Kierunek: technik budownictwa

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik budownictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. koordynowania prac związanych z wykonywaniem określonych robót budowlanych;
  2. organizowania i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;
  3. organizowania i kontrolowania robót konstrukcyjno-budowlanych stanu surowego;
  4. organizowania i kontrolowania robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych w pełnej sprawności technicznej;
  5. sporządzania kosztorysów i ofert na roboty budowlane.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(BD.c) i PKZ(BD.k);

    PKZ(BD.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kominiarz, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, monter izolacji budowlanych, dekarz, cieśla, betoniarz-zbrojarz, kamieniarz, zdun, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanych, technik renowacji elementów architektury, technik budownictwa, technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych, monter systemów rurociągowych, monter nawierzchni kolejowej, technik budowy dróg, technik robót wykończeniowych w budownictwie

    Uczeń:

    1. rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych;
    2. rozróżnia konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania;
    3. rozróżnia rodzaje i elementy instalacji budowlanych;
    4. rozpoznaje materiały budowlane i określa ich zastosowanie;
    5. przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych;
    6. wykonuje szkice robocze;
    7. rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie;
    8. rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach budowlanych;
    9. przestrzega zasad wykonywania pomiarów związanych z robotami budowlanymi;
    10. rozpoznaje elementy zagospodarowania terenu budowy;
    11. rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie;
    12. przestrzega zasad transportu i składowania materiałów budowlanych;
    13. rozróżnia rodzaje rusztowań oraz przestrzega zasad ich użytkowania;
    14. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

    PKZ(BD.k) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik budownictwa

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje obciążeń oraz określa ich oddziaływanie na elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych;
    2. wykonuje obliczenia statyczne elementów statycznie wyznaczalnych;
    3. przestrzega zasad wymiarowania elementów konstrukcji drewnianych, murowych, stalowych i żelbetowych;
    4. klasyfikuje grunty budowlane i określa ich przydatność do celów budowlanych;
    5. określa właściwości techniczne materiałów budowlanych;
    6. rozróżnia rodzaje elementów budowlanych;
    7. określa konstrukcję elementów nośnych obiektów budowlanych;
    8. rozróżnia rodzaje izolacji budowlanych;
    9. sporządza szkice i rysunki techniczne;
    10. przestrzega zasad sporządzania przedmiaru robót budowlanych;
    11. przestrzega zasad sporządzania harmonogramów budowlanych oraz sieci zależności;
    12. dobiera sprzęt pomiarowy do wykonywania pomiarów związanych z realizacją robót budowlanych;
    13. wykonuje pomiary związane z realizacją robót budowlanych;
    14. sporządza rozliczenia robót budowlanych;
    15. przestrzega zasad dokumentowania robót budowlanych;
    16. stosuje przepisy prawa budowlanego;
    17. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik budownictwa opisane w części II:

    BD.29. Wykonywanie i kontrolowanie robót konstrukcyjno–budowlanych

    1. Wykonywanie murowanych konstrukcji budowlanych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami wykonywania zapraw murarskich oraz murowanych konstrukcji budowlanych;
    2. rozróżnia rodzaje murowanych konstrukcji budowlanych;
    3. rozróżnia rodzaje zapraw murarskich, określa ich właściwości i zastosowanie;
    4. rozpoznaje sposoby wiązania cegieł w murach;
    5. dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do wykonywania murowanych konstrukcji budowlanych oraz ich remontów i rozbiórek;
    6. przestrzega zasad wykonywania murowanych konstrukcji budowlanych oraz robót związanych z ich remontami i rozbiórką;
    7. kontroluje roboty związane z przygotowywaniem zapraw murarskich i wykonywaniem murowanych konstrukcji budowlanych oraz remontami i rozbiórką murowanych konstrukcji budowlanych.

    1. Wykonywanie konstrukcji żelbetowych monolitycznych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania form i deskowań oraz robót zbrojarskich i betoniarskich;
    2. rozróżnia rodzaje prętów zbrojeniowych oraz określa ich zastosowanie;
    3. dobiera materiały, narzędzia, sprzęt do wykonywania form i deskowań oraz robót zbrojarskich i betoniarskich;
    4. dobiera środki transportu prętów, siatek, szkieletów zbrojeniowych, form i deskowań oraz mieszanek betonowych;
    5. dobiera sposoby przygotowywania prętów, siatek i szkieletów zbrojeniowych;
    6. przestrzega zasad wykonywania konstrukcji żelbetowych monolitycznych;
    7. kontroluje przygotowanie deskowań i form do ułożenia zbrojenia;
    8. kontroluje wykonywanie robót związanych z przygotowywaniem prętów, siatek i szkieletów zbrojeniowych do montażu;
    9. dobiera metody zagęszczania mieszanki betonowej oraz sposoby pielęgnacji świeżego betonu;
    10. kontroluje wykonywanie robót związanych układaniem i zagęszczaniem mieszanki betonowej oraz pielęgnacją świeżego betonu;
    11. dobiera sposoby naprawy monolitycznych konstrukcji żelbetowych.

