Kierunek: technik budowy fortepianów i pianin
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik budowy fortepianów i pianin powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wytwarzania elementów i podzespołów fortepianów i pianin;
- montowania podzespołów i zespołów fortepianów i pianin;
- strojenia fortepianów i pianin;
- utrzymywania fortepianów i pianin w sprawności technicznej;
- naprawiania fortepianów i pianin;
- organizowania i kontrolowania wykonania fortepianów i pianin.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(ST.b);
PKZ(ST.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik budowy fortepianów i pianin, stroiciel fortepianów i pianin
Uczeń:
- rozróżnia symbole i oznaczenia stosowane na rysunkach technicznych;
- stosuje uproszczenia rysunkowe;
- wykonuje szkice części maszyn;
- sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
- posługuje się dokumentacją techniczną oraz instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń;
- wykonuje pomiary warsztatowe;
- rozpoznaje części i podzespoły maszyn i urządzeń;
- rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne;
- przestrzega zasad tolerancji i pasowania;
- rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne oraz określa ich zastosowanie;
- dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
- rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
- rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
- rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
- rozróżnia instrumenty muzyczne;
- rozpoznaje producentów instrumentów muzycznych;
- rozróżnia tony, dźwięki, interwały muzyczne i szumy;
- stosuje elementy notacji muzycznej;
- określa tempo i rytmikę utworu muzycznego;
- wykonuje utwory muzyczne;
- gra na instrumentach muzycznych;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik budowy fortepianów i pianin opisane w części II:
ST.06. Budowa fortepianów i pianin
1. Wytwarzanie elementów i podzespołów fortepianów i pianin
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje instrumentów muzycznych;
- rozpoznaje instrumenty muzyczne;
- rozróżnia zespoły, podzespoły i elementy składowe fortepianów i pianin;
- sporządza rysunki techniczne oraz dokumentację techniczną fortepianów i pianin;
- dobiera materiały, maszyny i urządzenia do wytwarzania elementów i podzespołów fortepianów i pianin;
- wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej materiałów do wytwarzania fortepianów i pianin;
- dobiera techniki łączenia materiałów do wytwarzania elementów i podzespołów fortepianów i pianin;
- dobiera przyrządy pomiarowe do pomiaru parametrów wytwarzanych zespołów, podzespołów i elementów fortepianów i pianin;
- sprawdza zgodność wykonywanych prac z dokumentacją techniczną.
2. Montaż podzespołów i zespołów fortepianów i pianin
Uczeń:
- określa kolejność montażu podzespołów i zespołów fortepianów i pianin;
- dobiera narzędzia do montażu podzespołów i zespołów fortepianów i pianin;
- dobiera podzespoły i zespoły do montażu fortepianów i pianin;
- wykonuje montaż fortepianów i pianin zgodnie z dokumentacją techniczną;
- dobiera przyrządy pomiarowe do pomiaru parametrów zmontowanych fortepianów i pianin;
- rozróżnia i stosuje metody oceny jakości fortepianów i pianin;
- sprawdza zgodność montażu fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną;
- określa warunki odbioru technicznego fortepianów i pianin;
- ustala warunki przechowywania oraz transportu fortepianów i pianin;
- ustala warunki eksploatowania fortepianów i pianin w pomieszczeniach.
ST.07. Naprawa fortepianów i pianin
1. Naprawa podzespołów i zespołów fortepianów i pianin
Uczeń:
- przygotowuje materiały i elementy niezbędne do konserwacji fortepianów i pianin;
- dobiera metody konserwacji fortepianów i pianin;
- konserwuje fortepiany i pianina zgodnie z dokumentacją techniczną;
- wykonuje renowację zewnętrznych powierzchni fortepianów i pianin;
- ocenia stan techniczny fortepianów i pianin;
- rozpoznaje typowe uszkodzenia fortepianów i pianin;
- rozróżnia objawy uszkodzeń fortepianów i pianin;
- lokalizuje usterki i uszkodzenia fortepianów i pianin;
- dobiera materiały i narzędzia do naprawy fortepianów i pianin;
- dobiera podzespoły i zespoły do naprawy fortepianów i pianin;
- wymienia uszkodzone podzespoły i zespoły fortepianów i pianin.
