Kierunek: monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. montowaniasystemów suchej zabudowy;
  2. wykonywaniarobót malarskich;
  3. wykonywaniarobót tapeciarskich;
  4. wykonywaniarobót posadzkarskich;
  5. wykonywaniarobót okładzinowych.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(BD.c);

    PKZ(BD.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kominiarz, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, monter izolacji budowlanych, dekarz, cieśla, betoniarz-zbrojarz, kamieniarz, zdun, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanych, technik renowacji elementów architektury, technik budownictwa, technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych, monter systemów rurociągowych, monter nawierzchni kolejowej, technik budowy dróg, technik robót wykończeniowych w budownictwie

    Uczeń:

    1. rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych;
    2. rozróżnia konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania;
    3. rozróżnia rodzaje i elementy instalacji budowlanych;
    4. rozpoznaje materiały budowlane i określa ich zastosowanie;
    5. przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych;
    6. wykonuje szkice robocze;
    7. rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie;
    8. rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach budowlanych;
    9. przestrzega zasad wykonywania pomiarów związanych z robotami budowlanymi;
    10. rozpoznaje elementy zagospodarowania terenu budowy;
    11. rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie;
    12. przestrzega zasad transportu i składowania materiałów budowlanych;
    13. rozróżnia rodzaje rusztowań oraz przestrzega zasad ich użytkowania;
    14. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie opisane w części II:

    BD.04. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych

    1. Montaż systemów suchej zabudowy

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje systemów suchej zabudowy wnętrz;
    2. rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w systemach suchej zabudowy oraz określa sposoby ich wykonywania;
    3. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi montażu systemów suchej zabudowy;
    4. sporządza przedmiar robót związanych z montażem systemów suchej zabudowy oraz kalkuluje ich koszty;
    5. dobiera i przygotowuje materiały do montażu ścian działowych, okładzin, sufitów oraz innych konstrukcji w systemach suchej zabudowy;
    6. dobiera narzędzia oraz sprzęt do montażu systemów suchej zabudowy;
    7. wyznacza miejsca montażu elementów suchej zabudowy;
    8. dobiera techniki montażu elementów suchej zabudowy;
    9. przygotowuje podłoża do montażu elementów suchej zabudowy;
    10. wykonuje ściany działowe, okładziny, sufity oraz obudowy konstrukcji w systemach suchej zabudowy;
    11. wykonuje izolacje ścian działowych, okładzin, sufitów oraz obudowy konstrukcji w systemach suchej zabudowy;
    12. rozpoznaje rodzaje uszkodzeń ścian działowych, sufitów oraz innych konstrukcji wykonanych  w systemach suchej zabudowy oraz dobiera sposoby ich naprawy;
    13. wykonuje roboty związane z naprawą uszkodzonych elementów wykonanych w systemach suchej zabudowy;
    14. kontroluje jakość robót wykonanych w systemie suchej zabudowy;
    15. wykonuje obmiar robót związanych z montażem systemów suchej zabudowy oraz sporządza rozliczenie tych robót.

    2. Wykonywanie robót malarskich

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje materiałów malarskich, określa ich właściwości i zastosowanie;
    2. rozróżnia rodzaje podłoży oraz określa sposoby ich przygotowywania pod różnego rodzaju powłoki malarskie;
    3. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonania robót malarskich;
    4. sporządza przedmiar robót malarskich oraz kalkuluje koszty ich wykonania;
    5. dobiera i przygotowuje materiały do wykonania powłok malarskich w określonej technologii;
    6. dobiera techniki wykonania robót malarskich;
    7. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania robót malarskich;
    8. przygotowuje podłoża wykonane z różnych materiałów do nakładania powłok malarskich;
    9. wykonuje powłoki malarskie;
    10. rozpoznaje rodzaje uszkodzeń powłok malarskich i dobiera sposoby ich naprawy;
    11. wykonuje prace związane z naprawą i renowacją powłok malarskich;
    12. kontroluje jakość wykonania robót malarskich;
    13. wykonuje obmiar robót malarskich i sporządza ich rozliczenie.