    1. Montaż konstrukcji budowlanych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    2. rozróżnia rodzaje konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    3. dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    4. dobiera technologie montażu i transportu konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    5. dobiera metody połączeń elementów konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    6. przestrzega zasad montażu konstrukcji budowlanych;
    7. kontroluje wykonanie połączeń elementów konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    8. dobiera rodzaje zawiesi montażowych stosowanych podczas transportu i montażu konstrukcji budowlanych;
    9. kontroluje sposób zabezpieczenia montowanej konstrukcji przed utratą stateczności;
    10. kontroluje wstępne mocowanie i rektyfikację elementów konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    11. dobiera technologie demontażu konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    12. kontroluje wykonywanie robót związanych z montażem konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    13. kontroluje prace związane z remontami i demontażem konstrukcji stalowych oraz prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych i drewnianych;
    14. dobiera technologie wykonania robót zbrojarskich, betoniarskich i ciesielskich związanych z montażem typowych prefabrykowanych elementów żelbetowych;
    15. dobiera metody zabezpieczenia elementów konstrukcji drewnianych przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi;
    16. dobiera technologie wykonywania antykorozyjnych i ogniochronnych zabezpieczeń elementów konstrukcji stalowych.

    BD.30. Organizacja i sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

    1. Organizacja robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywaniem robót ziemnych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych;
    2. sporządza plan zagospodarowania terenu budowy;
    3. przestrzega zasad sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz uczestniczy w jego opracowywaniu;
    4. dobiera sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu budowy;
    5. określa sposoby wykonywania obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych;
    6. dobiera sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów;
    7. dobiera materiały, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robotami ziemnymi;
    8. sporządza zapotrzebowanie na materiały, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robotami ziemnymi;
    9. sporządza harmonogramy robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;
    10. dobiera zespoły robocze do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robotami ziemnymi oraz koordynuje ich pracę;
    11. kontroluje wykonywanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywaniem robót ziemnych.

    2. Organizacja robót budowlanych stanu surowego

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót budowlanych stanu surowego;
    2. rozróżnia technologie wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych i robót budowlanych;
    3. określa rodzaje połączeń elementów konstrukcyjnych;
    4. dobiera sposoby wykonywania robót betoniarskich, zbrojarskich, ciesielskich i murarskich;
    5. dobiera sposoby wykonywania izolacji budowlanych;
    6. dobiera sposoby wykonywania ścian niekonstrukcyjnych;
    7. dobiera sposoby wykonywania pokryć dachowych oraz obróbek dekarskich;
    8. dobiera sposoby montażu systemów odwodnień połaci dachowych;
    9. przestrzega zasad montażu okien, drzwi i wyrobów ślusarsko-kowalskich;
    10. dobiera materiały, środki transportu, sprzęt i narzędzia do robót budowlanych stanu surowego;
    11. sporządza zapotrzebowanie na materiały, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót budowlanych stanu surowego;
    12. sporządza harmonogramy robót budowlanych stanu surowego;
    13. dobiera zespoły robocze do wykonywania robót budowlanych stanu surowego i koordynuje ich pracę;
    14. kontroluje wykonanie robót budowlanych stanu surowego.

    3. Organizacja robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych;
    2. określa rodzaj i zakres robót remontowych w obiektach budowlanych;
    3. wykonuje inwentaryzację obiektów budowlanych przeznaczonych do remontu;
    4. przestrzega zasad prowadzenia książki obiektu budowlanego;
    5. przestrzega zasad sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych;
    6. dobiera sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych;
    7. dobiera materiały, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów obiektów budowlanych;
    8. sporządza zapotrzebowanie na materiały, narzędzia i sprzęt do wykonywania remontów obiektów budowlanych;
    9. sporządza harmonogramy robót remontowych obiektów budowlanych;
    10. dobiera zespoły robocze do wykonywania remontów obiektów budowlanych i koordynuje ich pracę;
    11. kontroluje wykonanie robót remontowych obiektów budowlanych.

    4. Organizacja robót związanych z rozbiórką obiektów budowlanych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją projektową rozbiórki obiektów budowlanych;
    2. wykonuje inwentaryzację obiektów budowlanych przeznaczonych do rozbiórki;
    3. przestrzega zasad sporządzania wniosków o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych;
    4. dobiera sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;
    5. dobiera sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;
    6. dobiera środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;
    7. sporządza harmonogramy robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;
    8. dobiera zespoły robocze do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych i koordynuje ich pracę;
    9. kontroluje wykonanie robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;
    10. sporządza rozliczenia materiałów pochodzących z rozbiórki obiektów budowlanych.

