Kierunek: technik grafiki i poligrafii cyfrowej
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie Technik grafiki i poligrafii cyfrowej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- przygotowania publikacji i prac graficznych do druku oraz publikacji elektronicznej;
- prowadzenia procesów drukowania cyfrowego;
- przygotowania materiałów cyfrowych do wykonania projektów graficznych;
- obróbki druków cyfrowych;
- prowadzenia procesów drukowania przestrzennego 3D;
- obróbki przestrzennych druków 3D.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.ai);
PKZ(AU.ai) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik grafiki i poligrafii cyfrowej
Uczeń:
- posługuje się terminologią poligraficzną;
- rozróżnia produkty poligraficzne;
- rozróżnia materiały poligraficzne;
- rozpoznaje parametry technologiczne produktów poligraficznych;
- charakteryzuje procesy przygotowalni poligraficznej;
- charakteryzuje procesy i techniki drukowania;
- charakteryzuje procesy introligatorskie i wykończeniowe;
- posługuje się poligraficzną dokumentacją techniczną i technologiczną;
- posługuje się miarami poligraficznymi;
- odczytuje schematy i rysunki techniczne stosowane w poligrafii;
- stosuje sprzęt i oprogramowanie komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie Technik grafiki i poligrafii cyfrowej opisane w części II:
AU.54. Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych
1. Projektowanie materiałów graficznych
Uczeń:
- posługuje się terminologią z zakresu grafiki komputerowej;
- rozpoznaje formaty oraz typy materiałów cyfrowych;
- określa źródła pozyskiwania materiałów cyfrowych;
- pozyskuje i edytuje materiały graficzne;
- dobiera narzędzia do tworzenia i edycji obiektów graficznych;
- skanuje i przetwarza grafikę z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania;
- posługuje się oprogramowaniem do przygotowania materiałów cyfrowych;
- określa zasady kompozycji obrazu oraz symbolikę barw;
- stosuje system zarządzania barwą;
- posługuje się technikami tworzenia i obróbki obiektów graficznych;
- tworzy mapy bitowe i obiekty wektorowe;
- tworzy kompozycje graficzno-tekstowe prac graficznych;
- przygotowuje graficznie projekty opakowań;
- dokonuje konwersji pomiędzy formatami graficznymi;
- kataloguje materiały cyfrowe.
2. Opracowanie publikacji
Uczeń:
- rozróżnia pojęcia związane z tworzeniem publikacji;
- rozróżnia i określa zasady przygotowania publikacji drukowanej i elektronicznej (e-book);
- określa i przestrzega zasad składania i łamania tekstu;
- dobiera parametry zapisu pliku graficznego do sposobu publikacji;
- gromadzi materiały przeznaczone do wykonania publikacji;
- opracowuje materiały wydawnicze dla publikacji;
- tworzy kompozycje graficzno-tekstowe publikacji.
3. Przygotowanie publikacji i prac graficznych do drukowania
Uczeń:
- rozróżnia cyfrowe systemy produkcyjne w poligrafii;
- przestrzega zasad przygotowania materiału cyfrowego do naświetlania i drukowania;
- przygotowuje materiał cyfrowy do naświetlania i drukowania;
- przestrzega zasad wykonywania impozycji;
- wykonuje impozycję prac cyfrowych;
- wykonuje cyfrowe wydruki próbne.
AU.55. Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
1. Drukowanie cyfrowe i obróbka wydruków
Uczeń:
- dobiera maszyny cyfrowe do małoformatowego drukowania cyfrowego;
- dobiera podłoża i materiały eksploatacyjne do małoformatowego drukowania cyfrowego;
- przygotowuje podłoża i materiały eksploatacyjne do małoformatowego drukowania cyfrowego;
- przygotowuje materiały cyfrowe do małoformatowego drukowania cyfrowego;
- przestrzega zasad przygotowania maszyn cyfrowych do małoformatowego drukowania cyfrowego;
- przygotowuje maszyny cyfrowe do małoformatowego drukowania cyfrowego;
- przestrzega zasad drukowania cyfrowego małoformatowego;
- obsługuje drukujące maszyny cyfrowe nakładowe małoformatowe,
- obsługuje drukujące maszyny cyfrowe małoformatowe;
- ocenia jakość cyfrowych wydruków małoformatowych;
- określa sposoby personalizacji druków;
- wykonuje cyfrowe wydruki personalizowane;
- dobiera metody wykańczania wydruków cyfrowych;
- dobiera maszyny postpressowe do planowanych metod wykończenia wydruków cyfrowych;
- przestrzega zasad przygotowania maszyn postpressowych do wykańczania wydruków cyfrowych;
- obsługuje maszyny postpressowe do wykańczania wydruków cyfrowych;
- wykonuje obróbkę wykończeniową wydruków cyfrowych małoformatowych;
- kontroluje jakość wykonywanych wykończeń.