    3. Wykonywanie robót tapeciarskich

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje tapet, określa ich właściwości i zastosowanie;
    2. rozróżnia rodzaje podłoży pod tapety i określa sposoby ich przygotowywania;
    3. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót tapeciarskich;
    4. sporządza przedmiar robót tapeciarskich oraz kalkuluje koszty ich wykonania;
    5. dobiera i przygotowuje materiały do wykonywania robót tapeciarskich;
    6. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania robót tapeciarskich;
    7. przygotowuje podłoże do wykonania robót tapeciarskich;
    8. wykonuje roboty tapeciarskie;
    9. rozpoznaje rodzaje uszkodzeń tapet i określa sposoby ich naprawy;
    10. wykonuje prace związane z naprawą i renowacją tapet;
    11. kontroluje jakość robót tapeciarskich;
    12. wykonuje obmiar robót tapeciarskich i sporządza ich rozliczenie.

    4. Wykonywanie robót posadzkarskich

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje materiałów posadzkarskich, określa ich właściwości i zastosowanie;
    2. określa sposoby przygotowywania podłoży pod różnego rodzaju posadzki;
    3. rozróżnia rodzaje izolacji podłogowych i określa sposoby ich wykonywania;
    4. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót posadzkarskich;
    5. sporządza przedmiar robót posadzkarskich oraz kalkuluje koszty ich wykonania;
    6. dobiera i przygotowuje materiały do wykonywania robót posadzkarskich;
    7. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania robót posadzkarskich;
    8. przygotowuje podłoża do wykonywania posadzek z różnych materiałów;
    9. wykonuje warstwy izolacyjne podłóg;
    10. wykonuje posadzki z różnych materiałów;
    11. rozpoznaje rodzaje uszkodzeń posadzek i dobiera sposoby ich naprawy;
    12. wykonuje prace związane z konserwacją i naprawą posadzek;
    13. kontroluje jakość robót posadzkarskich;
    14. wykonuje obmiar robót posadzkarskich i sporządza ich rozliczenie.

    5. Wykonywanie robót okładzinowych

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje okładzin, określa ich właściwości i zastosowanie;
    2. rozróżnia rodzaje podłoży oraz określa sposoby ich przygotowywania pod okładziny;
    3. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót okładzinowych;
    4. sporządza przedmiar robót okładzinowych oraz kalkuluje koszty ich wykonania;
    5. dobiera i przygotowuje materiały do wykonania robót okładzinowych;
    6. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania robót okładzinowych;
    7. przygotowuje podłoże do wykonania okładzin;
    8. wykonuje okładziny z różnych materiałów;
    9. rozpoznaje rodzaje uszkodzeń okładzin i określa sposoby ich naprawy;
    10. wykonuje prace związane z konserwacją i naprawą okładzin wykonanych z różnych materiałów;
    11. kontroluje jakość robót okładzinowych;
    12. wykonuje obmiar robót okładzinowych i sporządza ich rozliczenie.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię budowlaną, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką, ze skanerem i z projektorem multimedialnym, z pakietem programów biurowych i programem do tworzenia prezentacji i grafiki; próbki i karty katalogowe materiałów budowlanych, modele i rysunki konstrukcji budowlanych i ich elementów; modele systemów suchej zabudowy, plansze i filmy instruktażowe dotyczące robót montażowych i wykończeniowych, narzędzia monterskie i sprzęt pomiarowy, normy, aprobaty techniczne i certyfikaty jakości materiałów budowlanych, przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje warunków technicznych wykonania i odbioru robót związanych z montażem systemów suchej zabudowy oraz robót wykończeniowych w budownictwie, instrukcje montażu systemów suchej zabudowy, katalogi nakładów rzeczowych, cenniki do kosztorysowania robót budowlanych;
  2. pracownię rysunku technicznego, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, z ploterem, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, pakiet programów biurowych, program do wykonywania rysunków technicznych, stanowiska rysunkowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) umożliwiające wykonywanie rysunków odręcznych pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, normy dotyczące zasad wykonywania rysunków, przykładowe dokumentacje projektowe;
  3. warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
    1. stanowiska montażu systemów suchej zabudowy (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia, elektronarzędzia i sprzęt do montażu elementów systemów suchej zabudowy,
    2. stanowiska wykonywania robót malarskich i tapeciarskich (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia i sprzęt do prac malarskich i tapeciarskich,
    3. stanowiska wykonywania robót posadzkarskich i okładzinowych (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia, elektronarzędzia i sprzęt do wykonywania prac posadzkarskich i okładzinowych oraz instrukcje producentów, katalogi, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, tablice poglądowe, wzorniki.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

350godz.

BD.04. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych

600 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.

  1. MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA OKREŚLONEGO W KLASYFIKACJI ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie po potwierdzeniu kwalifikacji BD.4. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik robót wykończeniowych w budownictwie po potwierdzeniu kwalifikacji BD.21. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót budowlanych oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.