Kwalifikacja: A.30Kwalifikacja: A.31Kwalifikacja: A.32Kwalifikacja: AU.32

Kierunek: technik logistyk

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w branżowej szkole II stopnia.

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik logistyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. przyjmowania i wydawania towarów z magazynu;
  2. przechowywania towarów;
  3. prowadzenia dokumentacji magazynowej;
  4. planowania, organizowania i dokumentowania procesów transportowych;
  5. planowania, organizowania i dokumentowania procesów spedycyjnych.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.m) i PKZ(AU.ag);

    PKZ(AU.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa

    Uczeń:

    1. posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
    2. korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
    3. przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
    4. wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
    5. stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
    6. obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
    7. przechowuje dokumenty;
    8. dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
    9. rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
    10. gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
    11. rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
    12. przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
    13. opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
    14. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

    PKZ(AU.ag) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: magazynier, technik logistyk

    Uczeń:

    1. korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
    2. przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
    4. obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
    5. przechowuje dokumenty;
    6. rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
    7. przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
    8. opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
    9. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik logistyk opisane w części II:

    AU.22. Obsługa magazynów

    1. Realizacja procesów magazynowych

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje magazynów;
    2. rozróżnia rodzaje zapasów;
    3. optymalizuje zagospodarowanie przestrzeni magazynowej;
    4. dobiera wyposażenie magazynowe do przechowywanych zapasów;
    5. dobiera urządzenia do wykonywania transportowych czynności magazynowych;
    6. dokonuje ilościowego i jakościowego odbioru towaru;
    7. określa warunki przechowywania i transportu towarów;
    8. organizuje czynności związane z procesami magazynowymi;
    9. określa zasady zabezpieczania towarów przed uszkodzeniem, zniszczeniem, zagarnięciem;
    10. monitoruje stany zapasów magazynowych z uwzględnieniem asortymentu oraz terminów przechowywania materiałów;
    11. przygotowuje i dokonuje inwentaryzacji;
    12. dobiera opakowania do rodzaju produktów i potrzeb klienta;
    13. dokonuje przyjmowania i realizacji reklamacji;
    14. określa zasady gospodarowania opakowaniami;
    15. posługuje się przyjętym w magazynie systemem identyfikacji towarów;
    16. stosuje systemy przepływu informacji i systemy informatyczne w procesie magazynowania;
    17. sporządza dokumentację magazynową wraz z ewidencją;
    18. określa koszty usług magazynowych.

    2. Obsługa magazynów przyprodukcyjnych

    Uczeń:

    1. określa strukturę procesu produkcyjnego;
    2. rozróżnia cechy charakterystyczne surowców i materiałów;
    3. określa miejsce i warunki przechowywania materiałów do produkcji;
    4. stosuje systemy informatyczne dostosowane do formy organizacji procesu produkcji;
    5. kompletuje materiały do poszczególnych etapów produkcji;
    6. przestrzega zasad gospodarki odpadami;
    7. sporządza dokumenty dotyczące przepływu materiałów w procesie produkcji.

    3. Obsługa magazynów dystrybucji

    Uczeń:

    1. określa etapy dystrybucji;
    2. dobiera kanały dystrybucji;
    3. określa wymagania procesu magazynowania w centrach dystrybucji;
    4. stosuje systemy przepływu informacji i systemy informatyczne w procesie dystrybucji;
    5. stosuje urządzenia automatycznej identyfikacji towarów;
    6. sporządza dokumenty dotyczące dystrybucji w języku polskim i języku obcym.

    AU.32. Organizacja transportu

    1. Planowanie i organizowanie procesów transportowych

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje gałęzi transportowych;
    2. rozróżnia infrastrukturę transportową;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące transportu i obrotu handlowego;
    4. dobiera technologie procesów transportowych do warunków zlecenia;
    5. sporządza plan z przebiegu procesu transportowego;
    6. opracowuje harmonogramy wykonania procesu transportowego;
    7. stosuje systemy monitorowania i rejestrowania ładunków oraz pracy środków transportu;
    8. stosuje międzynarodowe standardy identyfikacji ładunków i wymiany danych;
    9. ocenia jakość oraz efektywność procesów transportowych;
    10. rozróżnia rodzaje usług transportowych;
    11. ustala cenę usługi transportowej;
    12. nadzoruje pracę kierowców i załóg pojazdów zgodnie z przepisami;
    13. stosuje przepisy prawa dotyczące korzystania ze środków technicznych w procesach transportowych;
    14. określa zadania transportowe;
    15. dobiera środki techniczne i technologie przeładunkowe w transporcie międzygałęziowym;
    16. dobiera środki techniczne do wykonania procesów transportowych;
    17. ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z przyjętymi zasadami;
    18. ustala ceny użytkowania środków technicznych.

    2. Planowanie i organizowanie procesów spedycyjnych

    Uczeń:

    1. charakteryzuje funkcjonowanie rynku transportowo-spedycyjnego;
    2. rozróżnia rodzaje ładunków transportowych;
    3. rozróżnia rodzaje jednostek ładunkowych;
    4. formuje jednostki ładunkowe;
    5. dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta;
    6. przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu;
    7. dobiera rodzaj, zakres i technologię czynności manipulacyjnych;
    8. opracowuje harmonogram czynności manipulacyjnych oraz określa ich zakres;
    9. dobiera sposób zabezpieczania ładunku;
    10. stosuje przepisy prawa dotyczące przewozów;
    11. stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad dotyczących przygotowania i zabezpieczania ładunku w transporcie;
    12. stosuje przepisy prawa dotyczące przewozu ładunków i dokumentacji transportowej;
    13. wybiera rodzaj i zakres ubezpieczenia ładunku;
    14. stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych.

    3. Dokumentowanie realizacji procesów transportowo-spedycyjnych

    Uczeń:

    1. sporządza i gromadzi dokumentację środków technicznych w języku polskim i języku obcym;
    2. stosuje przepisy prawa dotyczące dokumentacji transportowo-spedycyjnej;
    3. sporządza dokumenty spedycyjno-transportowe w języku polskim i języku angielskim;
    4. określa zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźnika i spedytora;
    5. określa obieg dokumentów towarzyszących spedycji.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik logistyk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię środków transportu, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką i skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym, z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, materiały i środki dydaktyczne (makiety środków transportu wewnętrznego i zewnętrznego, plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne);
  2. pracownię logistyki, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z drukarką i skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym, z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej, z dostępem do Internetu), pakiet programów biurowych, urządzenia do pracy i komunikacji biurowej, materiały i środki dydaktyczne (plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne);
  3. pracownię gospodarki materiałowej, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej, z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki i skanery lub urządzenia wielofunkcyjne (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, projektor multimedialny lub tablicę interaktywną, materiały i środki dydaktyczne (makiety towarów, opakowania, sprzęt i urządzenia do: składowania, oznaczania, identyfikowania, pakowania, zabezpieczania i monitorowania ładunków), wzory dokumentów związanych z gospodarką magazynową, stanowisko komputerowe z przykładowym oprogramowaniem wspomagającym gospodarkę magazynową, plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz przedsiębiorstwach zatrudniających logistyków.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

370 godz.

AU.22. Obsługa magazynów

560 godz.

AU.32. Organizacja transportu

420 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.