2. Drukowanie przestrzenne 3D i obróbka wydruków
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją techniczną, normami i katalogami;
- przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego;
- sporządza szkice i rysunki techniczne;
- sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
- pozyskuje i przetwarza obiekty na potrzeby druku przestrzennego 3D;
- wykonuje modele przestrzenne 3D przeznaczone do druku przestrzennego 3D;
- przygotowuje cyfrowe modele do druku przestrzennego 3D;
- przestrzega zasad przygotowania maszyn przestrzennych 3D do druku przestrzennego 3D;
- przygotowuje maszyny do druku przestrzennego 3D;
- rozróżnia materiały eksploatacyjne stosowane w druku przestrzennym 3D;
- obsługuje skanery i drukarki przestrzenne 3D;
- drukuje obiekty przestrzenne 3D;
- ocenia jakość wydruków przestrzennych 3D;
- wykonuje obróbkę wykończeniową wydruków przestrzennych 3D.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie Technik grafiki i poligrafii cyfrowej powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię cyfrowych procesów poligraficznych wyposażoną w: stanowiska komputerowe dla nauczyciela i uczniów do poligraficznych procesów przygotowawczych (jedno stanowisko dla jednego ucznia), z systemem operacyjnym, dostępem do sieci lokalnej i Internetu oraz pakietem oprogramowania biurowego, oprogramowaniem do tworzenia i obróbki grafiki bitmapowej i wektorowej, oprogramowaniem do tworzenia publikacji, oprogramowaniem do tworzenia i edycji plików PDF, oprogramowaniem do wykonywania impozycji, tablet graficzny (jeden dla jednego ucznia), projektor multimedialny, sieciową drukarkę drukującą w kolorze (jedna dla piętnastu uczniów), skaner poligraficzny (jeden dla ośmiu uczniów), przyrządy kontrolno-pomiarowe (jeden zestaw dla piętnastu uczniów), wzorniki barw, wzorniki podłoży do druku cyfrowego, przykładowe wydruki, produkty i półprodukty poligraficzne, przykłady projektów graficznych i typograficznych, tablice z krojami pism, przykłady kompozycji tekstu i grafiki.
- pracownię druku cyfrowego małoformatowego wyposażoną w: urządzenia do jednokolorowego drukowania cyfrowego nakładowego wraz z jednostką sterującą i oprogramowaniem (jedno urządzenie dla sześciu uczniów), oprogramowaniem do wykonywania impozycji, małoformatowy ploter do druku cyfrowego (jedno urządzenie dla sześciu uczniów), przyrządy kontrolno-pomiarowe (jeden zestaw dla sześciu uczniów), wzorniki barw, wzorniki podłoży do druku cyfrowego, przykładowe wydruki cyfrowe, produkty i półprodukty poligraficzne.
- pracownię introligatorską wyposażoną w: urządzenie do krojenia druków ćwierć-formatowych (jedno urządzenie dla sześciu uczniów), bigówkę (jedną dla sześciu uczniów), zszywarkę drutem (jedną dla sześciu uczniów), laminarkę rolową (jedną dla sześciu uczniów), gilotynę ręczną (jedną dla sześciu uczniów).
- pracownię rysunku technicznego: stanowiska komputerowe dla nauczyciela i uczniów wyposażone w oprogramowanie do wykonywania rysunku technicznego (jedno stanowisko dla jednego ucznia), z systemem operacyjnym, dostępem do sieci lokalnej i Internetu oraz pakietem oprogramowania biurowego, projektor multimedialny, pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego maszynowego.
- pracownię druku przestrzennego 3D: stanowiska komputerowe dla nauczyciela i uczniów wyposażone w oprogramowanie do przygotowywania i obróbki modeli przestrzennych 3D (jedno stanowisko dla jednego ucznia), z systemem operacyjnym, dostępem do sieci lokalnej i Internetu oraz pakietem oprogramowania biurowego, oprogramowanie do wizualizacji i modelowania przestrzennego, oprogramowanie do obsługi urządzeń przestrzennych 3D, skaner i drukarkę przestrzenną 3D (jeden zestaw dla sześciu uczniów), projektor multimedialny.
Wszystkie pracownie powinny być wyposażone w pojemniki do selektywnej segregacji odpadów.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz przedsiębiorstwach poligraficznych.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze w wymiarze 4 tygodni (160 godzin). Praktyki zawodowe powinny być podzielone na 2 etapy: 80 godzin
w ramach kwalifikacji: AU.54. Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych
i publikacji cyfrowych oraz 80 godzin w ramach kwalifikacji: AU.55. Drukowanie cyfrowe
i obróbka druków
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno--usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
300 godz. |
AU.54. Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych |
600 godz. |
AU.55. Drukowanie cyfrowe i obróbka druków |
450 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.