Kierunek: technik pożarnictwa
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik pożarnictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania czynności ratowniczych;
- kierowania działaniami ratowniczo-gaśniczymi na poziomie interwencyjnym podczas pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;
- organizowania i monitorowania przebiegu służby;
- rozpoznawania i likwidacji zagrożeń;
- dysponowania siłami i środkami systemu ratowniczego.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru medyczno-społecznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(MS.e) i PKZ(MS.f);
PKZ(MS.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik pożarnictwa
Uczeń:
- postępuje zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminach służbowych oraz zasadami etyki zawodowej;
- wykonuje komendy i postępuje zgodnie z regulaminem musztry i ceremoniałem pożarniczym;
- opisuje zadania i organizację ochrony przeciwpożarowej i administracji publicznej;
- rozpoznaje sytuacje stresogenne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki i zbiorowości;
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
- buduje pozytywne relacje w grupie;
- udziela wsparcia psychologicznego osobom potrzebującym pomocy;
- uczestniczy w zespołowych grach sportowych;
- uprawia lekkoatletykę, atletykę terenową i pływanie;
- bierze udział w zawodach sportowo-pożarniczych;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(MS.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik pożarnictwa
Uczeń:
- planuje i organizuje przebieg służby zgodnie z regulaminami;
- utrzymuje dyscyplinę służbową u podwładnych oraz podczas dowodzenia w pododdziałach;
- prowadzi dokumentację związaną z przebiegiem służby;
- organizuje prace biurowe zgodnie z instrukcją kancelaryjną i przepisami prawa;
- opracowuje plany doskonalenia zawodowego;
- prowadzi doskonalenie zawodowe;
- organizuje i prowadzi zajęcia doskonalące sprawność fizyczną;
- organizuje i jest sędzią na zawodach sportowo-pożarniczych;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik pożarnictwa opisane w części II:
MS.20. Wykonywanie działań ratowniczych
1. Obsługa sprzętu ratowniczo-gaśniczego
Uczeń:
- rozróżnia sprzęt ratowniczo-gaśniczy;
- przygotowuje sprzęt ratowniczo-gaśniczy do działań ratowniczych;
- użytkuje sprzęt ochrony dróg oddechowych;
- obsługuje sprzęt ratowniczo-gaśniczy;
- rozróżnia środki gaśnicze;
- rozróżnia pojazdy ratowniczo-gaśnicze;
- obsługuje układy wodno-pianowe i urządzenia specjalne;
- rozróżnia stanowiska wodne i gaśnicze;
- buduje stanowiska wodne i gaśnicze;
- sprawia linie wężowe w różnych warunkach;
- rozróżnia systemy łączności.
2. Wykonywanie czynności ratowniczych podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń
Uczeń:
- wyjaśnia procesy spalania substancji;
- rozróżnia rodzaje i fazy pożarów;
- identyfikuje zjawiska występujące podczas pożarów;
- rozpoznaje zagrożenia pożarowe, wybuchowe i toksyczne;
- posługuje się pojęciami z zakresu taktyki gaśniczej i ratowniczej;
- prowadzi korespondencję radiową oraz komunikuje się za pomocą znaków;
- kieruje ruchem drogowym w trakcie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;
- podaje prądy gaśnicze w natarciu i obronie;
- rozróżnia rodzaje pododdziałów;
- rozróżnia zasady działania specjalistycznych grup ratowniczych;
- prowadzi ewakuację ludzi, zwierząt i mienia ze strefy zagrożenia;
- wykonuje czynności ratownicze podczas gaszenia pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych;
- charakteryzuje organizację ratownictwa medycznego;
- ocenia stan poszkodowanego;
- prowadzi segregację wstępną poszkodowanych;
- udziela kwalifikowanej pierwszej pomocy zgodnie z procedurami;
- posługuje się sprzętem ratownictwa medycznego.