    5. Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje kosztorysów oraz przestrzega zasad ich sporządzania;
    2. rozróżnia dokumenty przetargowe;
    3. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót oraz specyfikacjami istotnych warunków zamówienia;
    4. korzysta z katalogów nakładów rzeczowych i publikacji cenowych do kosztorysowania robót budowlanych;
    5. sporządza przedmiary robót budowlanych;
    6. wykonuje obmiary robót budowlanych;
    7. ustala założenia do kosztorysowania robót budowlanych;
    8. sporządza kosztorysy ofertowe, inwestorskie, zamienne, dodatkowe i powykonawcze;
    9. stosuje programy komputerowe do sporządzania kosztorysów;
    10. korzysta z publikacji cenowych do szacowania wartości zamówienia;
    11. sporządza oferty na roboty budowlane.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik budownictwa powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownią budowlaną, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką, ze skanerem, z projektorem multimedialnym i wizualizerem, pakiet programów biurowych oraz oprogramowanie umożliwiające odtwarzanie plików audiowizualnych i tworzenie prostej grafiki; filmy dydaktyczne ilustrujące etapy realizacji procesu budowlanego, technologie wykonywania robót budowlanych, urządzenia i sprzęt budowlany, różne rozwiązania konstrukcyjne; normy budowlane, czasopisma specjalistyczne, prospekty, katalogi materiałów budowlanych; zestaw przepisów prawa budowlanego, tablice z zakresu mechaniki budowli; tablice do projektowania konstrukcji budowlanych; modele obiektów budowlanych oraz elementów budowli; próbki materiałów budowlanych; stanowisko do badania właściwości materiałów budowlanych, w szczególności, takich jak: gęstość, gęstość objętościowa, gęstość nasypowa, nasiąkliwość, przesiąkliwość, konsystencja, twardość;
  2. pracownią dokumentacji technicznej, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką drukującą co najmniej w formacie A3, ze skanerem, z projektorem multimedialnym i z wizualizerem, z pakietem programów biurowych, oprogramowaniem umożliwiającym odtwarzanie plików audiowizualnych i tworzenie prostej grafiki oraz z oprogramowaniem do wykonywania rysunków technicznych, harmonogramów i kosztorysów budowlanych; stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) wyposażone w oprogramowanie do wykonywania rysunków technicznych, harmonogramów i kosztorysów budowlanych; przykładowe: dokumentacje projektowe obiektów budowlanych, kosztorysy, harmonogramy budowlane, dokumentacje budowy; normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego; zestaw przepisów prawa budowlanego; projekty budowlane; modele form i detali architektonicznych, modele rzutni geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne, modele konstrukcji, ich elementów i połączeń; przybory rysunkowe;
  3. warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
    1. stanowiska do wykonywania robót murarskich (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: betoniarkę, taczkę, mieszadła do zapraw, narzędzia i sprzęt do zagęszczania mieszanek betonowych oraz inne narzędzia i elektronarzędzia do robót murarskich związanych z wykonywaniem murowanych konstrukcji budowlanych oraz ich remontami i rozbiórką, przyrządy kontrolno-pomiarowe,
    2. stanowiska do wykonywania robót betoniarsko-zbrojarskich (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół zbrojarski, wciągarkę kozłową, prościarkę mechaniczną, zgrzewarkę, klucze zbrojarskie, obcążki do wiązania zbrojenia nożyce ręczne i mechaniczne do cięcia stali, giętarki ręczne i mechaniczne, przygotowane deskowanie elementu konstrukcyjnego, stal zbrojeniową, sprzęt do transportu stali zbrojeniowej i mieszanki betonowej, narzędzia i elektronarzędzia do czyszczenia stali zbrojeniowej i zagęszczania mieszanki betonowej, przyrządy kontrolno-pomiarowe,
    3. stanowiska montażu i demontażu konstrukcji stalowych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: elementy konstrukcji stalowych, łączniki do montażu; narzędzia i sprzęt do obróbki ręcznej i mechanicznej wyrobów hutniczych, narzędzia i sprzęt do wykonania zabezpieczeń antykorozyjnych, stół do trasowania, sprzęt i przyrządy pomiarowe, urządzenia, narzędzia i sprzęt do wykonania robót montażowych, zawiesia montażowe,
    4. stanowiska montażu i rozbiórki prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: narzędzia i sprzęt do wykonywania robót murarskich, betoniarskich i ciesielskich, prefabrykaty żelbetowe, narzędzia i sprzęt do montażu prefabrykatów żelbetowych, zawiesia montażowe, przyrządy pomiarowe,
    5. stanowiska montażu i demontażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych, łączniki do montażu konstrukcji drewnianych; narzędzia i sprzęt do obróbki ręcznej i mechanicznej drewna, narzędzia i sprzęt do zabezpieczania drewna przed działaniem czynników zewnętrznych, stół do trasowania, sprzęt i przyrządy pomiarowe, urządzenia, narzędzia i sprzęt do wykonania robót montażowych, zawiesia montażowe.

Ponadto każde stanowisko powinno być wyposażone w: środki ochrony indywidualnej, zestaw przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska oraz katalogi materiałów, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, normy i dokumentację projektową odpowiednią dla wykonywanych robót oraz specyfikacje warunków technicznych wykonania i odbioru robót.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz przedsiębiorstwach branży budowlanej realizujących pełny zakres robót budowlanych.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

430 godz.

BD.29. Wykonywanie i kontrolowanie robót konstrukcyjno – budowlanych

600 godz.

BD.30. Organizacja i sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

320 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.