Kierunek: technik robót wykończeniowych w budownictwie
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w branżowej szkole II stopnia.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik robót wykończeniowych w budownictwie powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- organizowania i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;
- montażu, użytkowania i demontażu rusztowań stosowanych podczas wykonywania robót wykończeniowych;
- koordynowania prac związanych z wykonywaniem budowlanych robót wykończeniowych;
- organizowania i kontrolowania robót wykończeniowych prowadzonych w obiektach budowlanych;
- sporządzania kosztorysów na roboty wykończeniowe w budownictwie.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(BD.c), PKZ(BD.n);
PKZ(BD.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kominiarz, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, monter izolacji budowlanych, dekarz, cieśla, betoniarz-zbrojarz, kamieniarz, zdun, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanych, technik renowacji elementów architektury, technik budownictwa, technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych, monter systemów rurociągowych, monter nawierzchni kolejowej, technik budowy dróg, technik robót wykończeniowych w budownictwie
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych;
- rozróżnia konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania;
- rozróżnia rodzaje i elementy instalacji budowlanych;
- rozpoznaje materiały budowlane i określa ich zastosowanie;
- przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych;
- wykonuje szkice robocze;
- rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie;
- rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach budowlanych;
- przestrzega zasad wykonywania pomiarów związanych z robotami budowlanymi;
- rozpoznaje elementy zagospodarowania terenu budowy;
- rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie;
- przestrzega zasad transportu i składowania materiałów budowlanych;
- rozróżnia rodzaje rusztowań oraz przestrzega zasad ich użytkowania;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(BD.n) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik robót wykończeniowych w budownictwie
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje obciążeń oraz określa ich oddziaływanie na elementy konstrukcyjne i niekonstrukcyjne obiektów budowlanych;
- wykonuje obliczenia statyczne elementów statycznie wyznaczalnych;
- określa właściwości materiałów stosowanych do robót wykończeniowych w budownictwie;
- rozróżnia rodzaje izolacji budowlanych i określa ich zastosowanie;
- przestrzega zasad sporządzania przedmiaru robót wykończeniowych w obiektach budowlanych;
- przestrzega zasad sporządzania harmonogramów budowlanych robót wykończeniowych;
- wykonuje pomiary związane z prowadzeniem budowlanych robót wykończeniowych;
- przestrzega zasad rozliczania i dokumentowania budowlanych robót wykończeniowych.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie Technik inżynierii sanitarnej opisane w części II:
BD.04. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych
1. Montaż systemów suchej zabudowy
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje systemów suchej zabudowy wnętrz;
- rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w systemach suchej zabudowy oraz określa sposoby ich wykonywania;
- posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi montażu systemów suchej zabudowy;
- sporządza przedmiar robót związanych z montażem systemów suchej zabudowy oraz kalkuluje ich koszty;
- dobiera i przygotowuje materiały do montażu ścian działowych, okładzin, sufitów oraz innych konstrukcji w systemach suchej zabudowy;
- dobiera narzędzia oraz sprzęt do montażu systemów suchej zabudowy;
- wyznacza miejsca montażu elementów suchej zabudowy;
- dobiera techniki montażu elementów suchej zabudowy;
- przygotowuje podłoża do montażu elementów suchej zabudowy;
- wykonuje ściany działowe, okładziny, sufity oraz obudowy konstrukcji w systemach suchej zabudowy;
- wykonuje izolacje ścian działowych, okładzin, sufitów oraz obudowy konstrukcji w systemach suchej zabudowy;
- rozpoznaje rodzaje uszkodzeń ścian działowych, sufitów oraz innych konstrukcji wykonanych w systemach suchej zabudowy oraz dobiera sposoby ich naprawy;
- wykonuje roboty związane z naprawą uszkodzonych elementów wykonanych w systemach suchej zabudowy;
- kontroluje jakość robót wykonanych w systemie suchej zabudowy;
- wykonuje obmiar robót związanych z montażem systemów suchej zabudowy oraz sporządza rozliczenie tych robót.