MS.21. Zarządzanie działaniami ratowniczymi
1. Identyfikowanie zagrożeń
Uczeń:
- klasyfikuje i charakteryzuje materiały budowlane;
- analizuje wpływ warunków pożarowych na materiały budowlane;
- rozróżnia konstrukcje budowlane i ich podstawowe elementy;
- rozróżnia instalacje użytkowe w obiektach budowlanych oraz zastosowane zabezpieczenia przeciwpożarowe;
- korzysta z dokumentacji budowlanej;
- szacuje odporność ogniową elementów konstrukcyjnych;
- określa wpływ różnych czynników na rozprzestrzenianie się pożaru w obiektach budowlanych;
- rozróżnia kategorie zagrożenia ludzi;
- wyznacza gęstość obciążenia ogniowego;
- ustala klasę odporności pożarowej budynku;
- określa wymagania ewakuacyjne w obiektach budowlanych;
- ocenia stan przygotowania obiektu budowlanego do działań ratowniczo-gaśniczych;
- rozróżnia rodzaje wentylacji pożarowej;
- przestrzega zasad doboru i rozmieszczenia podręcznego sprzętu gaśniczego;
- określa warunki równowagi układu sił zbieżnych i dowolnego płaskiego układu sił;
- wskazuje przekroje niebezpieczne konstrukcji;
- rozróżnia i wyznacza strefy zagrożone wybuchem;
- rozróżnia rodzaje prac niebezpiecznych pożarowo i określa ogólne wskazania prewencyjne;
- rozróżnia zagrożenia w procesie produkcji, magazynowania i transportu oraz przedstawia metody ich ograniczania;
- przestrzega zasad profilaktyki pożarowej na stacjach paliw i w bazach paliw;
- rozróżnia zagrożenia pożarowe i wybuchowe występujące na terenie bazy paliw;
- rozróżnia zagrożenia pożarowe urządzeń elektrycznych i stosuje metody ich ograniczania;
- identyfikuje zagrożenia pożarowe w lasach;
- dobiera metody zabezpieczenia przeciwpożarowego obszarów leśnych;
- wykorzystuje sprzęt pożarniczy podczas podawania wody i innych środków gaśniczych zgodnie z prawami i zasadami hydrostatyki i hydrodynamiki ogólnej;
- rozróżnia i stosuje urządzenia instalacji przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę;
- rozróżnia systemy sygnalizacji pożarowej;
- wykorzystuje urządzenia sygnalizacji alarmowo-pożarowej podczas pożaru;
- rozróżnia stałe urządzenia gaśnicze;
- rozpoznaje przyczyny zdarzeń stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia oraz mienia i środowiska.
2. Kierowanie działaniami ratowniczymi podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń
Uczeń:
- przewiduje zagrożenia, które mogą wystąpić w trakcie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych;
- ocenia stopień zagrożenia w miejscu zdarzenia;
- wykonuje pomiary parametrów cieczy, gazów i ciał stałych oraz interpretuje ich wyniki;
- analizuje stan zagrożenia w obszarze chronionym;
- rozróżnia działania ratowniczo-gaśnicze zastępu, sekcji, plutonu;
- określa możliwości taktyczne pododdziałów;
- charakteryzuje zasady organizacji Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
- przeprowadza inspekcje gotowości bojowej jednostek ratowniczo-gaśniczych;
- rozróżnia typy kierowania działaniami ratowniczo-gaśniczymi;
- charakteryzuje uprawnienia kierującego akcją ratowniczo-gaśniczą;
- kieruje akcją ratowniczo-gaśniczą na poziomie interwencyjnym;
- dobiera siły i środki niezbędne do likwidacji zagrożenia;
- dobiera taktykę ratowniczą i sprzęt do rodzaju zagrożenia;
- kieruje ewakuacją ludzi, zwierząt i mienia ze strefy zagrożenia;
- podejmuje decyzje podczas akcji ratowniczo-gaśniczej;
- korzysta ze specjalistycznych programów wspomagających działania ratowniczo-gaśnicze;
- korzysta z planów ratowniczych podczas działań ratowniczych;
- organizuje i utrzymuje łączność na miejscu działań ratowniczych;
- współpracuje z innymi służbami i podmiotami ratowniczymi podczas działań ratowniczo-gaśniczych;
- współpracuje ze środkami masowego przekazu;
- sporządza dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczo-gaśniczych;
- analizuje przebieg działań ratowniczych;
- rozróżnia części maszyn i urządzeń stosowanych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, służących do prowadzenia akcji ratowniczych;
- charakteryzuje wymagania techniczne sprzętu ratowniczo-gaśniczego;
- określa możliwości taktyczno-techniczne sprzętu ratowniczo-gaśniczego;
- dobiera rodzaj sprzętu do prowadzonych działań ratowniczo-gaśniczych;
- wykonuje dozwolone czynności codziennej obsługi sprzętu ratowniczego;
