Kwalifikacja: A.68Kwalifikacja: AU.68

Kierunek: technik administracji

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik administracji powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. wykonywaniaprac biurowych w jednostce organizacyjnej;
  2. sporządzaniadokumentów dotyczących spraw administracyjnych;
  3. prowadzeniapostępowania administracyjnego.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.m);

    PKZ(AU.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa

    Uczeń:

    1. posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
    2. korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
    3. przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
    4. wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
    5. stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
    6. obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
    7. przechowuje dokumenty;
    8. dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
    9. rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
    10. gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
    11. rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
    12. przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
    13. opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
    14. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie technik administracji opisane w części II:

    AU.68. Obsługa klienta w jednostkach administracji

    1. Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego

    Uczeń:

    1. rozróżnia prawne formy działania jednostek administracji publicznej;
    2. rozpoznaje strukturę organizacyjną jednostek administracji publicznej;
    3. rozpoznaje zadania administracji na określonym szczeblu;
    4. korzysta z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej;
    5. promuje nowoczesny model administracji publicznej;
    6. rozróżnia rodzaje aktów normatywnych, ich hierarchię i tryb ogłaszania;
    7. korzysta z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa;
    8. rozróżnia cechy osoby fizycznej i osoby prawnej;
    9. ocenia skutki niezachowania ustalonych terminów oraz przypisanej formy czynności prawnej;
    10. określa rodzaje odpowiedzialności cywilnej;
    11. stosuje zasady dotyczące stosunku zobowiązaniowego;
    12. sporządza umowy cywilnoprawne;
    13. sporządza dokumenty wynikające ze stosunku pracy;
    14. wyjaśnia przypadki dyskryminacji, mobbingu i molestowania, występujące w jednostce administracji;
    15. określa zakres prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;
    16. stosuje przepisy prawa dotyczące zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej.

    2. Prowadzenie postępowania administracyjnego

    Uczeń:

    1. przestrzega zasad postępowania administracyjnego;
    2. wszczyna postępowanie administracyjne;
    3. ustala właściwość organu administracyjnego;
    4. informuje strony postępowania o ich prawach i obowiązkach;
    5. wyjaśnia okoliczności istotne dla prowadzonego postępowania;
    6. podejmuje czynności skłaniające strony do zawarcia ugody;
    7. prowadzi rozprawę administracyjną;
    8. sporządza dokumenty na każdym etapie postępowania;
    9. sporządza projekty postanowień i decyzji administracyjnych zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego;
    10. pośredniczy w przekazywaniu środków odwoławczych od postanowień i decyzji organu administracyjnego;
    11. wznawia w uzasadnionych przypadkach postępowanie zakończone ostateczną decyzją administracyjną;
    12. wszczyna egzekucję dotyczącą aktu administracyjnego;
    13. rozpatruje skargi i wnioski obywateli;
    14. stosuje orzecznictwo Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego.

    3. Sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących finansów publicznych

    Uczeń:

    1. określa formy organizacyjno-prawne sektora finansów publicznych;
    2. analizuje budżet jednostki organizacyjnej;
    3. charakteryzuje dochody i wydatki budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego;
    4. sporządza sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresie;
    5. sporządza typowe sprawozdanie budżetowe.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik administracji powinna posiadać pracownię techniki biurowej wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką sieciową, ze skanerem i z projektorem multimedialnym oraz stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) połączone w sieć z dostępem do Internetu i z podłączeniem do drukarki sieciowej, z pakietem programów biurowych oraz specjalistycznymi programami komputerowymi z zakresu ekonomii, prawa i administracji; urządzenia techniki biurowej, w szczególności takie, jak: telefon z automatyczną sekretarką i faksem, skaner, kserokopiarka, dyktafon, niszczarka, bindownica, urządzenia techniki korespondencyjnej do otwierania kopert, składania pism, kopertowania, frankowania, instrukcje obsługi urządzeń, materiały i środki biurowe; druki formularzy i blankietów stosowanych w administracji publicznej, w tym dotyczące zatrudnienia, płac i podatków, zestaw przepisów prawa dotyczących prowadzenia korespondencji oraz prowadzania działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej w formie drukowanej lub elektronicznej; jednolity rzeczowy wykaz akt, instrukcje kancelaryjne, dziennik podawczy, wzory pism i graficznych układów tekstów; podręczniki, słowniki i encyklopedie dotyczące administracji, słowniki języka polskiego oraz języków obcych, których nauczanie jest prowadzone w szkole.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, urzędach administracji publicznej rządowej i samorządowej oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

280 godz.

AU.68. Obsługa klienta w jednostkach administracji

910 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.