Kwalifikacja: S.06Kwalifikacja: S.07

Kierunek: technik budowy fortepianów i pianin

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik budowy fortepianów i pianin powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. wytwarzania elementów i podzespołów fortepianów i pianin;
  2. montowania podzespołów i zespołów fortepianów i pianin;
  3. strojenia fortepianów i pianin;
  4. utrzymywania fortepianów i pianin w sprawności technicznej;
  5. naprawiania fortepianów i pianin;
  6. organizowania i kontrolowania wykonania fortepianów i pianin.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(ST.b);

    PKZ(ST.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik budowy fortepianów i pianin, stroiciel fortepianów i pianin

    Uczeń:

    1. rozróżnia symbole i oznaczenia stosowane na rysunkach technicznych;
    2. stosuje uproszczenia rysunkowe;
    3. wykonuje szkice części maszyn;
    4. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
    5. posługuje się dokumentacją techniczną oraz instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń;
    6. wykonuje pomiary warsztatowe;
    7. rozpoznaje części i podzespoły maszyn i urządzeń;
    8. rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne;
    9. przestrzega zasad tolerancji i pasowania;
    10. rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne oraz określa ich zastosowanie;
    11. dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
    12. rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
    13. rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
    14. rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
    15. rozróżnia instrumenty muzyczne;
    16. rozpoznaje producentów instrumentów muzycznych;
    17. rozróżnia tony, dźwięki, interwały muzyczne i szumy;
    18. stosuje elementy notacji muzycznej;
    19. określa tempo i rytmikę utworu muzycznego;
    20. wykonuje utwory muzyczne;
    21. gra na instrumentach muzycznych;
    22. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik budowy fortepianów i pianin opisane w części II:

    ST.06. Budowa fortepianów i pianin

    1. Wytwarzanie elementów i podzespołów fortepianów i pianin

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje instrumentów muzycznych;
    2. rozpoznaje instrumenty muzyczne;
    3. rozróżnia zespoły, podzespoły i elementy składowe fortepianów i pianin;
    4. sporządza rysunki techniczne oraz dokumentację techniczną fortepianów i pianin;
    5. dobiera materiały, maszyny i urządzenia do wytwarzania elementów i podzespołów fortepianów i pianin;
    6. wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej materiałów do wytwarzania fortepianów i pianin;
    7. dobiera techniki łączenia materiałów do wytwarzania elementów i podzespołów fortepianów i pianin;
    8. dobiera przyrządy pomiarowe do pomiaru parametrów wytwarzanych zespołów, podzespołów i elementów fortepianów i pianin;
    9. sprawdza zgodność wykonywanych prac z dokumentacją techniczną.

    2. Montaż podzespołów i zespołów fortepianów i pianin

    Uczeń:

    1. określa kolejność montażu podzespołów i zespołów fortepianów i pianin;
    2. dobiera narzędzia do montażu podzespołów i zespołów fortepianów i pianin;
    3. dobiera podzespoły i zespoły do montażu fortepianów i pianin;
    4. wykonuje montaż fortepianów i pianin zgodnie z dokumentacją techniczną;
    5. dobiera przyrządy pomiarowe do pomiaru parametrów zmontowanych fortepianów i pianin;
    6. rozróżnia i stosuje metody oceny jakości fortepianów i pianin;
    7. sprawdza zgodność montażu fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną;
    8. określa warunki odbioru technicznego fortepianów i pianin;
    9. ustala warunki przechowywania oraz transportu fortepianów i pianin;
    10. ustala warunki eksploatowania fortepianów i pianin w pomieszczeniach.

    ST.07. Naprawa fortepianów i pianin

    1. Naprawa podzespołów i zespołów fortepianów i pianin

    Uczeń:

    1. przygotowuje materiały i elementy niezbędne do konserwacji fortepianów i pianin;
    2. dobiera metody konserwacji fortepianów i pianin;
    3. konserwuje fortepiany i pianina zgodnie z dokumentacją techniczną;
    4. wykonuje renowację zewnętrznych powierzchni fortepianów i pianin;
    5. ocenia stan techniczny fortepianów i pianin;
    6. rozpoznaje typowe uszkodzenia fortepianów i pianin;
    7. rozróżnia objawy uszkodzeń fortepianów i pianin;
    8. lokalizuje usterki i uszkodzenia fortepianów i pianin;
    9. dobiera materiały i narzędzia do naprawy fortepianów i pianin;
    10. dobiera podzespoły i zespoły do naprawy fortepianów i pianin;
    11. wymienia uszkodzone podzespoły i zespoły fortepianów i pianin.

