Kierunek: technik geodeta
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik geodeta powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- zakładania i pomiaru osnów pomiarowych oraz wykonywania pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych terenu;
- sporządzania opracowań geodezyjnych i kartograficznych na podstawie danych pomiarowych lub projektowych;
- wykonywania pomiarów realizacyjnych, geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, pomiarów kontrolnych obiektów budowlanych i urządzeń technicznych oraz opracowywania wyników tych pomiarów;
- wznawiania znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych, wykonywania podziałów i rozgraniczeń nieruchomości, scaleń i wymiany gruntów, scaleń i podziałów nieruchomości oraz wywłaszczeń nieruchomości;
- aktualizacji i modernizacji bazy danych katastru nieruchomości;
- prowadzenia i aktualizacji danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(BD.l);
PKZ(BD.l) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik geodeta
Uczeń:
- posługuje się jednostkami miar stosowanymi w pracach geodezyjnych;
- korzysta z układów współrzędnych stosowanych w geodezji i kartografii;
- rozpoznaje znaki kartograficzne;
- posługuje się różnymi rodzajami map;
- sporządza szkice polowe;
- obsługuje instrumenty i sprzęt geodezyjny;
- posługuje się przyrządami pomiarowymi oraz przyborami kreślarskimi;
- wykonuje analitycznie obliczenia geodezyjne;
- stosuje przepisy prawa geodezyjnego i kartograficznego;
- stosuje przepisy prawa administracyjnego i cywilnego;
- korzysta z danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
- posługuje się dokumentacją geodezyjną i kartograficzną;
- korzysta z geodezyjnych programów komputerowych;
- obsługuje urządzenia peryferyjne
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik geodeta opisane w części II:
BD.31. Wykonywanie pomiarów geodezyjnych oraz opracowywanie wyników pomiarów
1. Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywanie wyników pomiarów
Uczeń:
- ustala lokalizację i utrwala punkty poziomej i wysokościowej osnowy pomiarowej;
- dobiera instrumenty, metody i techniki pomiaru do wymaganej dokładności prac pomiarowych;
- przeprowadza wywiad terenowy oraz odszukuje w terenie punkty osnowy geodezyjnej i pomiarowej;
- wykonuje pomiary punktów poziomej i wysokościowej osnowy pomiarowej;
- opracowuje dokumentację geodezyjną pomiarów poziomej i wysokościowej osnowy pomiarowej;
- oblicza współrzędne punktów poziomej i wysokościowej osnowy pomiarowej;
- wykonuje pomiary sytuacyjne i wysokościowe szczegółów terenowych oraz sieci uzbrojenia terenu;
- oblicza współrzędne szczegółów terenowych oraz sieci uzbrojenia terenu na podstawie danych pomiarowych;
- opracowuje dokumentację geodezyjną pomiarów szczegółów terenowych oraz sieci uzbrojenia terenu;
- ocenia dokładność wykonanych prac pomiarowych i obliczeniowych.
2. Sporządzanie opracowań kartograficznych
Uczeń:
- sporządza mapy w systemie analogowym i cyfrowym;
- korzysta z istniejących map, baz danych przestrzennych oraz innych opracowań kartograficznych i fotogrametrycznych;
- zakłada i aktualizuje bazę danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000;
- zakłada i aktualizuje bazę danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
- sporządza profile i przekroje terenu na podstawie przetworzonych danych pomiarowych;
- ocenia dokładność wykonanych prac kartograficznych;
- wprowadza dane do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz dokonuje ich aktualizacji.
3. Wykonywanie prac związanych z geodezyjną obsługą inwestycji budowlanych
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją projektową i planami zagospodarowania przestrzennego terenu;
- opracowuje geodezyjnie projekty zagospodarowania działek lub terenu obiektów budowlanych i sieci uzbrojenia terenu;
- projektuje lokalizację i stabilizuje punkty geodezyjnej osnowy realizacyjnej;
- wykonuje pomiary osnów realizacyjnych;
- opracowuje dokumentację geodezyjną pomiarów osnów realizacyjnych;
- wytycza położenie elementów projektowanych obiektów budowlanych oraz sporządza dokumentację tyczenia;
- prowadzi geodezyjną obsługę obiektów budowlanych i sieci uzbrojenia terenu w trakcie realizacji inwestycji;
- wykonuje geodezyjną inwentaryzację powykonawczą obiektów budowlanych i sieci uzbrojenia terenu;
- sporządza dokumentację z geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej;
- ocenia dokładność wykonanych pomiarów realizacyjnych i inwentaryzacyjnych.
