Kierunek: technik logistyk
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w branżowej szkole II stopnia.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik logistyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- przyjmowania i wydawania towarów z magazynu;
- przechowywania towarów;
- prowadzenia dokumentacji magazynowej;
- planowania, organizowania i dokumentowania procesów transportowych;
- planowania, organizowania i dokumentowania procesów spedycyjnych.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.m) i PKZ(AU.ag);
PKZ(AU.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa
Uczeń:
- posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
- korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
- przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
- wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
- obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
- przechowuje dokumenty;
- dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
- rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
- gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
- rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
- przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
- opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(AU.ag) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: magazynier, technik logistyk
Uczeń:
- korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
- przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
- stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
- obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
- przechowuje dokumenty;
- rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
- przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
- opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik logistyk opisane w części II:
AU.22. Obsługa magazynów
1. Realizacja procesów magazynowych
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje magazynów;
- rozróżnia rodzaje zapasów;
- optymalizuje zagospodarowanie przestrzeni magazynowej;
- dobiera wyposażenie magazynowe do przechowywanych zapasów;
- dobiera urządzenia do wykonywania transportowych czynności magazynowych;
- dokonuje ilościowego i jakościowego odbioru towaru;
- określa warunki przechowywania i transportu towarów;
- organizuje czynności związane z procesami magazynowymi;
- określa zasady zabezpieczania towarów przed uszkodzeniem, zniszczeniem, zagarnięciem;
- monitoruje stany zapasów magazynowych z uwzględnieniem asortymentu oraz terminów przechowywania materiałów;
- przygotowuje i dokonuje inwentaryzacji;
- dobiera opakowania do rodzaju produktów i potrzeb klienta;
- dokonuje przyjmowania i realizacji reklamacji;
- określa zasady gospodarowania opakowaniami;
- posługuje się przyjętym w magazynie systemem identyfikacji towarów;
- stosuje systemy przepływu informacji i systemy informatyczne w procesie magazynowania;
- sporządza dokumentację magazynową wraz z ewidencją;
- określa koszty usług magazynowych.
2. Obsługa magazynów przyprodukcyjnych
Uczeń:
- określa strukturę procesu produkcyjnego;
- rozróżnia cechy charakterystyczne surowców i materiałów;
- określa miejsce i warunki przechowywania materiałów do produkcji;
- stosuje systemy informatyczne dostosowane do formy organizacji procesu produkcji;
- kompletuje materiały do poszczególnych etapów produkcji;
- przestrzega zasad gospodarki odpadami;
- sporządza dokumenty dotyczące przepływu materiałów w procesie produkcji.
3. Obsługa magazynów dystrybucji
Uczeń:
- określa etapy dystrybucji;
- dobiera kanały dystrybucji;
- określa wymagania procesu magazynowania w centrach dystrybucji;
- stosuje systemy przepływu informacji i systemy informatyczne w procesie dystrybucji;
- stosuje urządzenia automatycznej identyfikacji towarów;
- sporządza dokumenty dotyczące dystrybucji w języku polskim i języku obcym.
AU.32. Organizacja transportu
1. Planowanie i organizowanie procesów transportowych
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje gałęzi transportowych;
- rozróżnia infrastrukturę transportową;
- stosuje przepisy prawa dotyczące transportu i obrotu handlowego;
- dobiera technologie procesów transportowych do warunków zlecenia;
- sporządza plan z przebiegu procesu transportowego;
- opracowuje harmonogramy wykonania procesu transportowego;
- stosuje systemy monitorowania i rejestrowania ładunków oraz pracy środków transportu;
- stosuje międzynarodowe standardy identyfikacji ładunków i wymiany danych;
- ocenia jakość oraz efektywność procesów transportowych;
- rozróżnia rodzaje usług transportowych;
- ustala cenę usługi transportowej;
- nadzoruje pracę kierowców i załóg pojazdów zgodnie z przepisami;
- stosuje przepisy prawa dotyczące korzystania ze środków technicznych w procesach transportowych;
- określa zadania transportowe;
- dobiera środki techniczne i technologie przeładunkowe w transporcie międzygałęziowym;
- dobiera środki techniczne do wykonania procesów transportowych;
- ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z przyjętymi zasadami;
- ustala ceny użytkowania środków technicznych.
2. Planowanie i organizowanie procesów spedycyjnych
Uczeń:
- charakteryzuje funkcjonowanie rynku transportowo-spedycyjnego;
- rozróżnia rodzaje ładunków transportowych;
- rozróżnia rodzaje jednostek ładunkowych;
- formuje jednostki ładunkowe;
- dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta;
- przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu;
- dobiera rodzaj, zakres i technologię czynności manipulacyjnych;
- opracowuje harmonogram czynności manipulacyjnych oraz określa ich zakres;
- dobiera sposób zabezpieczania ładunku;
- stosuje przepisy prawa dotyczące przewozów;
- stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad dotyczących przygotowania i zabezpieczania ładunku w transporcie;
- stosuje przepisy prawa dotyczące przewozu ładunków i dokumentacji transportowej;
- wybiera rodzaj i zakres ubezpieczenia ładunku;
- stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych.
3. Dokumentowanie realizacji procesów transportowo-spedycyjnych
Uczeń:
- sporządza i gromadzi dokumentację środków technicznych w języku polskim i języku obcym;
- stosuje przepisy prawa dotyczące dokumentacji transportowo-spedycyjnej;
- sporządza dokumenty spedycyjno-transportowe w języku polskim i języku angielskim;
- określa zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźnika i spedytora;
- określa obieg dokumentów towarzyszących spedycji.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik logistyk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię środków transportu, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką i skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym, z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, materiały i środki dydaktyczne (makiety środków transportu wewnętrznego i zewnętrznego, plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne);
- pracownię logistyki, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z drukarką i skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym, z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej, z dostępem do Internetu), pakiet programów biurowych, urządzenia do pracy i komunikacji biurowej, materiały i środki dydaktyczne (plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne);
- pracownię gospodarki materiałowej, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej, z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki i skanery lub urządzenia wielofunkcyjne (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, projektor multimedialny lub tablicę interaktywną, materiały i środki dydaktyczne (makiety towarów, opakowania, sprzęt i urządzenia do: składowania, oznaczania, identyfikowania, pakowania, zabezpieczania i monitorowania ładunków), wzory dokumentów związanych z gospodarką magazynową, stanowisko komputerowe z przykładowym oprogramowaniem wspomagającym gospodarkę magazynową, plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz przedsiębiorstwach zatrudniających logistyków.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
370 godz. |
AU.22. Obsługa magazynów |
560 godz. |
AU.32. Organizacja transportu |
420 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.