Kwalifikacja: S.04Kwalifikacja: S.05Kwalifikacja: ST.04Kwalifikacja: ST.05

Kierunek: technik realizacji dźwięku

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej.

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik realizacji dźwięku powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. rejestrowania materiału dźwiękowego;
  2. obsługiwania urządzeń i programów systemu MIDI;
  3. wykonywania montażu, konwersji i archiwizacji materiału dźwiękowego;
  4. wykonywania miksowania i przetwarzania materiału dźwiękowego.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(ST.a);

    PKZ(ST.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik realizacji dźwięku, technik realizacji nagrań i nagłośnień

    Uczeń:

    1. charakteryzuje falę akustyczną, jej parametry oraz zjawiska towarzyszące propagacji fali akustycznej;
    2. dokonuje analizy zjawiska pochłaniania dźwięku i izolacji akustycznej;
    3. charakteryzuje cechy akustyczne mowy ludzkiej;
    4. wykorzystuje właściwości słuchu ludzkiego w procesie realizacji dźwięku;
    5. charakteryzuje cechy akustyczne instrumentów muzycznych;
    6. rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
    7. charakteryzuje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
    8. wykorzystuje określone elementy wiedzy z historii muzyki w realizacji zadań zawodowych;
    9. odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
    10. posługuje się terminologią z zakresu elektroakustyki;
    11. rozróżnia rodzaje głośników i mikrofonów oraz charakteryzuje ich właściwości;
    12. rozróżnia urządzenia rejestrujące;
    13. charakteryzuje urządzenia i techniki przetwarzania dźwięku;
    14. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
    15. dobiera przyrządy pomiarowe;
    16. wykonuje połączenia układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji;
    17. przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów oraz sporządza wykresy w skali logarytmicznej (nie dotyczy osób słabowidzących i niewidomych);
    18. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik realizacji dźwięku opisane w części II:

    ST.04. Montaż nagrań dźwiękowych

    1. Preprodukcja nagrań dźwiękowych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją produkcji nagrań dźwiękowych;
    2. prowadzi dokumentację prac dotyczących montażu nagrań dźwiękowych;
    3. rozróżnia parametry techniczne nagrań i plików dźwiękowych;
    4. dobiera i przygotowuje programy do montażu nagrań dźwiękowych.

    2. Edytowanie nagrań dźwiękowych

    Uczeń:

    1. dokonuje montażu nagrań dźwiękowych na podstawie dokumentacji;
    2. normalizuje pliki dźwiękowe zgodnie z dokumentacją;
    3. obsługuje programy do konwersji plików dźwiękowych;
    4. dokonuje edycji znaczników w plikach dźwiękowych;
    5. sporządza kopie materiałów dźwiękowych na różnych nośnikach;
    6. przestrzega zasad archiwizacji materiału dźwiękowego.

    ST.05. Realizacja nagrań studyjnych

    1. Rejestrowanie dźwięku

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją produkcji nagrań dźwiękowych; 
    2. sporządza harmonogram prac dotyczących rejestracji dźwięku;
    3. posługuje się terminologią dotyczącą procesów i urządzeń elektroakustycznych;
    4. przygotowuje i podłącza mikrofony oraz osprzęt pomocniczy do rejestracji dźwięku;
    5. charakteryzuje urządzenia rejestrujące dźwięk;
    6. charakteryzuje nośniki do zapisu dźwiękowego;
    7. obsługuje analogowe i cyfrowe urządzenia do rejestracji dźwięku;
    8. charakteryzuje rodzaje mikserów fonicznych;
    9. rozróżnia elementy mikserów fonicznych;
    10. konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
    11. charakteryzuje rodzaje przedwzmacniaczy mikrofonowych;
    12. rozróżnia elementy przedwzmacniaczy mikrofonowych;
    13. dobiera rodzaje i modele mikrofonów do rejestracji ścieżki dźwiękowej;
    14. stosuje różne techniki mikrofonowania źródeł dźwięku;
    15. wykonuje konserwację mikrofonów, rejestratorów i osprzętu pomocniczego;
    16. posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń elektroakustycznych;
    17. charakteryzuje zjawiska akustyczne i psychoakustyczne;
    18. wykorzystuje wiedzę z zakresu instrumentoznawstwa;
    19. charakteryzuje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
    20. wykorzystuje określone elementy wiedzy z historii muzyki w trakcie realizacji określonych zadań;
    21. rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
    22. rozróżnia parametry instrumentów muzycznych istotne dla rejestracji dźwięku;
    23. wykorzystuje wiedzę dotyczącą skali instrumentów muzycznych;
    24. charakteryzuje techniki wydobywania dźwięku z instrumentów akustycznych;
    25. odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
    26. korzysta z różnych źródeł informacji oraz z doradztwa specjalistycznego;
    27. dokonuje subiektywnej oceny jakości nagrań dźwiękowych.