4. Wykonywanie geodezyjnych pomiarów kontrolnych obiektów budowlanych i urządzeń technicznych
Uczeń:
- lokalizuje punkty niezbędne do wyznaczenia przemieszczeń i odkształceń;
- wykonuje pomiary sytuacyjne i wysokościowe punktów kontrolowanych;
- oblicza przemieszczenia, odkształcenia i geometrię obiektów budowlanych i urządzeń technicznych;
- opracowuje wyniki pomiarów kontrolnych;
- sporządza dokumentację wykonanych pomiarów kontrolnych;
- ocenia dokładność wykonanych pomiarów kontrolnych.
BD.32. Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami
.1 Zakładanie, modernizacja i aktualizacja katastru nieruchomości
Uczeń:
- korzysta z gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
- korzysta z danych katastru nieruchomości;
- sprawdza stan prawny nieruchomości w księgach wieczystych;
- korzysta z dokumentacji geodezyjnej i dokumentacji prawnej katastru nieruchomości;
- sporządza opisową i graficzną bazę danych katastru nieruchomości;
- aktualizuje dane katastru nieruchomości;
- wykonuje czynności związane z modernizacją bazy danych ewidencji gruntów i budynków;
- wykonuje czynności techniczno-prawne związane z ustaleniem przebiegu granic;
- sporządza i kompletuje dokumentację geodezyjną dotyczącą ustalenia przebiegu granic.
2. Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami
Uczeń:
- odszukuje punkty graniczne i wykonuje ich pomiar;
- korzysta z opracowań planistycznych;
- sporządza dokumentację geodezyjną do celów prawnych;
- wykonuje czynności techniczno-prawne związane ze wznowieniem znaków granicznych i wyznaczeniem punktów granicznych;
- wykonuje czynności techniczno-prawne związane z podziałem nieruchomości;
- wykonuje czynności techniczno-prawne związane z rozgraniczeniem nieruchomości;
- wykonuje czynności techniczno-prawne związane ze scaleniem i wymianą gruntów;
- wykonuje czynności techniczno-prawne związane ze scaleniem i podziałem nieruchomości;
- wykonuje czynności techniczno-prawne związane z wywłaszczeniem nieruchomości;
- sporządza dokumentację wykonanych prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik geodeta powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, drukarką, ploterem, skanerem oraz z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu oraz dostępem do wspólnej przestrzeni dyskowej, pakiet programów biurowych, geodezyjne programy obliczeniowe oraz wspomagające tworzenie i aktualizację map, w szczególności map wielkoskalowych oraz programy typu GIS, programy komputerowe do prowadzenia katastru nieruchomości (zaleca się, by programy posiadały założone bazy ewidencji gruntów i budynków z możliwością ich modyfikacji w ramach zajęć), pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, aktualne ustawy i rozporządzenia branżowe, formularze dokumentacji geodezyjno-kartograficznej: dzienników pomiarowych, dzienników obliczeń, szkiców polowych i opisów topograficznych, poglądowe arkusze mapy zasadniczej, map ewidencyjnych i topograficznych, dokumenty geodezyjne związane z ewidencją gruntów i budynków;
- pracownię geodezji, wyposażoną w stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką i projektorem multimedialnym lub tablicą multimedialną, geodezyjny odbiornik Global Navigation Satellite System (Globalnych Systemów Nawigacji Satelitarnej) z dostępem do poprawek RTK i/lub RTN, niwelator precyzyjny z zestawem łat oraz zestawy sprzętu i instrumentów geodezyjnych, w skład którego wchodzi: tachimetr elektroniczny ze statywem i podstawką, teodolit ze statywem, niwelator samopoziomujący ze statywem, pryzmat pojedynczy w oprawie, tyczka teleskopowa do pryzmatu, cztery tyczki geodezyjne i stojaki do tyczek, węgielnica z pionem sznurkowym, taśma geodezyjna, ruletka geodezyjna, dwie łaty niwelacyjne, dwie żabki niwelacyjne, szpilki geodezyjne (jedenaście szpilek i dwa kółka), pion sznurkowy, podziałka transwersalna i przenośnik, szkicownik - jeden zestaw dla pięciu uczniów.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego i bezpośrednio w terenie w formie ćwiczeń geodezyjnych, w zespołach maksymalnie 5-osobowych w wymiarze 12 tygodni (360 godzin). Ćwiczenia geodezyjne mogą być również organizowane w formie praktyki zawodowej z uwzględnieniem odpowiednich przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ujętych w ramowym planie nauczania dla technikum i szkoły policealnej.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
280 godz. |
BD.31. Wykonywanie pomiarów geodezyjnych oraz opracowywanie wyników pomiarów; |
790 godz. |
BD.32. Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami |
280 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.