Kierunek: technik papiernictwa
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik papiernictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- przygotowywaniasurowców, półproduktów oraz materiałów pomocniczych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych;
- organizowaniaprodukcji mas włóknistych;
- organizowaniaprodukcji wytworów papierniczych;
- organizowaniai nadzorowania przebiegu procesów przetwórstwa papierniczego.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.y);
PKZ(AU.y) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik papiernictwa
Uczeń:
- sporządza szkice i rysunki techniczne części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle papierniczym;
- charakteryzuje rodzaje i właściwości surowców oraz półproduktów papierniczych;
- rozróżnia dodatki i środki chemiczne stosowane w produkcji wytworów papierniczych;
- charakteryzuje procesy chemiczne i fizyczne zachodzące podczas produkcji wytworów papierniczych;
- wykonuje badania laboratoryjne dotyczące produkcji wytworów papierniczych;
- rozróżnia maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle papierniczym;
- rozróżnia rodzaje aparatury pomiarowej;
- charakteryzuje parametry procesów technologicznych;
- określa zastosowanie czynników energetycznych w procesach technologicznych;
- przestrzega zasad racjonalnej gospodarki energią oraz materiałami stosowanymi w przemyśle papierniczym;
- określa metody zabezpieczania materiałów i produktów papierniczych przed wpływem czynników szkodliwych;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik papiernictwa opisane w części II:
AU.57. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych
1. Organizowanie produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną z zakresu produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych:
- przestrzega zasad organizowania produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych;
- dobiera surowce i substancje chemiczne do produkcji mas włóknistych;
- sporządza zapotrzebowanie na materiały do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych;
- sporządza schemat technologiczny produkcji mas włóknistych;
- planuje proces technologiczny przygotowania masy papierniczej;
- opracowuje harmonogramy prac związanych z produkcją mas włóknistych i wytworów papierniczych:
- dobiera maszyny i urządzenia do przygotowania masy papierniczej;
- planuje proces technologiczny produkcji wytworów papierniczych;
- sporządza schemat technologiczny produkcji wytworów papierniczych;
- dobiera maszyny i urządzenia do produkcji wytworów papierniczych;
- dobiera sposoby wykańczania wytworów papierniczych;
- organizuje prace związane z wykańczaniem wytworów papierniczych;
- stosuje metody ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem związanym z produkcją mas włóknistych i wytworów papierniczych.
2. Wytwarzanie mas włóknistych
Uczeń:
- rozróżnia metody produkcji mas włóknistych;
- przygotowuje surowce i substancje chemiczne do produkcji mas włóknistych;
- obsługuje maszyny i urządzenia do produkcji mas włóknistych;
- reguluje parametry pracy maszyn i urządzeń w procesie produkcji mas włóknistych;
- kontroluje przebieg procesów technologicznych produkcji mas włóknistych;
- przygotowuje masy włókniste zgodnie z technologią wytwarzania;
- ocenia jakość mas włóknistych.
3. Produkcja wytworów papierniczych
Uczeń:
- dobiera składniki masy papierniczej;
- przygotowuje składniki do sporządzania masy papierniczej;
- przygotowuje do pracy maszyny i urządzenia stosowane w procesie sporządzania masy papierniczej;
- obsługuje maszyny i urządzenia stosowane do produkcji wytworów papierniczych;
- obsługuje urządzenia automatycznego sterowania procesami produkcji;
- kontroluje przebieg procesów technologicznych podczas produkcji wytworów papierniczych;
- dobiera sposoby wykańczania wytworów papierniczych;
- ocenia jakość wytworów papierniczych;
- wykonuje czynności związane ze znakowaniem, pakowaniem i przechowywaniem gotowych wytworów papierniczych.
AU.58. Przetwórstwo wytworów papierniczych
1. Organizowanie procesów przetwórstwa wytworów papierniczych
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną z zakresu przetwórstwa wytworów papierniczych;
- charakteryzuje procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie wytworów papierniczych;
- planuje prace związane z przetwórstwem wytworów papierniczych;
- sporządza schemat technologiczny przetwórstwa wytworów papierniczych;
- dobiera maszyny i urządzenia do przetwórstwa wytworów papierniczych;
- sporządza zapotrzebowanie na materiały stosowane w przetwórstwie wytworów papierniczych;
- dobiera materiały, maszyny i urządzenia do przygotowania półproduktów i mieszanek uszlachetniających;
- kontroluje przebieg procesów przetwórstwa wytworów papierniczych;
- przestrzega zasad racjonalnej gospodarki substancjami chemicznymi oraz energią;
- stosuje metody ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami związanymi z przetwórstwem wytworów papierniczych.
2. Przetwarzanie wytworów papierniczych
Uczeń:
- dobiera metody przygotowania półproduktów i mieszanek uszlachetniających;
- ocenia jakość półproduktów i mieszanek uszlachetniających;
- przygotowuje półprodukty i substancje chemiczne do przetwarzania wytworów papierniczych;
- obsługuje maszyny i urządzenia do przygotowania mieszanek uszlachetniających i półproduktów stosowanych w procesach przetwarzania wytworów papierniczych;
- obsługuje maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych;
- reguluje parametry pracy maszyn i urządzeń stosowanych do przetwarzania wytworów papierniczych;
- kontroluje przebieg procesów technologicznych przetwarzania wytworów papierniczych.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik papiernictwa powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię technologiczną z pomieszczeniem klimatyzowanym, wyposażoną w: urządzenia do utrzymywania stałej wilgotności i temperatury w pomieszczeniu, urządzenia i przyrządy do oznaczania właściwości mas i wytworów papierniczych: półprodukty włókniste i substancje chemiczne do wytwarzania masy papierniczej; urządzenie do mielenia masy papierniczej; aparaty do oznaczania smarności masy papierniczej; urządzenie do formowania oraz suszenia arkuszy papieru; urządzenia do oznaczania właściwości strukturalno-wymiarowych, wytrzymałościowych, optycznych oraz stopnia zaklejenia wytworów papierniczych; urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych; urządzenia do oznaczania właściwości przetworów papierniczych; surowce włókniste; substancje do przygotowania mieszanek uszlachetniających; wytwory i półprodukty papiernicze; plansze i prezentacje multimedialne dotyczące technologii procesów papierniczych; schematy papierniczych procesów technologicznych; dokumentacje technologiczne; katalogi maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle papierniczym, środki ochrony indywidualnej, zestaw przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska stosowanych w przemyśle celulozowo-papierniczym;
- pracownię techniczną, wyposażoną w: stanowiska komputerowe z dostępem do sieci lokalnej i Internetu, z oprogramowaniem wspomagającym wykonywanie rysunków technicznych i dokumentacji techniczno-technologicznej, specjalistyczne programy komputerowe dotyczące procesów technologicznych stosowanych w przemyśle papierniczym (jedno stanowisko dla jednego ucznia).
Kształcenie praktyczne może odbywać się w pracowniach szkolnych, przedsiębiorstwach celulozowo-papierniczych i przetwórstwa papierniczego.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodnie (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno--usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
280 godz. |
AU.57. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych |
630 godz. |
AU.58. Przetwórstwo wytworów papierniczych |
440 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.