    2. Postprodukcja dźwięku

    Uczeń:

    1. konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
    2. konfiguruje i obsługuje programy do wielośladowego miksowania dźwięku;
    3. stosuje techniki automatyzacji procesu miksowania;
    4. stosuje standardy produkcji dźwięku;
    5. przetwarza dźwięk z zastosowaniem techniki analogowej i cyfrowej;
    6. rozróżnia procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
    7. stosuje standardy połączeń procesorów przetwarzających dźwięk;
    8. obsługuje sprzętowe i programowe procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
    9. określa zastosowanie procesorów przekształcających nagrania dźwiękowe;
    10. wykonuje konserwację konsolet mikserskich, przedwzmacniaczy dźwięku oraz procesorów przetwarzających dźwięk.
    1. Edycja komunikatów systemu MIDI

      Uczeń:

      1. charakteryzuje właściwości systemu MIDI;
      2. dokonuje sprzętowych i programowych połączeń w systemie MIDI;
      3. dobiera programy sekwencerowe;
      4. rejestruje i odtwarza zdarzenia MIDI;
      5. zapisuje i odczytuje pliki MIDI;
      6. edytuje zdarzenia MIDI;
      7. identyfikuje rozszerzenia standardu MIDI;
      8. posługuje się komunikatami System Exclusive do przesyłania ustawień MIDI;
      9. posługuje się komunikatami MMC, MTC i BeatClock do synchronizacji MIDI z innymi urządzeniami studia dźwiękowego.
      1. Edycja instrumentów MIDI

             Uczeń:

        1. konfiguruje programowe i sprzętowe instrumenty MIDI;
        2. rozróżnia elementy sterujące instrumentów MIDI;
        3. rozróżnia bloki generujące dźwięk w instrumentach MIDI;
        4. edytuje obwiednie i generatory LFO (Low Frequency Oscillator) w instrumentach MIDI;
        5. stosuje i programuje arpeggiator w instrumentach MIDI;
        6. dokonuje mapowania kontrolerów MIDI;
        7. obsługuje programy do edycji instrumentów MIDI;
        8. wykonuje konserwację instrumentów MIDI.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik realizacji dźwięku powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię badań urządzeń elektroakustycznych i nagłośnieniowych, wyposażoną w: stanowiska pomiarowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową, wyposażone w wyłączniki awaryjne i wyłącznik awaryjny centralny; analizator widma sygnałów akustycznych; mikrofony pomiarowe; zasilacze stabilizowane napięcia stałego 0 – 24 V; autotransformatory; generatory funkcyjne; generatory funkcyjne z wyjściem mocy; przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe; zestawy nagłośnieniowe (jeden zestaw dla dziesięciu uczniów), w tym konsoletę mikserską 12-kanałową z połączeniem cyfrowym z komputerem, equalizer graficzny tercjowy, kompresor/limiter; pogłos cyfrowy, wzmacniacz mocy i kolumny głośnikowe, zestaw mikrofonów, multicore, statywy, d-box; stanowisko komputerowe z oprogramowaniem do symulacji pracy układów elektrycznych i elektronicznych oraz do obróbki wyników pomiarów;
  2. pracownię percepcji i oceny dźwięku, wyposażoną w: stanowisko odsłuchowe (wzmacniacz mocy i co najmniej dwa rodzaje kolumn głośnikowych) oraz indywidualne systemy słuchawkowe (jeden system dla jednego ucznia), mikrofony pomiarowe, generatory testowych sygnałów dźwiękowych (przebiegi sinusoidalne, prostokątne, piłokształtne, szumy), analogowe i cyfrowe przyrządy pomiarowe, graficzny korektor tercjowy, procesor dynamiczny, linię opóźniającą, pogłos cyfrowy, procesory modulacyjne, zestaw mikrofonów, statywy, d-boxy, stanowisko komputerowe z oprogramowaniem do analizy dźwięku oraz symulacji pracy układów elektrycznych i elektronicznych oraz do obróbki wyników pomiarów, zasilane napięciem 230 V prądu przemiennego, zabezpieczoneochroną przeciwporażeniową, wyposażone w wyłączniki awaryjne i wyłącznik awaryjny centralny;
  3. studio nagrań z reżysernią dźwięku (dla dziesięciu uczniów), adaptowane akustycznie, wyposażone w: stół mikserski analogowy, stół mikserski cyfrowy, makietę mikserską, korektory, procesory dynamiczne, pogłosowe i efektowe, głośniki odsłuchowe ze wzmacniaczami mocy, mikrofony dynamiczne, mikrofony pojemnościowe ze zmienną charakterystyką kierunkową, d-boxy, przedwzmacniacze mikrofonowe, statywy mikrofonowe, kable mikrofonowe, połączeniowe i wieloparowe, słuchawki, instrumenty elektroniczne wyposażone w system MIDI, urządzenia do rejestracji dźwięku, konwertery analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, interfejsy MIDI, stanowiska komputerowe z oprogramowaniem do rejestracji oraz edycji dźwięku i MIDI;

ponadto każda pracownia powinna być wyposażone w multimedialne źródła informacji oraz tekstowe źródła informacji w formie drukowanej w czarnodruku i w znakach pisma Braille’a.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, studiach nagrań dźwiękowych, wytwórniach filmowych, ośrodkach telewizyjnych i radiowych.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

320 godz.

ST.04. Montaż nagrań dźwiękowych

510 godz.

ST.05. Realizacja nagrań studyjnych

520 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.