- monitoruje czynności związane obsługą techniczną sprzętu ratowniczo-gaśniczego;
- organizuje przegląd jednostek sprzętowych;
- kieruje eksploatacją sprzętu transportowego;
- przyjmuje zgłoszenie telefoniczne w języku obcym;
- komunikuje się w języku obcym z poszkodowanymi i z ratownikami.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik pożarnictwa powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię fizykochemii, wyposażoną w: eksplozymetr, pirometr oraz zestawy termopar, analizator spalin, kalorymetr, dygestorium, aparaty i urządzenia do wyznaczania temperatury samozapłonu, zapłonu, zapalenia, aparat do badania palności metodą wskaźnika tlenowego, aparaturę do badania i obserwacji wybuchów mieszanin gazowo-powietrznych, par cieczy palnych z powietrzem, pyłowo-powietrznych, aparaturę do demonstracji wytwarzania i działania środków gaśniczych, zestaw do identyfikacji i neutralizacji kwasów, zasad i substancji ropopochodnych, zestaw do badania chłonności sorbentów;
- pracownię przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę, sygnalizacji pożarowej i stałych urządzeń gaśniczych, wyposażoną w: układ przewodów do obserwacji uderzenia wodnego podczas przepływu wody w przewodach pod ciśnieniem, sprzęt i armaturę wodno-pianową do obserwacji i pomiaru wydajności i strat ciśnienia w sprzęcie podczas przepływu wody, zestaw obrazujący budowę i zasadę działania stałych urządzeń gaśniczych, systemu sygnalizacji pożarowej, klap dymowych;
- pracownię informatycznego wspomagania działań ratowniczo-gaśniczych, wyposażoną w: stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do wspomagania dowodzenia, z drukarką, ze skanerem i z projektorem multimedialnym;
- pracownię mechaniki i budownictwa, wyposażoną w: zestaw do badań i demonstracji stanów odkształcenia i naprężenia, zestaw do obserwacji zjawisk termicznych w urządzeniach elektroenergetycznych, normy dotyczące działań ratowniczo-gaśniczych, rysunki, dokumentacje techniczne, dokumentacje techniczno-ruchowe dotyczące stanów odkształcenia i naprężenia oraz zjawisk termicznych w urządzeniach elektroenergetycznych;
- pracownię wyposażenia technicznego, wyposażoną w: przyrządy do serwisowania sprzętu ochrony dróg oddechowych, urządzenia i przyrządy do serwisowania chemoodpornych ubrań gazoszczelnych, urządzenia do symulacji podawania środków gaśniczych, przyrządy do przeprowadzania prób ciśnieniowych węży, urządzenia do taśmowania węży oraz naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu i armatury wodnej i pianowej, sprzęt do konserwacji pilarek do drewna oraz stali i betonu, modele prostych maszyn, mechanizmów i rozwiązań konstrukcyjnych przenoszenia napędu, przekroje urządzeń i jednostek wyposażenia technicznego, instrukcje obsługi i konserwacji, zestaw norm i dokumentacji techniczno-ruchowych dotyczących urządzeń i jednostek wyposażenia technicznego;
- pracownię ratownictwa medycznego, wyposażoną zgodnie z wymogami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 8 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1868 i 2020);
- pracownię taktyki działań gaśniczych, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska kierowania (jedno dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół dyspozytorski, telefony stacjonarne, radiotelefon bazowy oraz radiotelefony nasobne w liczbie uzależnionej od liczby stanowisk dyspozytorskich, terminal statusów, satelitarny system nawigacji i lokalizacji GPS, rejestrator rozmów telefonicznych i korespondencji radiowej, interaktywną mapę pogody, planszową i cyfrową mapę dowolnego obszaru, komplet dokumentacji (instrukcje, plany) dotyczącej działań gaśniczych, stanowisko komputerowe z oprogramowaniem wspomagającym prowadzenie działań ratowniczych i podejmowanie decyzji,
- stanowiska dyspozytorskie (jedno dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół dyspozytorski, telefon stacjonarny oraz radiotelefon bazowy (lub nasobny), stanowisko komputerowe kompatybilne z komputerem stanowiska kierowania z oprogramowaniem analogicznym jak dla stanowiska kierowania, komplet dokumentacji (instrukcje, plany) dotyczącej działań gaśniczych,
- stanowisko współpracy z mediami (jedno dla dziesięciu uczniów),
- stanowisko do wykonywania szkiców sytuacyjnych (jedno dla dziesięciu uczniów);
