Kierunek: technik fotografii i multimediów
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w branżowej szkole II stopnia.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie Technik fotografii i multimediów powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- przygotowania planu zdjęciowego;
- rejestrowania obrazu;
- obróbki i publikowania obrazu.
- przygotowania materiałów cyfrowych do wykonywania projektów graficznych;
- wykonywania i publikowania projektów multimedialnych.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.l) i PKZ(AU.ah);
PKZ(AU.l) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: fotograf, technik fotografii i multimediów
Uczeń:
- posługuje się terminologią w zakresie fotografii i grafiki komputerowej;
- stosuje modele barw w wykonywaniu zadań zawodowych;
- charakteryzuje techniki zapisu obrazu;
- dobiera metody i materiały do specyfiki rejestrowanego obrazu;
- rozpoznaje urządzenia do rejestracji, obróbki i publikacji obrazu;
- charakteryzuje procesy obróbki materiałów światłoczułych;
- stosuje sprzęt i oprogramowanie wspomagające wykonywanie zadań zawodowych.
PKZ(AU.ah) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik fotografii i multimediów
Uczeń:
- posługuje się terminologią z zakresu grafiki i fotografii cyfrowej;
- posługuje się terminologią z zakresu edycji filmu i dźwięku;
- rozpoznaje formaty oraz typy materiałów analogowych i cyfrowych;
- dokonuje konwersji między formatami graficznymi;
- stosuje system zarządzania barwą;
- określa źródła pozyskiwania materiałów cyfrowych;
- posługuje się technikami tworzenia i obróbki obiektów graficznych;
- dobiera narzędzia do tworzenia i edycji obiektów graficznych;
- określa zasady składania i łamania tekstu;
- określa zasady kompozycji obrazu oraz symbolikę barw;
- dobiera parametry zapisu pliku graficznego do sposobu publikacji;
- określa sposoby i zasady archiwizacji prac cyfrowych;
- rozróżnia systemy wystawiennicze;
- stosuje sprzęt i oprogramowanie wspomagające wykonywanie zadań zawodowych.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie Technik fotografii i multimediów opisane w części II:
AU.23. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu
1. Organizacja prac fotograficznych
Uczeń:
- przestrzega zasad kompozycji i estetyki obrazu;
- organizuje miejsca na potrzeby planu zdjęciowego;
- określa metody rejestracji obrazu;
- dobiera sprzęt i materiały do realizacji prac fotograficznych;
- przestrzega zasad techniki świetlnej w realizacji oświetlenia planu zdjęciowego;
- wykonuje konserwację sprzętu zdjęciowego i oświetleniowego;
- sporządza plan wykonywania prac fotograficznych.
2. Rejestracja obrazu
Uczeń:
- przestrzega zasad rejestracji obrazu;
- posługuje się sprzętem fotograficznym;
- stosuje sprzęt oświetleniowy podczas rejestracji obrazu;
- rejestruje obrazy z wykorzystaniem różnych technik fotograficznych;
- wykonuje zdjęcia plenerowe;
- wykonuje zdjęcia studyjne;
- wykonuje zdjęcia techniczne.
3. Obróbka i publikacja obrazu
Uczeń:
- dobiera sprzęt i urządzenia do obróbki i publikacji obrazu;
- wykonuje kopie obrazów z wykorzystaniem różnych technik;
- wykorzystuje oprogramowanie graficzne do obróbki obrazu;
- dokonuje obróbki obrazu;
- przygotowuje obrazy do publikacji;
- drukuje obrazy;
- publikuje obrazy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- archiwizuje obrazy;
- wykonuje konserwację wykorzystywanego sprzętu.
AU.28. Realizacja projektów multimedialnych
1. Przygotowywanie materiałów cyfrowych do wykonania projektów multimedialnych
Uczeń:
- posługuje się oprogramowaniem do przygotowania materiałów cyfrowych;
- pozyskuje i edytuje materiały graficzne;
- tworzy obiekty grafiki rastrowej;
- projektuje obiekty grafiki wektorowej;
- tworzy obiekty animowane;
- pozyskuje i edytuje materiały wideo;
- pozyskuje i edytuje materiały dźwiękowe;
- pozyskuje i przetwarza obiekty na potrzeby druku 3D;
- obsługuje skanery i drukarki 3D;
- kataloguje materiały cyfrowe.
