Kierunek: fryzjer

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie fryzjer powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych włosów;
  2. wykonywania zabiegów chemicznych włosów;
  3. wykonywania strzyżenia włosów;
  4. wykonywania stylizacji fryzur.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.k);

    PKZ(AU.k) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: fryzjer, technik usług fryzjerskich

    Uczeń:

    1. sporządza szkice i rysunki fryzur;
    2. sporządza rysunki fryzur z zachowaniem proporcji i światłocienia;
    3. rozróżnia typy budowy głowy i twarzy dzieci oraz osób dorosłych;
    4. rozpoznaje rodzaje włosów ludzkich oraz określa ich właściwości;
    5. charakteryzuje budowę i fizjologię włosów;
    6. rozpoznaje uszkodzenia włosów;
    7. charakteryzuje budowę i funkcje skóry;
    8. rozróżnia zmiany chorobowe na skórze głowy;
    9. charakteryzuje preparaty stosowane do zabiegów fryzjerskich;
    10. rozpoznaje sprzęt stosowany do wykonywania zabiegów fryzjerskich;
    11. rozpoznaje preparaty do wykonywania zabiegów fryzjerskich;
    12. określa wyposażenie salonu fryzjerskiego;
    13. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie fryzjer opisane w części II:

    AU.21. Wykonywanie zabiegów fryzjerskich

    1. Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych włosów

    Uczeń:

    1. ocenia stan włosów i skóry głowy;
    2. dobiera metody i techniki pielęgnacji włosów i skóry głowy;
    3. organizuje stanowisko fryzjerskie do planowego zabiegu fryzjerskiego;
    4. określa wpływ preparatów pielęgnacyjnych na włosy i skórę głowy;
    5. dobiera preparaty do pielęgnacji włosów i skóry głowy;
    6. wykonuje czynności mycia włosów z zastosowaniem różnych metod i technik;
    7. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne włosów i skóry głowy;
    8. udziela porad z zakresu codziennej pielęgnacji włosów.

    2. Strzyżenie włosów, formowanie fryzur i ondulowanie

    Uczeń:

    1. określa indywidualne cechy urody klienta;
    2. przeprowadza rozmowę konsultacyjną z klientem;
    3. dobiera techniki, metody i sposoby strzyżenia włosów;
    4. dobiera sprzęt fryzjerski do wykonywania zabiegów strzyżenia;
    5. przestrzega zasad podziału włosów na sekcje i separacje do określonej linii fryzury;
    6. ustala etapy strzyżenia;
    7. wykonuje strzyżenie włosów damskich, męskich i dziecięcych;
    8. wykonuje strzyżenie zarostu z uwzględnieniem kształtu twarzy klienta;
    9. określa przeciwwskazania do wykonania zabiegów ondulacji i prostowania chemicznego włosów;
    10. określa etapy ondulowania i prostowania chemicznego włosów;
    11. dobiera techniki ondulowania i prostowania chemicznego włosów;
    12. dobiera preparaty fryzjerskie do wykonywania zabiegów ondulowania i prostowania wodnego oraz chemicznego;
    13. wykonuje zabiegi ondulowania i prostowania wodnego oraz chemicznego;
    14. określa sposoby korygowania błędów podczas strzyżenia i ondulowania włosów;
    15. dobiera preparaty do pielęgnacji włosów po chemicznych zabiegach fryzjerskich;
    16. wykonuje fryzury okolicznościowe;
    17. określa przeciwwskazania do zabiegu zagęszczania i przedłużania włosów;
    18. wykonuje zagęszczanie i przedłużanie włosów.

    3. Zmiana koloru włosów

    Uczeń:

    1. określa metody i techniki rozjaśniania i koloryzacji włosów;
    2. określa wpływ zabiegów rozjaśniania i koloryzacji włosów na strukturę i wygląd włosów;
    3. dobiera preparaty fryzjerskie do rozjaśniania i koloryzacji włosów;
    4. dobiera kolor włosów do cech indywidualnych urody oraz fryzury klienta;
    5. dobiera techniki rozjaśniania i koloryzacji włosów;
    6. sporządza mieszaniny preparatów do rozjaśniania i koloryzacji włosów;
    7. wykonuje zabiegi koloryzacji i rozjaśniania włosów;
    8. wykonuje korektę koloru.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie fryzjer powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię fryzjerską wyposażoną w: stanowiska fryzjerskie obejmujące konsolę, lustro, fotel (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), myjnię fryzjerską oraz sprzęt fryzjerski: aparaty (promienniki, aparaty do sterylizacji i dezynfekcji sprzętu, suszarki hełmowe i ręczne, prostownice, karbownice, lokówki różnej grubości, aparat do diagnozy stanu włosów), narzędzia (nożyce klasyczne i specjalistyczne, narzędzia brzytwopodobne, zestaw grzebieni i szczotek); przybory i akcesoria fryzjerskie (do farbowania, do ondulowania wodnego, ondulowania chemicznego); środki dydaktyczne z zakresu strzyżenia włosów i modelowania fryzur oraz z zakresu nauki o fryzurach stosowanych w różnych okresach historycznych; stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki, skanery (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, programy komputerowe dobierania fryzur, projektor multimedialny; bieliznę fryzjerską: zabiegową i ochronną;
  2. pracownię technologiczną wyposażoną w: treningowe główki fryzjerskie ze statywem, zestaw grzebieni, wałki siatkowe do ondulowania wodnego, wałki plastikowe do ondulowania chemicznego.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz zakładach lub salonach fryzjerskich.

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

250 godz.

AU.21. Wykonywanie zabiegów fryzjerskich

800 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.

  1. MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA OKREŚLONEGO W KLASYFIKACJI ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie fryzjer po potwierdzeniu kwalifikacji AU.21. Wykonywanie zabiegów fryzjerskich może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik usług fryzjerskich po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji AU.26. Projektowanie fryzur oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.