- pracownię działań ratowniczych, wyposażoną w: schematy budowy pojazdów, schematy postępowania ratowniczego z wykorzystaniem grup sprzętowych, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem do symulacji zdarzeń, wewnętrzną sieć telefoniczną i sieć komputerową z dostępem do Internetu, stanowisko do wykonywania szkiców sytuacyjnych (jedno dla dziesięciu uczniów), środki audiowizualne, zestaw do badań i demonstracji działania sprzętu ratownictwa chemicznego w środowisku, zestaw do badań i prezentacji środków do zabezpieczania, zestaw do likwidacji wycieków substancji aktywnych do gleby i wód, zestaw makiet np. zakładów chemicznych, portów, terenów z przepływającą rzeką, oprogramowanie do symulacji zagrożeń środowiska;
- laboratorium językowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia);
- salę gimnastyczną, wyposażoną w: sprzęt do siatkówki, piłki nożnej i koszykówki, materace i ławeczki gimnastyczne, chorągiewki, skrzynię do skoków i odskocznię, piłki lekarskie, stojaki, próg do próby harwardzkiej, stopery, metronom, taśmę mierniczą, sprzęt i urządzenia sportu pożarniczego;
- poligon, wyposażony w: symulator rozgorzenia (komorę ogniową), wielokondygnacyjny budynek symulacji pożarów, stanowiska spalania i gaszenia gazów, cieczy i ciał stałych, tor przygotowania prądownika (operowania prądami gaśniczymi), stanowisko do ćwiczeń gaszenia pojazdów, stanowiska do symulacji katastrof budowlanych, stanowiska do ewakuacji ludzi ze studni, kanałów, osuwisk, stanowiska do symulacji katastrof w transporcie drogowym, szynowym i powietrznym, stanowiska do uszczelniania wycieków substancji niebezpiecznych, stanowiska do ratownictwa i samoratowania z wysokości, wielokondygnacyjny obiekt do ćwiczeń z drabinami pożarniczymi i sprzętem ratowniczym i ewakuacyjnym wewnątrz i na zewnątrz, zbiornik wodny, poligonowe stanowisko kierowania (punkt alarmowy), salę odpraw, stanowiska do ćwiczeń w różnych warunkach eksploatacji sprzętu ratownictwa technicznego i chemicznego, stanowisko do ćwiczeń samochodami z drabiną mechaniczną i podestem ratowniczym;
- komorę dymową, wyposażoną w: pomieszczenie do przeprowadzania badań lekarskich uczestników ćwiczenia, pomieszczenie do ćwiczeń fizycznych, ścieżkę treningową z możliwością różnej konfiguracji przejść, z systemem nagłośnienia, systemem komunikacji z uczestnikami ćwiczeń, systemem kamer optycznych i termowizyjnych oraz wytwornicami dymu; centralę do obserwacji i rejestracji przebiegu testu z podświetlanym pulpitem pokazującym przemieszczanie się ćwiczących, systemem rejestracji dźwięku i obrazu, systemem sterowania wytwornicami dymu, systemem sterowania nagłośnieniem i oświetleniem oraz komputerem z oprogramowaniem do rejestracji wyników przeprowadzanego testu; urządzenia do bieżącej konserwacji sprzętu ochrony dróg oddechowych oraz napełniania butli.
Szkoła kształcąca w zawodzie technik pożarnictwa powinna posiadać jednostkę ratowniczo-gaśniczą z wyposażeniem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 603 i 960) oraz stanowić centralny odwód operacyjny Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
Kształcenie w zakresie kwalifikacji MS.20. Wykonywanie działań ratowniczych należy rozpocząć od szkolenia z zakresu ochrony przeciwpożarowej (trwającego co najmniej 6 tygodni – 240 godzin), którego celem jest przygotowanie do pełnienia służby w jednostkach ochrony przeciwpożarowej i w szkolnej jednostce ratowniczo-gaśniczej.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, jednostkach ochrony przeciwpożarowej, jednostkach ratowniczo-gaśniczych i obiektach dydaktycznych.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze co najmniej 4 tygodni (160 godzin). Praktyka zawodowa obejmuje:
- praktykę na stanowiskach w jednostce ratowniczo-gaśniczej w systemie zmianowym (co najmniej 25 służb);
- praktykę na stanowiskach w komendzie wojewódzkiej, powiatowej lub miejskiej w systemie codziennym (co najmniej 2 tygodnie – 80 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru medyczno-społecznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
310 godz. |
MS.20. Wykonywanie działań ratowniczych |
450 godz. |
MS.21. Zarządzanie działaniami ratowniczymi |
650 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.