2. Wykonywanie i publikacja projektów multimedialnych
Uczeń:
- dobiera narzędzia do tworzenia projektów multimedialnych;
- przestrzega zasad tworzenia projektu multimedialnego;
- tworzy kompozycję graficzną projektu multimedialnego;
- projektuje prezentacje multimedialne;
- dokonuje montażu plików graficznych, filmowych i dźwiękowych;
- stosuje efekty specjalne w projektach multimedialnych;
- projektuje fotokasty i galerie internetowe;
- publikuje projekty multimedialne w oparciu o system zarządzania treścią;
- publikuje projekty multimedialne w mediach cyfrowych.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie Technik fotografii i multimediów powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię do rejestracji obrazu lub studio fotograficzne (jedno studio dla sześciu uczniów) posiadające odpowiednią przestrzeń, w której będzie możliwe fotografowanie osób i przedmiotów w różnych planach zdjęciowych; wyposażoną w sprzęt fotograficzny (aparaty fotograficzne z wymienną optyką, małoobrazkowe z możliwością zapisu obrazu wideo, średnioformatowe lub wielkoformatowe); obiektywy fotograficzne o różnych ogniskowych; statywy i akcesoria do statywów, głowice mocujące aparaty fotograficzne; sprzęt oświetleniowy (studyjne lampy błyskowe i lampy światła ciągłego, statywy do lamp lub system sufitowego mocowania oświetlenia, akcesoria modyfikujące światło, reporterskie lampy błyskowe), jedno stanowisko komputerowe z oprogramowaniem do komunikacji z aparatem fotograficznym; zestawy rozwijanych teł fotograficznych; stoły bezcieniowe; namioty lub komory bezcieniowe; płaszczyzny odbijające, rozpraszające i pochłaniające; stoliki reprodukcyjne; światłomierze; wyzwalacze lamp; wzorniki, szare karty; mieszki i pierścienie pośrednie; filtry zdjęciowe;
- pracownię obróbki obrazu, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia); projektor multimedialny lub duży wyświetlacz naścienny, każde stanowisko z monitorem graficznym, tabletem graficznym, skaner (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe); drukarkę zapewniającą fotograficzną jakość wydruku, drukarkę wielkoformatową, zestaw do kalibracji i profilowania, wzorniki do kalibracji; profesjonalne oprogramowanie do obróbki grafiki, oprogramowanie wspomagające tworzenie prezentacji, pakiet programów biurowych; oprogramowanie do katalogowania i archiwizacji zdjęć;
- pracownię technik multimedialnych, wyposażoną w: stanowiska komputerowe dla nauczyciela i uczniów wyposażone w słuchawki z mikrofonem oraz tablet graficzny (jedno stanowisko dla jednego ucznia), każde stanowisko z pakietem programów biurowych, oprogramowaniem do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej, oprogramowaniem do tworzenia animacji i efektów specjalnych, oprogramowaniem do montażu filmu i dźwięku, oprogramowaniem do obsługi urządzeń 3D; kamerę cyfrową lub aparat cyfrowy z funkcją rejestracji wideo, statyw fotograficzny, mikrofon studyjny z rejestratorem dźwięku, projektor multimedialny, sieciową drukarkę drukującą w kolorze (jedna dla piętnastu uczniów), skanery płaskie (jeden dla czterech uczniów), skaner i drukarkę 3D (jeden zestaw dla piętnastu uczniów), dostęp do usług hostingowych, przykłady projektów graficznych i typograficznych, tablice z krojami pism, przykłady kompozycji tekstu i grafiki.
Każda pracownia powinna posiadać komputery połączone w sieć lokalną z dostępem do Internetu oraz pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego, zakładach fotograficznych, fotograficznych punktach usługowych, przemysłowych laboratoriach fotograficznych, redakcjach gazet, agencjach reklamowych, studiach graficznych i filmowych, archiwach i bibliotekach państwowych, laboratoriach policyjnych, przedsiębiorstwach, w których dokonuje się rejestracji fotograficznej, obróbki obrazu oraz postprodukcji fotograficznej i filmowej.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
300 godz. |
AU.23. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu |
750 godz. |
AU.28. Realizacja projektów multimedialnych |
300 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.