2. Wykonywanie robót malarskich
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje materiałów malarskich, określa ich właściwości i zastosowanie;
- rozróżnia rodzaje podłoży oraz określa sposoby ich przygotowywania pod różnego rodzaju powłoki malarskie;
- posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonania robót malarskich;
- sporządza przedmiar robót malarskich oraz kalkuluje koszty ich wykonania;
- dobiera i przygotowuje materiały do wykonania powłok malarskich w określonej technologii;
- dobiera techniki wykonania robót malarskich;
- dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania robót malarskich;
- przygotowuje podłoża wykonane z różnych materiałów do nakładania powłok malarskich;
- wykonuje powłoki malarskie;
- rozpoznaje rodzaje uszkodzeń powłok malarskich i dobiera sposoby ich naprawy;
- wykonuje prace związane z naprawą i renowacją powłok malarskich;
- kontroluje jakość wykonania robót malarskich;
- wykonuje obmiar robót malarskich i sporządza ich rozliczenie.
3. Wykonywanie robót tapeciarskich
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje tapet, określa ich właściwości i zastosowanie;
- rozróżnia rodzaje podłoży pod tapety i określa sposoby ich przygotowywania;
- posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót tapeciarskich;
- sporządza przedmiar robót tapeciarskich oraz kalkuluje koszty ich wykonania;
- dobiera i przygotowuje materiały do wykonywania robót tapeciarskich;
- dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania robót tapeciarskich;
- przygotowuje podłoże do wykonania robót tapeciarskich;
- wykonuje roboty tapeciarskie;
- rozpoznaje rodzaje uszkodzeń tapet i określa sposoby ich naprawy;
- wykonuje prace związane z naprawą i renowacją tapet;
- kontroluje jakość robót tapeciarskich;
- wykonuje obmiar robót tapeciarskich i sporządza ich rozliczenie.
4. Wykonywanie robót posadzkarskich
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje materiałów posadzkarskich, określa ich właściwości i zastosowanie;
- określa sposoby przygotowywania podłoży pod różnego rodzaju posadzki;
- rozróżnia rodzaje izolacji podłogowych i określa sposoby ich wykonywania;
- posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót posadzkarskich;
- sporządza przedmiar robót posadzkarskich oraz kalkuluje koszty ich wykonania;
- dobiera i przygotowuje materiały do wykonywania robót posadzkarskich;
- dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania robót posadzkarskich;
- przygotowuje podłoża do wykonywania posadzek z różnych materiałów;
- wykonuje warstwy izolacyjne podłóg;
- wykonuje posadzki z różnych materiałów;
- rozpoznaje rodzaje uszkodzeń posadzek i dobiera sposoby ich naprawy;
- wykonuje prace związane z konserwacją i naprawą posadzek;
- kontroluje jakość robót posadzkarskich;
- wykonuje obmiar robót posadzkarskich i sporządza ich rozliczenie.
5. Wykonywanie robót okładzinowych
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje okładzin, określa ich właściwości i zastosowanie;
- rozróżnia rodzaje podłoży oraz określa sposoby ich przygotowywania pod okładziny;
- posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót okładzinowych;
- sporządza przedmiar robót okładzinowych oraz kalkuluje koszty ich wykonania;
- dobiera i przygotowuje materiały do wykonania robót okładzinowych;
- dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania robót okładzinowych;
- przygotowuje podłoże do wykonania okładzin;
- wykonuje okładziny z różnych materiałów;
- rozpoznaje rodzaje uszkodzeń okładzin i określa sposoby ich naprawy;
- wykonuje prace związane z konserwacją i naprawą okładzin wykonanych z różnych materiałów;
- kontroluje jakość robót okładzinowych;
- wykonuje obmiar robót okładzinowych i sporządza ich rozliczenie.
BD.21. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót budowlanych
1. Organizacja robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi zagospodarowania terenu sporządza plan zagospodarowania terenu budowy dotyczący robót wykończeniowych w budownictwie;
- przestrzega zasad sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz uczestniczy w jego opracowywaniu;
- dobiera sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu budowy;
- określa sposoby wykonywania obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych;
- dobiera materiały, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;
- sporządza zapotrzebowanie na materiały, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;
- sporządza harmonogramy robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;
- dobiera zespoły robocze do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz koordynuje ich pracę;
- kontroluje wykonanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy.