    2. Regulacja mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje instrumentów muzycznych;
    2. rozróżnia elementy składowe fortepianów i pianin;
    3. ocenia stan techniczny fortepianów i pianin;
    4. dobiera materiały, maszyny i urządzenia do wykonania podzespołów fortepianów i pianin;
    5. wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej materiałów do wykonania podzespołów fortepianów i pianin (w ograniczonym zakresie w przypadku kształcenia osób słabowidzących i niewidomych);
    6. dobiera narzędzia do montażu i regulacji mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin;
    7. wymienia uszkodzone mechanizmy i podzespoły fortepianów i pianin;
    8. reguluje mechanizmy i podzespoły zgodnie z dokumentacją techniczną fortepianów i pianin;
    9. dobiera przyrządy pomiarowe do pomiaru parametrów technicznych mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin;
    10. wykonuje konserwację i renowację fortepianów i pianin;
    11. ocenia jakość i zgodność wykonywanych prac z dokumentacją;
    12. ustala warunki przechowywania oraz transportu fortepianów i pianin.

    3. Regulacja dźwięków w fortepianach i pianinach

    Uczeń:

    1. dobiera metody i systemy strojenia fortepianów i pianin;
    2. przestrzega zasad strojenia fortepianów i pianin;
    3. dobiera narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe stosowane podczas strojenia fortepianów i pianin i posługuje się nimi;
    4. przeprowadza strojenie fortepianów i pianin różnymi metodami i systemami;
    5. rozróżnia sposoby przeprowadzania intonacji fortepianów i pianin;
    6. dobiera narzędzia do intonacji fortepianów i pianin;
    7. intonuje fortepiany i pianina;
    8. koryguje czystość i równość stroju fortepianów i pianin;
    9. ocenia czystość stroju fortepianów i pianin;
    10. dostosowuje dźwięczność i brzmienie fortepianów i pianin do warunków otoczenia;
    11. przeprowadza kontrolę artystyczną fortepianów i pianin.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik budowy fortepianów i pianin powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię rysunku technicznego, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu i z drukarką wraz z oprogramowaniem do wykonywania rysunków technicznych i sporządzania dokumentacji technicznej fortepianów i pianin, przybory kreślarskie, modele brył geometrycznych, modele elementów fortepianów i pianin, normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego, dokumentacje konstrukcyjne fortepianów i pianin;
  2. pracownię technologii, wyposażoną w: materiały, narzędzia i urządzenia do montażu i regulacji mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin, przyrządy do pomiaru parametrów technicznych mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin, narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe stosowane podczas strojenia fortepianów i pianin, katalogi fortepianów i pianin, katalogi części zamiennych, dokumentacje techniczne fortepianów i pianin, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, plansze, filmy dydaktyczne dotyczące: budowy fortepianów i pianin, montażu i regulacji mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin oraz strojenia fortepianów i pianin, zestaw przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
  3. pracownię gry na instrumencie, wyposażoną w: instrumenty muzyczne, sprzęt do nagrywania i odtwarzania dźwięku, nagrania utworów muzycznych, nagrania brzmienia instrumentów muzycznych, tonów, szumów, dźwięków, system nagłośnienia, mikrofony, głośniki, zasilacze, wzmacniacze, tłumiki, filtry, korektory, ograniczniki, kamertony, metronom, sonometr, nuty, tablicę z pięciolinią;
  4. warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska (jedno stanowisko dla trzech uczniów): stanowiska do wytwarzania elementów oraz montażu podzespołów i zespołów fortepianów i pianin, stanowiska do wykonywania połączeń stosowanych w fortepianach i pianinach, stanowiska konserwowania oraz renowacji fortepianów i pianin;

ponadto warsztaty powinny być wyposażone w: maszyny i urządzenia do produkcji i naprawiania fortepianów i pianin, narzędzia do obróbki ręcznej, narzędzia do regulacji i korekty mechanizmów i strojenia fortepianów i pianin, dokumentacje techniczne instrumentów muzycznych, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

510 godz.

ST.06. Budowa i fortepianów i pianin

500 godz.

ST.07. Naprawa fortepianów i pianin

340 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.