Kierunek: technik elektroniki i informatyki medycznej

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi;
  2. instalowania i uruchamiania urządzeń informatyki medycznej;
  3. eksploatowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej w sieci komputerowej.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(EE.g) oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru medyczno-społecznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(MS.a);

    PKZ(EE.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci telekomunikacyjnych, elektronik, elektromechanik, elektryk, technik sieci telekomunikacyjnych, technik teleinformatyk, technik elektronik, technik elektryk, technik elektroniki i informatyki medycznej, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej

    Uczeń:

    1. posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
    2. opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym;
    3. interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i zmiennym;
    4. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
    5. rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne;
    6. sporządza schematy układów elektrycznych i elektronicznych;
    7. rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
    8. posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
    9. dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
    10. wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej;
    11. określa funkcje elementów i układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
    12. wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
    13. dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
    14. wykonuje pomiary wielkości elektrycznych elementów, układów elektrycznych i elektronicznych;
    15. przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel;
    16. posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie;
    17. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

    PKZ(MS.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: opiekun medyczny, terapeuta zajęciowy, ortoptystka, opiekunka dziecięca, technik masażysta, higienistka stomatologiczna, asystentka stomatologiczna, technik ortopeda, technik dentystyczny, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik sterylizacji medycznej, technik elektroradiolog, technik elektroniki i informatyki medycznej

    Uczeń:

    1. wyjaśnia ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka;
    2. charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu zdrowia oraz promocji i profilaktyki zdrowia;
    3. przestrzega zasad promocji zdrowia i zdrowego stylu życia;
    4. wyjaśnia pojęcia z zakresu patologii, charakteryzuje objawy i przyczyny zaburzeń oraz zmian chorobowych;
    5. przestrzega zasad postępowania w przypadku podejrzenia występowania przemocy;
    6. charakteryzuje stany nagłego zagrożenia życia;
    7. dokonuje oceny parametrów podstawowych funkcji życiowych;
    8. udziela, zgodnie z kompetencjami zawodowymi, pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia;
    9. rozróżnia sposoby postępowania w razie bezpośredniego kontaktu z materiałem biologicznie skażonym;
    10. przestrzega zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi;
    11. przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki;
    12. komunikuje się z pacjentem, jego rodziną i grupą społeczną;
    13. charakteryzuje prawne i etyczne uwarunkowania zawodu;
    14. identyfikuje miejsce i rolę zawodu w ramach organizacji systemu ochrony zdrowia na poziomie krajowym i europejskim;
    15. sporządza, prowadzi i archiwizuje dokumentację medyczną zgodnie z przepisami prawa;
    16. stosuje przepisy prawa dotyczące realizacji zadań zawodowych;
    17. współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem;
    18. charakteryzuje organizację ochrony zdrowia w Polsce;
    19. wyjaśnia zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce;
    20. określa źródła i sposoby finansowania świadczeń zdrowotnych;
    21. wyjaśnia specyfikę rynku usług medycznych;
    22. przestrzega zasad etycznego postępowania w stosunku do pacjentów oraz współpracowników;
    23. posługuje się językiem migowym (nie dotyczy zawodu technik masażysta nauczanego w technikum);
    24. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej opisane w części II:

    EE.29. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

    1. Instalacja i uruchamianie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

    Uczeń:

    1. rozróżnia i dobiera urządzenia elektroniki i informatyki medycznej pod względem budowy, zasady działania i zastosowania;
    2. objaśnia działanie, funkcje i zastosowanie poszczególnych bloków systemu komputerowego;
    3. dobiera narzędzia i sprzęt kontrolno-pomiarowy do montażu i uruchamiania elektroniki medycznej;
    4. interpretuje parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
    5. wykonuje montaż mechaniczny urządzeń elektroniki medycznej;
    6. posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej podczas instalacji i uruchamiania;
    7. wykonuje połączenia elektryczne urządzeń elektroniki medycznej;
    8. rozróżnia i dobiera urządzenia sieciowe pod względem budowy, zasady działania i zastosowania;
    9. instaluje i uruchamia urządzenia infrastruktury sieciowej;
    10. sprawdza poprawność połączeń zainstalowanych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z dokumentacją techniczną;
    11. uruchamia urządzenia elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z obowiązującą procedurą;
    12. ustawia parametry aparatury i urządzeń elektroniki i informatyki medycznej według potrzeb placówek medycznych.