2. Organizacja i kontrolowanie robót wykończeniowych w budownictwie
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót wykończeniowych w budownictwie;
- rozpoznaje technologie wykonania tynków, podłóg, okładzin i powłok malarskich;
- dobiera sposoby wykonywania robót tynkarskich, podłogowych, okładzinowych i malarskich;
- dobiera materiały, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych;
- sporządza zapotrzebowania na materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania budowlanych robót wykończeniowych;
- sporządza harmonogramy budowlanych robót wykończeniowych;
- dobiera zespoły robocze do wykonywania robót wykończeniowych w obiektach budowlanych oraz koordynuje ich pracę;
- przestrzega zasad montażu i demontażu rusztowań budowlanych podczas wykonywania robót wykończeniowych;
- kontroluje przebieg realizacji robót wykończeniowych oraz ocenia ich jakość.
3. Sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje kosztorysów oraz przestrzega zasad ich sporządzania;
- posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru budowlanych robót wykończeniowych;
- korzysta z katalogów nakładów rzeczowych i publikacji cenowych do kosztorysowania budowlanych robót wykończeniowych;
- sporządza przedmiar budowlanych robót wykończeniowych;
- wykonuje obmiar budowlanych robót wykończeniowych;
- ustala założenia do kosztorysowania;
- sporządza kosztorysy inwestorskie, zamienne i powykonawcze;
- stosuje programy komputerowe do sporządzania kosztorysów;
- korzysta z publikacji cenowych do szacowania wartości zamówienia;
- sporządza oferty na roboty wykończeniowe w budownictwie.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik robót wykończeniowych w budownictwie powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię budowlaną, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką, ze skanerem i z projektorem multimedialnym, z pakietem programów biurowych i programem do tworzenia prezentacji i grafiki; próbki i karty katalogowe materiałów budowlanych, modele i rysunki konstrukcji budowlanych i ich elementów; modele systemów suchej zabudowy, plansze i filmy instruktażowe dotyczące robót montażowych i wykończeniowych, narzędzia i sprzęt pomiarowy, normy, aprobaty techniczne i certyfikaty jakości materiałów budowlanych, przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje warunków technicznych wykonania i odbioru robót związanych z robotami wykończeniowymi w budownictwie, katalogi nakładów rzeczowych, cenniki do kosztorysowania robót budowlanych;
- pracownię dokumentacji technicznej, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką ze skanerem, z projektorem multimedialnym z wizualizerem, z pakietem programów biurowych, oprogramowaniem umożliwiającym odtwarzanie plików audiowizualnych i tworzenie prostej grafiki oraz z oprogramowaniem do wykonywania rysunków technicznych, harmonogramów i kosztorysów budowlanych; stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) wyposażone w oprogramowanie do wykonywania rysunków technicznych, harmonogramów i kosztorysów budowlanych; przykładowe: dokumentacje projektowe obiektów budowlanych, kosztorysy, harmonogramy budowlane, dokumentacje budowy; normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego; zestaw przepisów prawa budowlanego; projekty budowlane; modele form i detali architektonicznych, modele rzutni geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne, modele konstrukcji, ich elementów i połączeń; przybory rysunkowe;
- warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska montażu systemów suchej zabudowy (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia, elektronarzędzia i sprzęt do montażu elementów systemów suchej zabudowy,
- stanowiska wykonywania robót malarskich i tapeciarskich (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia i sprzęt do prac malarskich i tapeciarskich,
- stanowiska wykonywania robót posadzkarskich i okładzinowych (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia, elektronarzędzia i sprzęt do wykonywania prac posadzkarskich i okładzinowych, oraz instrukcje producentów, katalogi, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, tablice poglądowe, wzorniki.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach: upoważnionych do kształcenia i walidacji w zakresie uprawnień montera rusztowań metalowych oraz stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
Szkoła przygotowuje ucznia do uzyskania uprawnień do montażu i demontażu rusztowań budowlanych wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1263).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
430 godz. |
BD.04. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych |
600 godz. |
BD.21. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót budowlanych |
220 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.