sygnałów na podstawie opisu, przebiegów czasowych i wyników pomiarów;
- dobiera urządzenia i parametry konfiguracyjne dostępowych systemów transmisyjnych w zależności od specyfikacji zastosowania;
- uruchamia i konfiguruje modemy dostępowe;
- posługuje się terminologią dotyczącą instalacji, uruchamiania oraz utrzymania urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych;
- wyjaśnia zasadę działania urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych na podstawie ich schematów;
- instaluje urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia dostępowe systemów transmisyjnych;
- montuje i demontuje podzespoły i urządzenia transmisyjne;
- uruchamia urządzenia i systemy transmisyjne;
- dokonuje analizy parametrów łącza transmisji danych;
- wykonuje pomiary i testy urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych oraz interpretuje wyniki pomiarów;
- sprawdza i reaguje na alarmy w urządzeniach transmisyjnych;
- analizuje działanie urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych na podstawie wyników testów i pomiarów.
4. Montowanie i eksploatowanie systemów transmisyjnych
Uczeń:
- klasyfikuje oraz charakteryzuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
- rozpoznaje elementy osprzętu światłowodowego na podstawie wyglądu, parametrów katalogowych oraz symboli graficznych;
- dobiera narzędzia i urządzenia do montażu okablowania strukturalnego;
- montuje okablowanie strukturalne;
- montuje złącza kablowe, przełącznice i elementy okablowania urządzeń teleinformatycznych;
- wykonuje pomiary okablowania strukturalnego;
- dokonuje analizy parametrów łącza transmisji danych;
- dobiera przyrządy i metody pomiaru parametrów transmisyjnych światłowodów;
- mierzy parametry światłowodów metodą transmisyjną oraz metodą rozproszenia wstecznego;
- ocenia poprawność uzyskanych wyników pomiarów na podstawie norm technicznych;
- charakteryzuje parametry anten;
- montuje i uruchamia instalacje antenowe;
- charakteryzuje techniki zwielokrotniania w teletransmisyjnych systemach cyfrowych;
- rozróżnia synchroniczne systemy cyfrowe hierarchii europejskiej i amerykańskiej na podstawie opisów i oznaczeń;
- oblicza przepływności podstawowych struktur synchronicznych systemów cyfrowych;
- charakteryzuje techniki synchronizacji w systemach cyfrowych;
- rozróżnia rodzaje sieci optycznych na podstawie opisu i schematów blokowych;
- rozpoznaje konfiguracje i topologie sieci optycznych;
- charakteryzuje struktury sieci teleinformatycznej z komutacją w warstwie optycznej;
- instaluje urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia teletransmisyjne;
- lokalizuje uszkodzenia w traktach transmisyjnych.
5. Instalowanie, uruchamianie i utrzymanie głosowych urządzeń abonenckich
Uczeń:
- określa podstawowe funkcje serwerów telekomunikacyjnych;
- określa funkcje podstawowych bloków funkcjonalnych serwerów telekomunikacyjnych;
- dobiera i identyfikuje parametry urządzeń abonenckich;
- rozpoznaje sygnały w łączu abonenckim;
- wykonuje pomiary łącza abonenckiego;
- rozróżnia technologie sieciowe z komutacją pakietów i komórek;
- uruchamia serwery telekomunikacyjne i administruje nimi;
- instaluje i konfiguruje aparaty telefoniczne;
- instaluje urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia abonenckie;
- ocenia jakość działania cyfrowych urządzeń abonenckich na podstawie wyników testów;
- określa rodzaje i typy protokołów do zestawiania połączeń głosowych;
- charakteryzuje procesy zestawiania i rozłączania połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych i mobilnych;
- wykonuje i uruchamia telefoniczne sieci abonenckie;
- dodaje abonentów do cyfrowej sieci telekomunikacyjnej;
- charakteryzuje usługi oferowane w cyfrowych sieciach telekomunikacyjnych;
- dodaje i usuwa usługi dla nowych użytkowników i modyfikuje funkcjonujące usługi;
- dokonuje analizy raportów ruchowych;
- lokalizuje i wymienia uszkodzone podzespoły cyfrowej centrali telefonicznej na podstawie alarmów i wyników testu;
- lokalizuje i usuwa uszkodzenia w liniach abonenckich na podstawie pomiarów i wyników testów.