    2. Instalacja i konfiguracja oprogramowania systemów informatyki medycznej

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją oprogramowania systemów informatyki medycznej;
    2. instaluje oprogramowanie komputerowe współpracujące z urządzeniami i systemami medycznymi;
    3. konfiguruje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
    4. zakłada bazy danych w systemach informatyki medycznej;
    5. obsługuje systemy operacyjne wielodostępowe, wielozadaniowe dla informatyki medycznej;
    6. archiwizuje informacje na różnych nośnikach w systemach informatyki medycznej;
    7. wykonuje konserwacje oprogramowania i systemu informatyki medycznej.

    3. Eksploatacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

    Uczeń:

    1. współdziała w zespołach diagnostyczno-terapeutycznych w czasie badań i zabiegów;
    2. obsługuje System Informacji Medycznej;
    3. prowadzi dokumentację techniczno-eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
    4. modernizuje system komputerowy;
    5. programuje urządzenia elektroniki medycznej;
    6. nadzoruje i kontroluje pracę urządzeń elektronicznych stosowanych do badań i zabiegów;
    7. dobiera narzędzia i sprzęt kontrolno-pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki medycznej;
    8. wykonuje pomiary i oceniania stanu techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
    9. przeprowadza kalibrację i autodiagnostykę urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
    10. wykonuje okresowe przeglądy oraz konserwację urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami;
    11. diagnozuje i lokalizuje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
    12. przeprowadza kalibrację i autodiagnostykę urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię elektryczno-elektroniczną, wyposażoną w:
    1. stanowiska pomiarowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z instalacją jednofazową, trójfazową z zabezpieczeniem różnicowo-prądowym oraz łatwo dostępnym wyłącznikiem awaryjnym i wyłącznikiem awaryjnym centralnym;
    2. stanowiska komputerowe z oprogramowaniem umożliwiającym symulację pracy układów elektrycznych i elektronicznych (jedno stanowisko dla jednego ucznia),
    3. stanowiska do badania układów elektrycznych i elektronicznych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
    4. stanowisko do badania typowych elementów półprzewodnikowych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
    5. stanowisko do badania układów scalonych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
    6. stanowisko do badania układów logicznych: liczników, przerzutników, przetworników A/C i C/A (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
    7. stanowisko do badania elementów układów zasilających aparaturę medyczną (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
    8. stanowiska lutownicze do montażu elementów i układów elektronicznych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
    9. stanowisko do badania czujników i sond (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
    10. stanowiska do obróbki ręcznej wyposażone w narzędzia monterskie i elektronarzędzia (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
    11. przyrządy pomiarowe cyfrowe i analogowe na każdym stanowisku;
    Ponadto pracownia powinna być wyposażona w: zasilacze stabilizowane napięcia stałego, generatory funkcyjne, oscyloskopy; transformatory, autotransformatory, przekaźniki i styczniki, łączniki, wskaźniki, sygnalizatory, silniki elektryczne małej mocy.
  2. pracownię aparatury medycznej, wyposażoną w:
    1. kardiograf, spirometr, miernik do pomiaru ciśnienia, lampę Sollux, lampę kwarcową, diadynamik, diatermię chirurgiczną, diatermię krótkofalową, pulsatronik, stymat, ultraton, inhalator, spektrofotometr, pH-metr; modele anatomiczne, audiometr, ultrasonograf, zestaw intensywnego nadzoru kardiologicznego, respiratory, pompy infuzyjne, pulsoksymetry, aparaty EKG, aparat EEG, tablice przedstawiające elementy i układy aparatów elektromedycznych;
    2. elementy i układy urządzeń elektroniki medycznej; dokumentację serwisową aparatury medycznej;
    3. testery do aparatury medycznej;
  3. pracownię informatyki medycznej, wyposażoną w:
    1. stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu wyposażone w: oprogramowanie biurowe, licencjonowane oprogramowanie systemu informacji medycznej;
    2. oprogramowanie, narzędzia i elementy składowe sieci komputerowych umożliwiające budowę, konfigurację i analizę pracy sieci komputerowych różnego typu;
    3. narzędzia oraz podzespoły umożliwiające montaż komputera osobistego, dodatkowe elementy komputera osobistego umożliwiające jego rekonfigurację.
    Ponadto każda pracownia powinna posiadać stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, skanerem oraz projektorem multimedialnym.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w pracowniach i warsztatach szkolnych oraz podmiotach leczniczych.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, a także efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz obszaru medyczno-społecznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

550 godz.

EE.29. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

800 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.