Kwalifikacja ST.05
ST.05. Realizacja nagrań studyjnych
1. Rejestrowanie dźwięku
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją produkcji nagrań dźwiękowych;
- sporządza harmonogram prac dotyczących rejestracji dźwięku;
- posługuje się terminologią dotyczącą procesów i urządzeń elektroakustycznych;
- przygotowuje i podłącza mikrofony oraz osprzęt pomocniczy do rejestracji dźwięku;
- charakteryzuje urządzenia rejestrujące dźwięk;
- charakteryzuje nośniki do zapisu dźwiękowego;
- obsługuje analogowe i cyfrowe urządzenia do rejestracji dźwięku;
- charakteryzuje rodzaje mikserów fonicznych;
- rozróżnia elementy mikserów fonicznych;
- konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
- charakteryzuje rodzaje przedwzmacniaczy mikrofonowych;
- rozróżnia elementy przedwzmacniaczy mikrofonowych;
- dobiera rodzaje i modele mikrofonów do rejestracji ścieżki dźwiękowej;
- stosuje różne techniki mikrofonowania źródeł dźwięku;
- wykonuje konserwację mikrofonów, rejestratorów i osprzętu pomocniczego;
- posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń elektroakustycznych;
- charakteryzuje zjawiska akustyczne i psychoakustyczne;
- wykorzystuje wiedzę z zakresu instrumentoznawstwa;
- charakteryzuje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
- wykorzystuje określone elementy wiedzy z historii muzyki w trakcie realizacji określonych zadań;
- rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
- rozróżnia parametry instrumentów muzycznych istotne dla rejestracji dźwięku;
- wykorzystuje wiedzę dotyczącą skali instrumentów muzycznych;
- charakteryzuje techniki wydobywania dźwięku z instrumentów akustycznych;
- odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
- korzysta z różnych źródeł informacji oraz z doradztwa specjalistycznego;
- dokonuje subiektywnej oceny jakości nagrań dźwiękowych.
2. Postprodukcja dźwięku
Uczeń:
- konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
- konfiguruje i obsługuje programy do wielośladowego miksowania dźwięku;
- stosuje techniki automatyzacji procesu miksowania;
- stosuje standardy produkcji dźwięku;
- przetwarza dźwięk z zastosowaniem techniki analogowej i cyfrowej;
- rozróżnia procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
- stosuje standardy połączeń procesorów przetwarzających dźwięk;
- obsługuje sprzętowe i programowe procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
- określa zastosowanie procesorów przekształcających nagrania dźwiękowe;
- wykonuje konserwację konsolet mikserskich, przedwzmacniaczy dźwięku oraz procesorów przetwarzających dźwięk.
- Edycja komunikatów systemu MIDI
Uczeń:
- charakteryzuje właściwości systemu MIDI;
- dokonuje sprzętowych i programowych połączeń w systemie MIDI;
- dobiera programy sekwencerowe;
- rejestruje i odtwarza zdarzenia MIDI;
- zapisuje i odczytuje pliki MIDI;
- edytuje zdarzenia MIDI;
- identyfikuje rozszerzenia standardu MIDI;
- posługuje się komunikatami System Exclusive do przesyłania ustawień MIDI;
- posługuje się komunikatami MMC, MTC i BeatClock do synchronizacji MIDI z innymi urządzeniami studia dźwiękowego.
- Edycja instrumentów MIDI
Uczeń:
- konfiguruje programowe i sprzętowe instrumenty MIDI;
- rozróżnia elementy sterujące instrumentów MIDI;
- rozróżnia bloki generujące dźwięk w instrumentach MIDI;
- edytuje obwiednie i generatory LFO (Low Frequency Oscillator) w instrumentach MIDI;
- stosuje i programuje arpeggiator w instrumentach MIDI;
- dokonuje mapowania kontrolerów MIDI;
- obsługuje programy do edycji instrumentów MIDI;
- wykonuje konserwację instrumentów MIDI.