EE.11. Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi i sieciami komputerowymi
1. Wykonanie lokalnej sieci komputerowej na podstawie projektu
Uczeń:
- planuje adresację logiczną w oparciu o podstawowy protokół Internetowy (IP);
- rozpoznaje topologie lokalnych sieci komputerowych;
- rozpoznaje i stosuje normy dotyczące okablowania strukturalnego;
- rozpoznaje protokoły sieci lokalnych i protokoły dostępu do sieci rozległej;
- rozpoznaje urządzenia sieciowe na podstawie opisu, symboli graficznych i wyglądu;
- monitoruje pracę urządzeń lokalnych sieci komputerowych;
- dobiera medium transmisyjne do budowy lokalnej sieci komputerowej;
- interpretuje projekt lokalnej sieci komputerowej;
- dobiera elementy komputerowej sieci strukturalnej, urządzenia i oprogramowanie sieciowe;
- sporządza kosztorys sieci komputerowej na podstawie opracowanego projektu;
- wykonuje pomiary i testy sieci logicznej;
- przygotowuje materiały do dokumentacji powykonawczej lokalnej sieci komputerowej.
2. Administrowanie sieciami komputerowymi
Uczeń:
- dobiera i stosuje narzędzia diagnostyczne;
- tworzy wirtualne sieci prywatne (VPN) za pomocą połączeń internetowych;
- określa funkcje programów monitorujących i zabezpieczających pracę systemu komputerowego oraz jego poszczególnych elementów;
- dobiera i konfiguruje adresację podstawowych protokołów stosowanych w Internecie (IP);
- charakteryzuje parametry oraz określa funkcje i zastosowanie ruterów;
- konfiguruje interfejsy rutera w obrębie adresacji w Internecie (IP), list kontroli dostępu, mechanizmów jakości usług w sieci opartej o podstawowy protokół transmisji w Internecie (IP);
- konfiguruje i określa funkcje oraz budowę zarządcy i agenta protokołu zarządzania siecią (SNMP);
- monitoruje ruch w sieci teleinformatycznej i zapobiega jej przeciążeniom;
- modernizuje lokalną sieć komputerową;
- określa rodzaje awarii lub wadliwego działania lokalnej sieci komputerowej;
- monitoruje działanie sieci teleinformatycznych za pomocą standardowych testów.
3. Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi
Uczeń:
- określa funkcje komputerowego systemu sieciowego;
- określa sposoby licencjonowania oprogramowania komputerowego;
- instaluje sieciowe systemy operacyjne;
- modernizuje i rekonfiguruje serwery;
- sporządza wykaz zainstalowanego oprogramowania komputerowego, zarządza licencjami;
- modernizuje i rekonfiguruje systemy komputerowe;
- konfiguruje interfejsy sieciowe;
- wyjaśnia zasady działania protokołów sieci komputerowej;
- zarządza kontami użytkowników i grup;
- konfiguruje profile użytkowników i zasady grup;
- udostępnia zasoby sieci komputerowej;
- przestrzega zasad udostępniania i ochrony zasobów sieciowych;
- charakteryzuje i konfiguruje usługi i role serwerowe;
- konfiguruje usługi zdalnego dostępu do serwerów;
- konfiguruje usługi katalogowe;
- zarządza centralnie stacjami roboczymi;
- rozpoznaje protokoły aplikacyjne;
- monitoruje działania użytkowników sieci komputerowej;
- wyjaśnia zasady działania usług wirtualizacyjnych;
- instaluje systemy i oprogramowanie do wirtualizacji;
- instaluje i konfiguruje systemy operacyjne na maszynie wirtualnej;
- lokalizuje i usuwa uszkodzenia sieciowych systemów operacyjnych na podstawie opisu lub diagnozy;
- zabezpiecza sieciowe systemy operacyjne przed zawirusowaniem, niekontrolowanym przepływem informacji oraz utratą danych.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik teleinformatyk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię elektrotechniki i elektroniki, wyposażoną w: stanowiska pomiarowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową, wyposażone w wyłączniki awaryjne oraz wyłącznik awaryjny centralny; zasilacze stabilizowane napięcia stałego; autotransformatory; generatory funkcyjne; przyrządy pomiarowe; zestawy elementów elektrycznych i elektronicznych; makiety z układami elektronicznymi do badania: wzmacniaczy, generatorów napięć sinusoidalnych i impulsowych, stabilizatorów, filtrów, układów modulacji, komparatorów, dyskryminatorów; stanowiska dla uczniów do obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych oraz do montażu układów elektrycznych i elektronicznych, katalogi elementów elektrycznych i elektronicznych;