2. Regulacja mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje instrumentów muzycznych;
- rozróżnia elementy składowe fortepianów i pianin;
- ocenia stan techniczny fortepianów i pianin;
- dobiera materiały, maszyny i urządzenia do wykonania podzespołów fortepianów i pianin;
- wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej materiałów do wykonania podzespołów fortepianów i pianin (w ograniczonym zakresie w przypadku kształcenia osób słabowidzących i niewidomych);
- dobiera narzędzia do montażu i regulacji mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin;
- wymienia uszkodzone mechanizmy i podzespoły fortepianów i pianin;
- reguluje mechanizmy i podzespoły zgodnie z dokumentacją techniczną fortepianów i pianin;
- dobiera przyrządy pomiarowe do pomiaru parametrów technicznych mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin;
- wykonuje konserwację i renowację fortepianów i pianin;
- ocenia jakość i zgodność wykonywanych prac z dokumentacją;
- ustala warunki przechowywania oraz transportu fortepianów i pianin.
3. Regulacja dźwięków w fortepianach i pianinach
Uczeń:
- dobiera metody i systemy strojenia fortepianów i pianin;
- przestrzega zasad strojenia fortepianów i pianin;
- dobiera narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe stosowane podczas strojenia fortepianów i pianin i posługuje się nimi;
- przeprowadza strojenie fortepianów i pianin różnymi metodami i systemami;
- rozróżnia sposoby przeprowadzania intonacji fortepianów i pianin;
- dobiera narzędzia do intonacji fortepianów i pianin;
- intonuje fortepiany i pianina;
- koryguje czystość i równość stroju fortepianów i pianin;
- ocenia czystość stroju fortepianów i pianin;
- dostosowuje dźwięczność i brzmienie fortepianów i pianin do warunków otoczenia;
- przeprowadza kontrolę artystyczną fortepianów i pianin.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik budowy fortepianów i pianin powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię rysunku technicznego, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu i z drukarką wraz z oprogramowaniem do wykonywania rysunków technicznych i sporządzania dokumentacji technicznej fortepianów i pianin, przybory kreślarskie, modele brył geometrycznych, modele elementów fortepianów i pianin, normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego, dokumentacje konstrukcyjne fortepianów i pianin;
- pracownię technologii, wyposażoną w: materiały, narzędzia i urządzenia do montażu i regulacji mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin, przyrządy do pomiaru parametrów technicznych mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin, narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe stosowane podczas strojenia fortepianów i pianin, katalogi fortepianów i pianin, katalogi części zamiennych, dokumentacje techniczne fortepianów i pianin, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, plansze, filmy dydaktyczne dotyczące: budowy fortepianów i pianin, montażu i regulacji mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin oraz strojenia fortepianów i pianin, zestaw przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
- pracownię gry na instrumencie, wyposażoną w: instrumenty muzyczne, sprzęt do nagrywania i odtwarzania dźwięku, nagrania utworów muzycznych, nagrania brzmienia instrumentów muzycznych, tonów, szumów, dźwięków, system nagłośnienia, mikrofony, głośniki, zasilacze, wzmacniacze, tłumiki, filtry, korektory, ograniczniki, kamertony, metronom, sonometr, nuty, tablicę z pięciolinią;
- warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska (jedno stanowisko dla trzech uczniów): stanowiska do wytwarzania elementów oraz montażu podzespołów i zespołów fortepianów i pianin, stanowiska do wykonywania połączeń stosowanych w fortepianach i pianinach, stanowiska konserwowania oraz renowacji fortepianów i pianin;
ponadto warsztaty powinny być wyposażone w: maszyny i urządzenia do produkcji i naprawiania fortepianów i pianin, narzędzia do obróbki ręcznej, narzędzia do regulacji i korekty mechanizmów i strojenia fortepianów i pianin, dokumentacje techniczne instrumentów muzycznych, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
510 godz. |
ST.06. Budowa i fortepianów i pianin |
500 godz. |
ST.07. Naprawa fortepianów i pianin |
340 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.