Kwalifikacja MS.11
MS.11. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
1. Pielęgnowanie dziecka zdrowego
Uczeń:
- zapewnia bezpieczeństwo dziecku;
- rozpoznaje i określa potrzeby dziecka zdrowego, dostrzega związek między zaspakajaniem potrzeb a rozwojem dziecka;
- zaspakaja potrzeby biologiczne dziecka stosownie do jego wieku oraz stanu psychofizycznego;
- wykonuje zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne zgodnie z obowiązującymi zasadami i procedurami;
- planuje profilaktykę próchnicy i schorzeń wieku dziecięcego;
- prowadzi działania profilaktyczne oraz kształtuje nawyki prozdrowotne;
- określa normy rozwoju fizycznego dziecka i dobiera metody jego oceny;
- obserwuje i ocenia rozwój fizyczny dziecka;
- rozpoznaje symptomy krzywdzenia dziecka oraz przestrzega procedur postępowania w przypadku ich podejrzenia;
- dba o odżywianie dziecka zgodne z normami żywieniowymi;
- analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
- przygotowuje podstawowe posiłki, uwzględniające zalecenia dietetyczne;
- analizuje i prowadzi dokumentację pielęgnacyjną dziecka zdrowego;
- planuje formy i zasady współpracy oraz współpracuje z pracownikami placówki w zakresie pielęgnowania dziecka;
- planuje i organizuje czynności pielęgnacyjne u dziecka zdrowego, uwzględniając specyfikę placówki, w której przebywa dziecko;
- określa cele, zadania i wymagania zdrowotno-higieniczne dla instytucji opiekuńczo- -wychowawczych sprawujących opiekę nad małym dzieckiem.
2. Pielęgnowanie dziecka chorego i niepełnosprawnego
Uczeń:
- zapewnia bezpieczeństwo dziecku choremu i niepełnosprawnemu;
- rozpoznaje potrzeby dziecka chorego i niepełnosprawnego;
- zaspakaja potrzeby biologiczne i psychospołeczne dziecka chorego i niepełnosprawnego z uwzględnieniem jego wieku i stanu zdrowia;
- przestrzega zasad pielęgnowania dziecka ze schorzeniami poszczególnych układów i narządów;
- wykonuje zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia dziecka i zaleceń zespołu terapeutycznego;
- określa przyczyny i objawy kliniczne chorób wieku dziecięcego, metody ich leczenia i zapobiegania im;
- ocenia wypływ choroby na stan psychiczny dziecka;
- reaguje na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka chorego;
- dokonuje pomiaru parametrów życiowych u dziecka oraz interpretuje wyniki;
- rozróżnia rodzaje niepełnosprawności oraz metody rehabilitacji;
- uczestniczy w rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego;
- przestrzega zasad i drogi podawania leków;
- podaje dziecku leki na zlecenie lekarza;
- określa rolę mechanizmów obronnych i adaptacyjnych organizmu dziecka;
- prowadzi dokumentację pielęgnacyjną dziecka chorego;
- dobiera formy i przestrzega zasad współpracy z zespołem terapeutycznym;
- charakteryzuje organizację i specyfikę pracy w placówce opieki nad dzieckiem oraz współpracuje z zespołem terapeutycznym;
- towarzyszy dziecku podczas badań i zabiegów specjalistycznych.
3. Wychowanie i edukowanie dziecka
Uczeń:
- przestrzega norm i określa fazy rozwoju małego dziecka, charakteryzuje podstawowe procesy psychiczne dziecka;
- ocenia rozwój psychomotoryczny dziecka w zakresie poszczególnych sfer;
- dobiera materiały i pomoce dydaktyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;
- prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w zakresie poszczególnych sfer z uwzględnieniem wieku dziecka i jego możliwości psychofizycznych;
- analizuje i dobiera utwory literackie do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;
- stymuluje aktywność werbalną dziecka, wykorzystując różne techniki i utwory literackie;
- przygotowuje i przedstawia inscenizacje dla dzieci;
- charakteryzuje czynniki wpływające na kształtowanie osobowości i zachowanie dziecka;
- kształtuje u dziecka pozytywne zachowania i cechy osobowości;
- stosuje metody zapobiegania negatywnym zachowaniom dziecka;
- dobiera metody rozwijania samodzielności dziecka;
- rozwija samodzielność dziecka różnymi metodami;
- określa rodzaje i etapy procesu adaptacji dziecka do nowych warunków oraz wspiera dziecko w okresie adaptacji;
- stosuje metody łagodzenia negatywnych emocji u dziecka;
- określa istotę i fazy choroby sierocej oraz stwarza warunki zapobiegające powstawaniu i rozwojowi choroby sierocej;
- określa zaburzenia rozwojowe i problemy wychowawcze występujące u małego dziecka;
- dobiera metody pracy wychowawczej z dzieckiem niepełnosprawnym i stwarzającym problemy wychowawcze;
- planuje i prowadzi indywidualne zajęcia wyrównawcze;
- organizuje pracę wychowawczą w poszczególnych grupach rozwojowych;
- planuje formy współpracy z opiekunami dziecka oraz specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju i wychowania;
- współpracuje z opiekunami dziecka oraz specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju i wychowania;
- ocenia efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej.
4. Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka
Uczeń:
- wykonuje pomoce dydaktyczne, dekoracje okolicznościowe, scenografie oraz lalki, kukiełki i kostiumy do inscenizacji i balów, posługując się różnymi technikami plastycznymi;
- dobiera techniki plastyczne i metody prowadzenia zajęć do wieku i możliwości dziecka;
- prowadzi zajęcia techniczne i plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;
- wykonuje z dziećmi i dla dzieci zabawki i prace plastyczne z różnorodnych materiałów i surowców;
- rozwija zainteresowania dzieci twórczością plastyczną i techniczną;
- określa rolę utworów muzycznych w rozwoju i kształtowaniu osobowości dziecka;
- dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;
- śpiewa piosenki dziecięce i gra na wybranych instrumentach muzycznych;
- tworzy proste układy taneczne do muzyki z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju i możliwości dzieci;
- prowadzi zabawy muzyczno-ruchowe z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju i możliwości dzieci.