- pracownię sieciowych systemów operacyjnych wyposażone w stanowiska komputerowe – serwer ze sprzętowym wspomaganiem wirtualizacji i stacja robocza (jedno stanowisko dla jednego ucznia), dodatkowe elementy komputera umożliwiające jego rozbudowę i rekonfigurację, stół monterski z matą i opaską antystatyczną, zestaw narzędzi monterskich, różne systemy operacyjne, stacji roboczej, serwerowe systemy operacyjne, oprogramowanie narzędziowe diagnostyczne i zabezpieczające, oprogramowanie do wirtualizacji, przełącznik programowalny, ruter z WiFI, bezprzewodowa karta sieciowa, patchcordy, drukarka lub kserokopiarka z wbudowaną kartą sieciową, projektor multimedialny, pracownia podłączona do sieci lokalnej z dostępem do Internetu z możliwością separacji portów do stanowisk dydaktycznych;
- pracownię sieci komputerowych, wyposażoną w: stanowiska komputerowe z procesorami umożliwiającymi wirtualizacje (jedno stanowisko dla jednego ucznia); drukarkę laserową lub kserokopiarkę, z możliwością pracy jako serwer wydruku; szafę dystrybucyjną 19” lub stelaż teleinformatyczny 19” (RACK), serwer; zasilacz awaryjny z zarządzaniem, proste i programowalne przełączniki, rutery, oprogramowanie typu zapora sieciowa (firewall) z obsługą wirtualnych sieci prywatnych; punkt dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej z różnego typu antenami zewnętrznymi i portem zasilania przez Ethernet; telefon internetowy; tester okablowania; reflektometr w dziedzinie czasu (TDR) do pomiarów linii miedzianych; oprogramowanie do monitorowania pracy sieci, zestaw narzędzi monterskich; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu;
- pracownię urządzeń i sieci teleinformatycznych, wyposażoną w: sieć strukturalną, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), połączone w niezależną sieć lokalną wraz z serwerem, oprogramowanie systemowe i sieciowe, punkty dostępu do sieci bezprzewodowej, sieć światłowodową; urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia teletransmisyjne, oprogramowanie narzędziowe, diagnostyczne i zabezpieczające; drukarkę laserową lub kserokopiarkę z możliwością pracy jako serwer wydruku; stanowisko telefonii komputerowej, wyposażoną w centralę telefoniczną umożliwiającą przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych (VoIP) oraz telefony, bramkę umożliwiającą przesyłanie dźwięków mowy kodowanych z analogowego aparatu telefonicznego do transmisji przez łącza komputerowe (VoIP), przełącznik zarządzany z obsługą lokalnych sieci wirtualnych i portami zasilania przez Ethernet; koncentrator wszystkich technologii cyfrowych linii abonenckich – sieci komputerowych łączących komputery (xDSL – DSLAM) z funkcją serwera obsługującego protokół partnerstwo publiczno-prywatne (PPP); ruter z modemem, z portem Ethernet i obsługą protokołu partnerstwo publiczno-prywatne (PPP), koncentrator pasywnej sieci optycznej min. 2,5Gb/s (OLT xPON), terminale pasywnej sieci optycznej min. 1,25 Gb/s (ONU xPON), splitery optyczne do rozdzielania sygnału optycznego o różnym stopniu podziały np.: 1x2, 1x4, 1x8 (PLC), oprzyrządowanie do badania transmisji, stół monterski z matą i opaską antystatyczną; zestaw narzędzi monterskich; zestaw do montażu złącz światłowodowych, spawarkę światłowodową; reflektometr w dziedzinie czasu do pomiarów włókien światłowodowych (OTDR) z funkcją pomiaru pasywnej sieci optycznej (PON), referencyjne źródło światła oraz miernik mocy optycznej, latarkę inspekcyjną do badania uszkodzeń torów światłowodowych, podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz w podmiotach stanowiących potencjalne miejsca zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
400 godz. |
EE.10. Montaż, uruchamianie oraz utrzymanie urządzeń i sieci teleinformatycznych |
650 godz. |
EE.11. Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi i sieciami komputerowymi |
300 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.