Kierunek: technik spedytor
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik spedytor powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- planowania, organizowania i dokumentowania procesów transportowych;
- prowadzenia dokumentacji dotyczącej rozliczeń z klientami i kontrahentami krajowymi oraz zagranicznymi;
- wykonywania prac związanych z monitorowaniem przebiegu procesu transportowo-spedycyjnego.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.m);
PKZ(AU.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa
Uczeń:
- posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
- korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
- przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
- wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
- obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
- przechowuje dokumenty;
- dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
- rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
- gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
- rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
- przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
- opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik spedytor opisane w części II:
AU.31. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
1. Planowanie procesów transportowych
Uczeń:
- określa zadania transportowe;
- rozróżnia rodzaje usług transportowych;
- dobiera środki transportu do realizacji usług transportowych;
- ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z przyjętymi zasadami;
- stosuje przepisy prawa dotyczące przewozu ładunków i dokumentacji transportowej;
- sporządza plan przebiegu procesu transportowego;
- rozróżnia infrastrukturę transportu;
- stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych.
2. Organizowanie procesów transportowych
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje ładunków transportowych;
- formuje jednostki ładunkowe;
- dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta;
- przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu;
- stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad dotyczących przygotowania i zabezpieczania ładunku w transporcie;
- planuje rozmieszczenie ładunków w środkach transportu.
3. Kalkulowanie cen i dokumentowanie realizacji procesów transportowych
Uczeń:
- stosuje przepisy prawa dotyczące pracy w transporcie;
- ocenia jakość oraz efektywności procesów transportowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące rozliczeń z kontrahentami;
- stosuje taryfikator usług transportowo – spedycyjnych;
- optymalizuje koszty do zakresu realizowanych usług transportowo – spedycyjnych;
- sporządza dokumenty rozliczeniowe z kontrahentami i spedycyjno-transportowe w języku polskim i języku angielskim;
- analizuje wskaźniki statystyczne stosowane do oceny efektywności usług transportowo – spedycyjnych.
4. Prowadzenie korespondencji i negocjacji
Uczeń:
- stosuje przepisy prawa spedycyjnego;
- rozróżnia reguły handlu międzynarodowego;
- sporządza korespondencję handlową w języku polskim i języku angielskim;
- stosuje metody negocjacji w kontaktach z kontrahentem;
- dobiera instrumenty marketingowe do rodzaju usługi lub wymagań klienta;
- wybiera dostawców i podwykonawców;
- przestrzega procedur rozpatrywania reklamacji;
- określa zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźnika i spedytora;
- wybiera rodzaj i zakres ubezpieczeń stosowanych w procesach transportowo – spedycyjnych.
5. Organizowanie procesu załadunkowego i rozładunkowego
- charakteryzuje rolę, miejsce i znaczenie logistyki w działalności transportowo-spedycyjnej;
- określa rolę centrów logistycznych w łańcuchach dostaw;
- rozpoznaje rodzaje budowli magazynowych i ich wyposażenie;
- posługuje się dokumentami magazynowymi;
- dobiera urządzenia do mechanizacji prac ładunkowych;
- opracowuje harmonogram czynności manipulacyjnych oraz określa ich zakres;
- nadzoruje przebieg procesu transportowego wykorzystując systemy monitorowania i rejestrowania środków transportu i ładunków;
- stosuje międzynarodowe standardy identyfikacji ładunków i wymiany danych.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik spedytor powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię transportu, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), urządzenie wielofunkcyjne (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), projektor multimedialny, wizualizer, pakiet programów biurowych, pakiet programów do obsługi transportu w tym oprogramowanie umożliwiające: planowanie i monitorowanie systemów transportowych, rozliczanie usług transportowych, prowadzenie ewidencji i wykorzystanie środków transportu; oprogramowanie umożliwiające korzystanie z topograficznej mapy Polski w wersji elektronicznej, modele środków transportu wewnętrznego i zewnętrznego, plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne, wzory dokumentów transportowych;
- pracownię spedycji, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z urządzeniem wielofunkcyjnym i z projektorem multimedialnym, wizualizer, urządzenia do pracy i komunikacji biurowej, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, programem do tworzenia prezentacji, programami do planowania i monitorowania systemów transportowych, pakiet programów spedycyjnych w tym oprogramowanie umożliwiające: planowanie i monitorowanie systemów spedycyjnych, rozliczanie usług spedycyjnych, gospodarkę magazynową, prowadzenie rozliczeń z kontrahentami, prowadzenie rozliczeń czasu pracy kierowców, sporządzanie dokumentacji transportowej; drukarkę kodów kreskowych i etykiet (jedna na cztery stanowiska); czytnik kodów kreskowych (jeden na cztery stanowiska); wzory opakowań, sprzęt i urządzenia do: składowania, oznaczania, identyfikowania, pakowania, zabezpieczania i monitorowania ładunków, plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne, wzory dokumentów spedycyjnych.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz przedsiębiorstwach zatrudniających spedytorów.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
280 godz. |
AU.31. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów |
1070 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.